Hyndan premiärluftad

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Efter mycket om och men provades min nya RS125R idag på Falkenberg, och som vanligt är det en hel del att skriva hem om, en sak är säker, det blir aldrig händelsefattigt när man kör racer.....

Kommer dit som vanligt och varmkör och donar lite inan första passet. Det första väldigt korta passet,ska det visa sig, på tredje däckvärmarvarvet(däcken hade en massa sån där skimrande yta som är hal) börjar den helt plötsligt bröla som fan och är helt kraftlös. "Jahapp" tänker man, egentligen helt utan irritation (jag är van vet ni :) ) Svänger in i depån och börjar riva av kåpor, för det första har en massa sot sprutat ut över min nyslipade pipa (Rostfri handgjord expansionskammare "polerad" med 80-sandpapper för en riktigt brutal finish, nu har den dessutom börjat bli värmeflammig :kär :nicka )
Dessutom har flänsen mellan pipa och cylinder (korkad Hondakonstruktion) lossnat eftersom insexskruvarna inte var tillräckligt spända (inte jag denna gången). Spänner denna fläns och tätar därefter med silikon(tack Jonas!). När hojen sen ska startas så spelar varvräknaren flipper och motorn skramlar och misständer som satan. "Vad i hela helvete är det nu då? Amen vänta!" tänker jag och går igenom mitt hjärnbibliotek av upplevda tvåtaktshaverier. "Detta har jag varit med om förr!" Förra året hände exakt samma sak med Yamahan på Knutstorp och då var det en kontakt som gick sönder. Under uppmuntrande tillrop plockas alla kontakter isär och sprayas med det magiska underverksmedlet 5-56. Ihop med skiten igen och givetvis startar den utan bekymmer! Därför blir det två stycken trevande och försiktiga pass, kåpan är ivägen för växelfoten, kopplingen tar inte som jag vill, styret sitter snett osvosv...det känns ovant, för att summera. Därför kör jag heller inte speciellt fort, eller tar i speciellt mycket....men....jävlar i havet vad hojen går! Från 9500 varv vräker den på med effekt som Yamahan aldrig ens varit i närheten av att leverera och troligen går den dessutom lite fett eftersom jag bestyckat säkert och den har gett sitt bästa redan vid 12-12500 varv nånstans. Bromsarna(brembohandtag och huvudcylinder) är dessutom med marginal de mest brutala stoppare jag använt. Mina gamla bromspunkter användes idag också men kändes trots högre toppfart som pinsamt tidiga. Detta känns verkligen bra inför resten av säsongen.

Nu får ni fanimej se upp på B-rejset...... :crash
 
Chris Ash skrev:
det blir aldrig händelsefattigt när man kör racer

Översättning för icke tvåtakts-fuckos: "Det blir aldrig som man vill när man kör moppe."

Chris Ash skrev:
börjar den helt plötsligt bröla som fan och är helt kraftlös

Öh, jaha? Förvånad? Det är väl just detta som är karakteristiskt för dem? Luktar f*n gör de också, det glömde du.

Chris Ash skrev:
"Jahapp" tänker man, egentligen helt utan irritation (jag är van vet ni :) )

Vi vet. Du har ju trots allt stått ut med eländet ett tag. Sök hjälp.

Chris Ash skrev:
(korkad Hondakonstruktion)

Aaaah, ljuv musik. Säg det igen, snälla? Högre, så den lytte värmlänningen hör.

Chris Ash skrev:
När hojen sen ska startas så spelar varvräknaren flipper och motorn skramlar och misständer som satan. "Vad i hela helvete är det nu då?

Försöker du påskina att de illaluktande mopparna från helvetet brukar krångla? Nänä, den går jag inte på, skojare där!



*Teatralisk paus*


;)
 
Kul att du är igång med hojen! Hoppas den motsvarar dina förväntningar så att du kan förnedra mig på Sviestad... :cpparty


Trots apsnusens avsaknad av hojsmak, koll på racehojar och tekniskt kunnande så var ditt inlägg riktigt roligt. :tummenupp
 
Last edited:
Trots teethingproblems är din hynda både snyggare och snabbare än en icke-kawa från herrljunga :D
 
abstruse skrev:
Aaaah, ljuv musik. Säg det igen, snälla? Högre, så den lytte värmlänningen hör.
Jag körde ZX-10R häromdagen. Om du är riktigt snäll kan jag berätta för dig hur det var.
 
valmers skrev:
Jag körde ZX-10R häromdagen. Om du är riktigt snäll kan jag berätta för dig hur det var.
Jaså farbror feskörde en gathoj... gäsp
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top