Hyra cross?

Nope det gör jag inte, men det är de svar jag fått av andra kunniga.

Å det är ju himla konstigt när man beställer delar till en wr450 å de frågar om de e cross eller enduromodellen man har.
Om crossen nu heter något annat torde de inte ställa den frågan var eviga gång, eller hur svarar du på det?
Yamahas hojar är såpass ointressanta så att man inte orkar ta reda på om crossen heter nåt annat, så därför frågar man varje gång.
 
Nope det gör jag inte, men det är de svar jag fått av andra kunniga.

Å det är ju himla konstigt när man beställer delar till en wr450 å de frågar om de e cross eller enduromodellen man har.
Om crossen nu heter något annat torde de inte ställa den frågan var eviga gång, eller hur svarar du på det?

WR är Yamaha's enduromaskiner, precis som YZ är renodlade crossmaskiner. WR är därför betydligt snällare/slöare i maskin än vad YZ-maskinerna är. Dock är oftast grundkomponenterna väldigt lika.
Så ligger det till.

Och angående det där med 125an som var stum så var det precis som folk har skrivit, den tål inte motorbroms. Det är ju dock rätt självklart att din 450 klarar av det...
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3
WR är Yamaha's enduromaskiner, precis som YZ är renodlade crossmaskiner. WR är därför betydligt snällare/slöare i maskin än vad YZ-maskinerna är. Dock är oftast grundkomponenterna väldigt lika.
Så ligger det till.

Och angående det där med 125an som var stum så var det precis som folk har skrivit, den tål inte motorbroms. Det är ju dock rätt självklart att din 450 klarar av det...

Du har säkert rätt tycker det ändå är konstigt de svaren man får av andra men vi kan lägga ned det nu.

Har suttit på andra CROSS hojar och de har gått alldeles utmärkt att motorbromsa med, men de var antagligen 4 taktare då...
 
Du har säkert rätt tycker det ändå är konstigt de svaren man får av andra men vi kan lägga ned det nu.

Har suttit på andra CROSS hojar och de har gått alldeles utmärkt att motorbromsa med, men de var antagligen 4 taktare då...

Kolla här om du fortfarande inte tror mig.
http://www.yamaha-motor.se/se/produkter/motorcyklar/cross-enduro/index.aspx

Klart att en 2t tål motorbroms en kortare sträcka, oljefilmen flyger ju inte bort direkt. Men knappast en längre stund. Så ja, du har nog troligen bara träffat på 4t hojar. Helt seriöst så är jag rätt övertygad om att du skulle märka om det var en 2t eller 4t du satt på, det är lite som natt och dag.
 
Kolla här om du fortfarande inte tror mig.
http://www.yamaha-motor.se/se/produkter/motorcyklar/cross-enduro/index.aspx

Klart att en 2t tål motorbroms en kortare sträcka, oljefilmen flyger ju inte bort direkt. Men knappast en längre stund. Så ja, du har nog troligen bara träffat på 4t hojar. Helt seriöst så är jag rätt övertygad om att du skulle märka om det var en 2t eller 4t du satt på, det är lite som natt och dag.

Jaja lugna dig nu du alla behöver inte övertyga mig flera ggr om.

Hursom är det ändå knasigt att folk ofta frågar om man har cross eller enduro modellen :va
När det liksom är deras jobb... Men vi kan släppa det nu :)

Jo det är väl antagligen så :)
 
Yamahas hojar är såpass ointressanta så att man inte orkar ta reda på om crossen heter nåt annat, så därför frågar man varje gång.

Är ju bara yamaha och KTM som fortfarande gör RIKTIGA crossar :arsele

Jaja lugna dig nu du alla behöver inte övertyga mig flera ggr om.

Hursom är det ändå knasigt att folk ofta frågar om man har cross eller enduro modellen :va
När det liksom är deras jobb... Men vi kan släppa det nu :)

Jo det är väl antagligen så :)

Ungefär lika knasigt som att sitta och argumentera emot med saker ANDRA sagt, och fylla en forumstråd utan att veta nåt själv
 
Last edited:
Ungefär lika knasigt som att sitta och argumentera emot med saker ANDRA sagt, och fylla en forumstråd utan att veta nåt själv

Hur brukar du lära dig då när du inte kan något? Fråga andra som kan? Läsa en bok som ngn ANNAN skrivit?
I skolan lär man sig av lärare som förväntas kunna saker.
Mc handlare förväntas kunna saker om mc osv..

Det är FÅ saker man är helt självlärd, det mesta lär man sig av just någon ANNAN.
 
Hur brukar du lära dig då när du inte kan något? Fråga andra som kan? Läsa en bok som ngn ANNAN skrivit?
I skolan lär man sig av lärare som förväntas kunna saker.
Mc handlare förväntas kunna saker om mc osv..

Det är FÅ saker man är helt självlärd, det mesta lär man sig av just någon ANNAN.

Min gissning är att handlaren utgår ifrån att personen som frågar efter delar är okunnig (säkerhetsåtgärd antagligen), och därför ställs frågan.
Sluta pissa i tråden nu.
 
Vilket hackande på pulkaskurk, Inte ens jag "visste" att man inte skall motorbromsa en modern tvåtakt för mycket(jo, saab 92 hade ju frihjul av den anledningen..) men exemplet med en som nöp låter ju en aning överdrivet i min mening, teoretiskt sett kan man få den att nypa men en frisk tvåtakt bör väl klara en motorbroms, eller motorbromsade han 1km i nerförsbacke?
För övrigt skiljer i princip elstarten,fjädringen samt elsystem mellan YZF/WRF så att WRF skulle ha endast 70% av effekten -joråsåatte....

Åter till ämnet, i Uddevalla finns någon som hyr ut elcrossar, det kanske kunde vara ett alternativ om man vill testa?
 
Vilket hackande på pulkaskurk, Inte ens jag "visste" att man inte skall motorbromsa en modern tvåtakt för mycket(jo, saab 92 hade ju frihjul av den anledningen..) men exemplet med en som nöp låter ju en aning överdrivet i min mening, teoretiskt sett kan man få den att nypa men en frisk tvåtakt bör väl klara en motorbroms, eller motorbromsade han 1km i nerförsbacke?
För övrigt skiljer i princip elstarten,fjädringen samt elsystem mellan YZF/WRF så att WRF skulle ha endast 70% av effekten -joråsåatte....

Åter till ämnet, i Uddevalla finns någon som hyr ut elcrossar, det kanske kunde vara ett alternativ om man vill testa?

Vrider man på så man rullar hela vägen ner till svängen så är det aboslut inga möjligheter att få en "modern" 2t att nypa. Hört flera som lyckats med det och har själv blivit drabbad av det när jag lånade ut hojen till en kompis. Den motorn hade då rullat strax över 10timmar, så den var verkligen frisk.

Förövrigt är Yzf och Wr så sjukt olika så det inte är sant idag, det du berättar stämmer när hojarna var "nya" på marknaden och 4t precis slagit igenom, tog inte lång tid innan dessa två hojar såg annorlunda ut.
Kolla själv om du inte tror mig:

Yamaha_YZ450F_2011_motorcycle-3.jpg

YZ

2011-Yamaha-WR450Fc-small.jpg

WR
Båda hojarna är av årsmodell 2011.
Ja, jag är medveten om att förra generationens YZ var mycket mer lik dagens WR. Det är dock fortfarande väldigt mycket som skiljer hur man än vrider på det.
 
Nu tycker jag att ni har gått väldigt mycket OT... :felämne

Frågan var om det fanns hojjar att hyra och/eller det fanns någon som kunde hyra ut... Jag har svarat på det efter min bästa förmåga... Ni diskuterar de "Enorma" skillnaderna mellan Yz och WR... :huvet Ta det i en annan tråd som relaterar till det...

Blir väldigt svårt för TS att utskilja de som faktiskt är SVAR på hans fråga och det som bara är BS... Så snälla. :backontop
 
Vilket hackande på pulkaskurk, Inte ens jag "visste" att man inte skall motorbromsa en modern tvåtakt för mycket(jo, saab 92 hade ju frihjul av den anledningen..) men exemplet med en som nöp låter ju en aning överdrivet i min mening, teoretiskt sett kan man få den att nypa men en frisk tvåtakt bör väl klara en motorbroms, eller motorbromsade han 1km i nerförsbacke?
För övrigt skiljer i princip elstarten,fjädringen samt elsystem mellan YZF/WRF så att WRF skulle ha endast 70% av effekten -joråsåatte....

Åter till ämnet, i Uddevalla finns någon som hyr ut elcrossar, det kanske kunde vara ett alternativ om man vill testa?

Inte ens du visste.... joråsatte... och inte ens du visste att du har snällare kamaxlar och trängre ljuddämpare i din WR än vad som sitter i min YZ samt ca många kg mer att baxa runt.

Googlade bara för dig min vän!
http://www.dirtbikeworld.net/forum/showthread.php?t=44587&page=2
Och joråsatte visst har du rätt! WR har faktiskt hela 80% av YZans effekt och inte 70% som jag så felaktigt skrev.

Kanske är det välförtjänt med lite hack om man skriver helt felaktiga saker med en självklarhet som att man har 20 års erfarenhet som MC-mek.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3
motorbroms på en 2-takt är inga problem men inte så effektivt som på en 4-takt

det där med att det nyper direkt är helt fel
som någon skrev försvinner inte oljefilmen så snabbt
sen har man lite tomgång så får den bensin/olja ;)

skulle tro att dom som nyper har haft för mager blanding som fel från början

har kört cross nu i 5år och då aldrig nöpit vid motorbroms
 
Tvåtaktare, motorbromsar man med en sån får motorn ingen smörjning och skär.

Nu får den ju in både bränsle, olja och lite luft vid motorbroms. Speciellt om varvet är högt sugs det in en hel del, många gånger FÖR mycket. :krama

Den var nog slut eler felmekad från början...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top