Hyresvärd...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag & Zeb bor i en lägenhet mitt i stan.

Sedan 2 år tillbaka har vi fått tillåtelse att ha våra två hojar i moppegaraget som ligger i bilgaraget (bor man i huset får man ha sin hoj där, var det vi fick höra då), men idag fick vi ett brev där det stod att vi inte fick ha dem där längre för det ska bli garage för bara cyklar och moppar. Det finns dessutom två cykelgarage till i huset.

Storleksmässigt är det ingen väsentlig skillnad på en motard och en moppe, dessutom har vi våra vanliga cyklar i förrådet så de tar ingen plats.

Blir så irriterad när det är en principsak att vi inte får ha dem där längre. :huvet Är det bättre om vi har 3 moppar och två cyklar och ställer in där, det lär ju knappast ta mindre plats.

Hur snällt är det av hyresvärden att vägra låta oss ha hojarna där och inte heller ge nåt annat förslag på vart man kan göra av dem? :mad:

Dessutom, vart gör man av två motarder mitt i stan? Man vill ju knappast ställa dem ute på gatan. (Har haft bil i 3 månader och den har blivit påbackad en gång och sönderslagen en annan gång.)

Är säkert inte er hyresvärds fel utan nån i ert hus som har klagat o då blir han tvungen att fatta detta tråkiga beslut. Försök att ta reda på vem det är och gå den vägen o fråga om det är något som ni kan göra så att denna personen ändrar sig. Kanske är att ni har parkerat dumt nån gång eller att ni fört för mycke oväsen. Folk blir irriterade över smågrejer hela tiden.
Lycka till.

Jo, förvisso.

Jag förstår bara inte vad de kan klaga på.
Det är som sagt ett moppegarage som ligger nere i källaren i bilgaraget. Inget ljud kommer upp i lägenheterna som ligger 2 våningar upp, och bensin/oljelukt stör heller ingen eftersom det är i ett garage.
Plats för cyklar & moppar finns det i både det garaget där vi har hojarna och i de två andra.

Det finns massor av människor som älskar att klaga och ställa
till problem för andra. Kan dom klaga på något så gör som det
tyvärr. Jag tror som föregående skrev att ni ska försöka att
lokalisera den person som klagat och försöka fixa det den vägen.

Oooo.. Att bakvägen försöka få reda på vem det är som klagat och gå på den personen direkt är riskabelt. Mycket riskabelt. Personen ifråga kommer garanterat att prata med fastighetsägaren igen och sen är bollen i rullning. Det KAN resultera i allt från Polisanmälningar till inbördes försök att "sätta dit" motparten i diverse olika situationer.

Nu framgår det ju inte om ni hyr eller äger lägenheten..
Mitt tips skulle vara:

Om ni HYR.
Prata med fastighetsägaren och försök komma överens om ev. ökad hyra som kompensation för det utökade område ni tar i anspråk. Ge själva förslag på förhållningsregler som är ganska restriktiva och be om deras hjälp för att komma fram till en lösning. Är man saklig och korrekt får man oftast bra respons från tjänstemän som är vana vid att alla klagar, alltså anstränger de sig lite extra när man är trevlig. Påpeka att man är fullt villig att använda ett av de andra förråden i fastigheten om det är frågan om att EN person klagat.

Om ni ÄGER
Lämna in en skrivelse till BRF föreningens styrelse samt prata med fastighetsvårdare om utrymmet. Be ev. om att få förklara eller närvara vid det styrelsesammanträde då frågan skall avhandlas. Här kan man i viss mån ställa något högre krav, då man är en del i ägandet av fastigheten. Även här bör man vara saklig och även påpeka att man är fullt villig att använda en av de andra förråden i föreningen om det är frågan om att EN person klagat.
EDIT: Även här skall man vara beredd på eller tillochmed föreslå en högre kostnad när man har förmånen att använda ytterligare utrymme.

Är det flera som klagat gäller ju ovanstående också, till viss del, men styrelsen kommer förmodligen att hävda att om det klagas om saken i en trappa, så lär det ju starta i den andra trappan om ni använder det förrådet.

Hoppas det löser sig.. :)

Last edited:
Jag tror inte det är någon som har klagat direkt utan att hyresvärden tycker att hojarna tar för stor plats. (På en yta som ingen annan använder. Det står våra två hojar + en grannes hoj där och två cyklar, finns plats över för fler cyklar/hojar/moppar.)

Man får ju gärna ta plats med sina cyklar och mopeder men inte med sin hoj längre tydligen. Angående förhållningsregler så för vi inget annat än att ställa in hojen där, vi meckar inte, varmkör inte eller nåt sånt i garaget.

Det är en hyreslägenhet.

Med risk för att befästa den ledande ställningen som yngling med gringubbe-syndrom så påtalar jag det rimliga i att i cykelförråd förvarar man cyklar - inte motorcyklar, tvättmaskiner, soffor eller husdjur.

Jag hade visserligen själv en dust med min brf angående att få ha hoj i cykelförråd, och enligt dem så gick det inte pga brandsäkerhet och försäkringar. Jag fick eget garage istället. :)

Markus skrev:
Med risk för att befästa den ledande ställningen som yngling med gringubbe-syndrom så påtalar jag det rimliga i att i cykelförråd förvarar man cyklar - inte motorcyklar, tvättmaskiner, soffor eller husdjur.

Jag hade visserligen själv en dust med min brf angående att få ha hoj i cykelförråd, och enligt dem så gick det inte pga brandsäkerhet och försäkringar. Jag fick eget garage istället. :)

Jo, det kan jag hålla med om. Men det är ett moppegarage och vi har fått tillåtelse att ha motorcyklarna där tidigare. Angående brandsäkerhet och sånt så ligger som sagt moppegaraget i bilgaraget så det är ingen skillnad.

Emmi skrev:
Jo, det kan jag hålla med om. Men det är ett moppegarage och vi har fått tillåtelse att ha motorcyklarna där tidigare. Angående brandsäkerhet och sånt så ligger som sagt moppegaraget i bilgaraget så det är ingen skillnad.

Har ni funderat över möjligheten att säga att det är mopeder? Att bli vräkt pga en sådan konflikt tar nog fler år än ni vill spendera med paragrafryttarna ändå. De får heller ej flytta eller beslagta egendom, oavsett var den står, om de inte meddelar er först. Vår brf har ett jädra "problem" med alla som flyttat och lämnat kvar cyklar, de får vi/de inte slänga tydligen.

Pratat med hyresgästföreningen nu, och vi skulle skriva ett brev till hyresvärden ikväll. De har lovat oss att ha hojarna där och har ingen anledning att ta bort dem om de inte kan påvisa att det inte är akut platsbrist.

Emmi skrev:
Jag & Zeb bor i en lägenhet mitt i stan. Sedan 2 år tillbaka har vi fått tillåtelse att ha våra två hojar i moppegaraget som ligger i bilgaraget (bor man i huset får man ha sin hoj där, var det vi fick höra då), men idag fick vi ett brev där det stod att vi inte fick ha dem där längre för det ska bli garage för bara cyklar och moppar. Det finns dessutom två cykelgarage till i huset.

Som andra har föreslagit så börja med att snacka med värden. Bäst är alltid att försöka hitta en kompromiss som båda parter är lika missnöjda eller lika nöjda med. Beroende på hur man nu vill se det. :hihi

Om inte det gå så kan ni gå till hyresnämden. Som jag ser det så har ni ett avtal med värden om att ni får ha hojarna i moppegaraget utan extra kostnad. Man kan säga att det ingår i ert hyresavtal. Precis som cykelparkeringen är gratis och även den ingår i hyresavtalet.

Värden kan i princip bara förändra hyresavtalet om ni godkännner det. Sen kan han naturligtvis hänvisa till nåt behov eller nån säkerhetsföreskrift, men då får han kompensera er.

Å andra sidan, det kan knappast vara en säkerhetsfråga eftersom det är ok att ha moppar i lokalen. De har också bensin i tanken och är därmed inte mindre explosionsfarliga.

Att klaga hos hyresnämnden är inte speciellt krångligt. Det räcker med en brev där ni berättar vad som har hänt, och där ni understryker att ni uppfattar mc-parkeringen som en del av ert hyresavtal.

Vill ni ha hjälp kan ni kanske snacka med den lokala hyresgästföreningen. Fast de är inte alltid så hjälpvilliga. Då kan ett snack med kommunens allmänna juridiska vägledning (brukar finnas) vara ett alternativ.

Lycka till! :tummenupp

Ps. Det hann komma in lite liknande svar innan jag postade mitt. Skriver ju inte så fort... :)

Last edited:
Tack alla för hjälpen. Förhoppningsvis löser det sig om vi skriver ett brev till hyresvärden och påpekar det hyresgästföreningen sa.

Skriv en lapp där det står Moped och sätt på motarderna! :tummenupp

Det skulle jag helt ärligt ha gjort för att visa absurdheten i det...

Emmi skrev:
Jag tror inte det är någon som har klagat direkt utan att hyresvärden tycker att hojarna tar för stor plats. (På en yta som ingen annan använder. Det står våra två hojar + en grannes hoj där och två cyklar, finns plats över för fler cyklar/hojar/moppar.)

Man får ju gärna ta plats med sina cyklar och mopeder men inte med sin hoj längre tydligen. Angående förhållningsregler så för vi inget annat än att ställa in hojen där, vi meckar inte, varmkör inte eller nåt sånt i garaget.

Det är en hyreslägenhet.

Lova honom dyrt och heligt att det inte är en motorcykel utan en moppe, ser han någon skillnad? :rolleyes:

Edit: Såg att stolten redan hade skrivit det :yoparty

Emmi skrev:
Tack alla för hjälpen. Förhoppningsvis löser det sig om vi skriver ett brev till hyresvärden och påpekar det hyresgästföreningen sa.
Kan ni inte få ha en era moppar utanför rummet i det "vanliga" garaget då?

Köp 5 stycken moppar och 5 stycken cyklar och kläm in i förrådet istället...!!

Hos oss finns det ett stort cykelförråd.Men där fick jag veta att man inte får ha varken moppar eller mc p.g.a brandrisken(bensintanken). Så i sommar blir det kul när man måste parka hojen på gatan.10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 borta.

ktmjacke skrev:
Hos oss finns det ett stort cykelförråd.Men där fick jag veta att man inte får ha varken moppar eller mc p.g.a brandrisken(bensintanken). Så i sommar blir det kul när man måste parka hojen på gatan.10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 borta.

Du får väl ta med dig tanken hem då! =)

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back