Hyra MC i Amerika

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nån som vet om man kan hyra MC i USA? Nåt man skall tänka på, typ försäkringar, att man blir skjuten kall och död om man speedar osv, bra firmor, tel nr osv. Ska till Kansas City.

Det finns endel firmor som hyr ut hojar, men det är ganska så dyrt.
Beror lite på vilken typ av hoj som du hade tänkt dig.
En Harley sportster skulle kosta ca 8500 svenska kronor att hyra på en vecka när jag var i Phoenix nu i våras. Sporthojar var det ingen som hyrde ut. Sedan det med förs skulle vara ordnad genom firmorna. Om man ville hyra en roligare hoj som tex HD v-rod skulle den kosta 3200kr för en dag :kocko

bebbe skrev:
En Harley sportster skulle kosta ca 8500 svenska kronor att hyra på en vecka när jag var i Phoenix nu i våras. Sporthojar var det ingen som hyrde ut. Sedan det med förs skulle vara ordnad genom firmorna. Om man ville hyra en roligare hoj som tex HD v-rod skulle den kosta 3200kr för en dag :kocko
:skrämd Fy fan, det var det jävligaste (ursäkta mitt språk, alla damer i sällskapet). Tror jag skiter i det.

Tack för svaret, bebbe :tummenupp

Bingo skrev:
:skrämd Fy fan, det var det jävligaste (ursäkta mitt språk, alla damer i sällskapet). Tror jag skiter i det.

Tack för svaret, bebbe :tummenupp

Tycker att du skall kolla upp det ändå, kanske inte är lika dyrt dit du skulle.

Livar upp den här gamla tråden...

Tänkte fara till Florida i mars, saknar B-kort men vill kunna ta mig runt ändå.
Någon som varit där och hyrt hoj?
Och, om man nu under inga som helst omständigheter vill bli sedd på en H*** D***, är man rökt då? :va

bebbe skrev:

Tänk på att dollarn är väldigt låg nu Bingo, det är idag mycket billigare att hyra än ovanstående priser. Måste väl gå att hitta på Internet, lycka till!!!

betsy skrev:

Och, om man nu under inga som helst omständigheter vill bli sedd på en H*** D***, är man rökt då? :va

Hehe såg inte att tråden var gammal innan men på dina frågor så är det nog så att dom är väldigt nogranna att man har körkort, bodde där i ett år och jag fick den uppfattningen. Men å andra sidan så har dom väldig dubbelmoral, men att hyra ut mc utan körkort tror jag inte dom går med på p.g.a försäkringsfrågor och liknande.

Men jag är nog inte säker på att man måste ha mc kort men garanterat bilkort. Det får bli allmäna transportmedel för din del tror jag :)

mamartin skrev:
Hehe såg inte att tråden var gammal innan men på dina frågor så är det nog så att dom är väldigt nogranna att man har körkort, bodde där i ett år och jag fick den uppfattningen. Men å andra sidan så har dom väldig dubbelmoral, men att hyra ut mc utan körkort tror jag inte dom går med på p.g.a försäkringsfrågor och liknande.

Men jag är nog inte säker på att man måste ha mc kort men garanterat bilkort. Det får bli allmäna transportmedel för din del tror jag :)

Men hon har alltså körkort men endast med A-behörighet och då lär det inte vara nåt problem att hyra MC , gäller bara att hitta någon som hyr ut en normal cykel till ett normalt pris.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Men hon har alltså körkort men endast med A-behörighet och då lär det inte vara nåt problem att hyra MC , gäller bara att hitta någon som hyr ut en normal cykel till ett normalt pris.

/Nitrous

Ahh ok jo då skall det inte vara några probs, ta med körkortet bara, men USA vet dom inte vad det europeiska körkortet är, dom är lite bakom :D

Flickvännen fick inställa sig hos en domare efter en u sväng och att hon inte hade körkort på sig, i rätten kollade dom inte ens körkortet. Men det bästa är att få ut ett internationellt körkort innan man åker till USA, det kan vägverket ordna.

mamartin skrev:
Ahh ok jo då skall det inte vara några probs, ta med körkortet bara, men USA vet dom inte vad det europeiska körkortet är, dom är lite bakom :D
Men det bästa är att få ut ett internationellt körkort innan man åker till USA, det kan vägverket ordna.

Det ska inte behövas men givetvis kan det bero på var man är och vilken uthyrningsfirma.
Jag var själv i Florida och hyrde bil och då hade firman en pärm som dom slog upp med bilder och förklaringar till Svenskt körkort för att kunna fastställa att det är giltigt.
Dom större internationella företagen har nog koll på sånt men säkert inte mindre lokala uthyrare.

/Nitrous

Att hyra HD i US är inte så dyrt, ca $5-600 i veckan. Problemet är att hitta något annat än just HD. Kan man leva med en sportster (hur f-n dom nu kan ha fått in ordet sport i den beteckning), så finns det alternativ. Har även sett att en del av HD uthyrarna har Bueller om det kan vara något.
Här är en "stor" uthyrare iaf:
http://www.eaglerider.com/

Innan du ens tänker tanken att sätta dig på en motorcykel i USA, ta reda på vad för slags trafikkultur man har - gentemot motorcyklar. Speciellt gamla farbröder, mormödrar och fotbollsmammor.

Tips, det är inte som i Europa! 99% kör väldigt passivt och bromsar hellre än gasar. Backspegel används för makeup, inte att kolla på bakomvarande fordon. De flesta har ett vapen i sitt fordon. Visar du fingret åt någon... skyll dig själv. Går du in med hjälmen på dig vid bensinstationen har du ett hagelsvärm i magen. Tanka helst med kredit/kontokort. Kort = ordnad ekonomi. Guldkort = bra ekonomi. Platinum = jäkligt bra ekonomi. Kontanter/inget kort = slusk.

OK, efter moget surfande på diverse sajter kan jag nu konstatera:
Jag måste åka HD, ha chaps med fransar, avklippta shorts, liten bikini med ammerikansk flagga,nya bröst, skinnväst med mera fransar, make-upkit i liten fransväska på styret, ingen hjälm och coola solbrillor och AMEX-gold i en fet bling-bling-kedja runt halsen...

Tar en taxi istället :huvet

Några hyrfirmor i Kansas City

Försäkring: "Liability" och "Full coverage" Liability täcker allt o alla utom dig själv. (men man bör ju såklart kolla finstilta i vanlig ordning) Annars är försäkring på hoj rätt billig. Främst i större regioner verkar det som där konkurensen är hårdare.

Om du kör på svenskt kk se till att förklara tydligt för konstapeln att du är turist och på besök. Att säga "jag är svensk" betyder inget. Du får oftast ett svar Oh yea? I'm irish. Turist var ordet.

Varning för trafikförseelser i annan stat än den där du bor. Du kan lätt hamna i finkan tills nästa "Trafic court" hålles. Normalt på vardagar. Så en helg bakom galler är ingen höjdare. Tro mig :rolleyes: Man löser det genom att betala "bond" (borgen) på en $200 eller så. Skälet är att annars kan man åka till hemstaten och skippa Trafic court, och de kommer inte åt dig. "Turist" gäller ännu mer i liknande fall. (edit: du får tillbaka borgen-pengarna när du dyker upp i court, alternativt används pengarna för eventuella böter)

Alla kör +10 mph på freeway även polisen. Följ strömen och du är ok. Laserskjutning i farten från bil inkl från mötande bil. Allt som sägs om USA skiljer sig från stat till stat. Men bli inte förvånad om de är kinkiga på hastighet och skydsglasögon.

Japanska hojar har länge varit stor kultur i USA. Det bör inte vara några problem att hitta en hyrhoj. Annars kan du nog hitta en problemfri japansk köphoj att toura på för $600 eller så.

/h

Last edited:
betsy skrev:

köp en beg. hoj där borta å sen säljer du den innan du åker hem..

Bingo skrev:
Tack så mycket för att du berättar; så här 15 månader senare :D

Det blev en Mustang cab istället. Bra nog åt en sån som jag.

O jävlar, 2003 :D Jag lägger på en uppdatering nästa år igen.

Hur var det då? Fanns det några hojar att hyra förutom Harly?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8