Hyra ut lägenhet innanför tullarna.

LasVegas

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Hoj
Suzuki 125cc
Jag har en extra liten lya på söder, högalidskyrkan, som kanske ska hyras ut.
Vad är en ok hyra? Kostar 1900 spänn just nu. Även garageplats i varmgarage, bur kan ordnas. Inga pm tack.

LasVegas skrev:
2068769 Jag har en extra liten lya på söder, högalidskyrkan, som kanske ska hyras ut.
Vad är en ok hyra? Kostar 1900 spänn just nu. Även garageplats i varmgarage, bur kan ordnas. Inga pm tack.

2000:-

heimdal skrev:

Är den möblerad, 20% över normalhyra (tror jag).

Men som alla vet kommer det att landa på ca 4000 :- ( Stockholmare har lite svårt med matten ) :rolleyes: :7peta

LasVegas skrev:
2068769

Det är ju upp till dig om du vill hyra ut med avsevärd förtjänst men risken är stor att du blir återbetalningsskyldig i efterhand. Hyresnämnden ger så gott som alltid rätt till de som hyrt i andra hand till överpris. De kan utan att klaga hyra av dig för någon extra tusenlapp men så snart de flyttat räcker det att de skickar ett brev till hyresnämnden så lär du strax därpå stå med ett återbetalningskrav på halsen..

Edit1:
- ska du bara hyra ut en kortare period tror jag att du kan kringå det hela genom att skriva upp hyresgästen som inneboende. Då kan du mer eller mindre kräva vilken avgift du vill eftersom detta inte regleras på samma sätt. (kan inte lova något men detta var vad jag fått förklarat för mig)

Last edited:
LasVegas skrev:
2068769 Jag har en extra liten lya på söder, högalidskyrkan, som kanske ska hyras ut.

Omöblerad: 1900 kr
Möblerad: + 10% på hyran

saxat från vår bostad 04/06:

skälig hyra för andrahandslägenhet:

hyran för andrahandslägenhet får i princip inte vara högre än den som förstahandshyresgästen betalar. om lägenheten hyrs ut möblerad kan man lägga på en summa för inventarierna. ett skäligt värde är 5-10% av inventariernas begagnade värde / år.

heimdal skrev:
2069415 ett skäligt värde är 5-10% av inventariernas begagnade värde / år.

...om man då har inventarier som är värda 50.000 kan man alltså lägga på max 5000:- per år vilket ger drygt 400kr per månad?

korvgubbe skrev:
2069437 ...om man då har inventarier som är värda 50.000 kan man alltså lägga på max 5000:- per år vilket ger drygt 400kr per månad?

om de e begagnatvärdet så verkar de ju skäligt.. med 2 - 400kr / månad

Kan man inte komma runt det där genom att sälja ett andrahandskontrakt svart? Där man helt enkelt tar ut en rejäl engångsavgift och sedan låter hyran ligga på 1900:-

Blip skrev:
2069502 Kan man inte komma runt det där genom att sälja ett andrahandskontrakt svart? Där man helt enkelt tar ut en rejäl engångsavgift och sedan låter hyran ligga på 1900:-

Kan kan man säkert. men frågan är om någon är beredd att slanta en massa tusen i förskott för att få hyra i andra hand.

Svart kan du f.ö. göra vad du vill så länge ingen får reda på det. Ska du ändå sköta dealen svart kan du ju lika gärna ta en extra slant svart varje månad.

Personligen gråter jag inte då folk blir återbetalningsskyldiga efter att ha satt ockerhyror när de hyrt ut i andrahand.

Om man har en bostadsrätt, gäller samma sak där om man hyr ut den i andrahand? Att man inte får ta fantasipriser?

Såg att Bostaddirekt eller vad dom heter tar ut ockerhyror på lägenheter dom förmedlar.

LasVegas skrev:

Jag är intr. av garaget!!!!!

En kompis som köper hoj i dagarna letar med ljus o lykta efter garage i detta område, kanon med bur !!

Pm;a gärna mig !!!!!!!!

eller maila

wahlstromjonas@hotmail.com

Jonte*FZ6 skrev:
2070067 Jag är intr. av garaget!!!!!

En kompis som köper hoj i dagarna letar med ljus o lykta efter garage i detta område, kanon med bur !!

Pm;a gärna mig !!!!!!!!

eller maila

wahlstromjonas@hotmail.com

Han/hon kanske ska ta och kontakt nåt parkeringsföretag. Jag har plats hos Carpark på Ringvägen. ca 400:-/mån uppvärmt. Inga problem att få tag i den platsen för mig iaf.

Hur liten är den egentligen? 1900 spänn? Det var billigt. Jag har visserligen en 2:a på 64 kvadrat på Hornsgatan, men jag betalar 5000.

Starfighter skrev:
2069543 Om man har en bostadsrätt, gäller samma sak där om man hyr ut den i andrahand? Att man inte får ta fantasipriser?

Ja, max 10% över avgiften på lägenheten. Man kan alltså inte (lagligt) räkna in lånekostnader i den hyra man tar ut av andra hands-hyresgästen.

Coola Ola skrev:
2071619 Ja, max 10% över avgiften på lägenheten. Man kan alltså inte (lagligt) räkna in lånekostnader i den hyra man tar ut av andra hands-hyresgästen.
Så du menar med andra ord att killen max får ta 2100 kr för en lgh i centrala sthlm som är värd ca 2 mille? Så har jag inte fått det förklarat för mig. Man ska kunna bevisa vad man betalar i lån för lgh o sen lägga på de kostnaderna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT