Hyra ut lägenhet innanför tullarna.

sportarn skrev:
2072135 Så du menar med andra ord att killen max får ta 2100 kr för en lgh i centrala sthlm som är värd ca 2 mille? Så har jag inte fått det förklarat för mig. Man ska kunna bevisa vad man betalar i lån för lgh o sen lägga på de kostnaderna.

Som jag fick det förklarat så får man ta betalt för kostnaderna (ränta+avgift) men man får inte ta betalt för sina egna amorteringar...

sportarn skrev:
2072135 Så du menar med andra ord att killen max får ta 2100 kr för en lgh i centrala sthlm som är värd ca 2 mille? Så har jag inte fått det förklarat för mig. Man ska kunna bevisa vad man betalar i lån för lgh o sen lägga på de kostnaderna.

Kollade upp detta då jag blev lite osäker. Helt rätt hade jag faktiskt inte. Man får ta ut en hyra som motsvarar vad en liknande hyresrätt skulle kostat men man kan inte ta betalt för sina räntekostnader rakt av.

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200308/27/20030827141256_vb401/20030827141256_vb401.dbp.asp#1
Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden.

Coola Ola skrev:
2072267 Kollade upp detta då jag blev lite osäker. Helt rätt hade jag faktiskt inte. Man får ta ut en hyra som motsvarar vad en liknande hyresrätt skulle kostat men man kan inte ta betalt för sina räntekostnader rakt av.

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200308/27/20030827141256_vb401/20030827141256_vb401.dbp.asp#1
Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden.
Och eftersom en hyresrätt oftast är dyrare än vad en bostadsrätt med avgift plus räntekostnad är så blir det schysst!

korvgubbe skrev:
2072216 Som jag fick det förklarat så får man ta betalt för kostnaderna (ränta+avgift) men man får inte ta betalt för sina egna amorteringar...
Det sa jag inte heller, jag sa kostnaderna och med kostnader menar jag vad det kostar att bo. Amortering är något som man betalar på så det är ingen kostnad. :pannkyss Nu blev det lite krångligt men tror de flesta förstod. :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT