Chris Ash
Kapten Gars
Efter mycket om och men provades min nya RS125R idag på Falkenberg, och som vanligt är det en hel del att skriva hem om, en sak är säker, det blir aldrig händelsefattigt när man kör racer.....
Kommer dit som vanligt och varmkör och donar lite inan första passet. Det första väldigt korta passet,ska det visa sig, på tredje däckvärmarvarvet(däcken hade en massa sån där skimrande yta som är hal) börjar den helt plötsligt bröla som fan och är helt kraftlös. "Jahapp" tänker man, egentligen helt utan irritation (jag är van vet ni
) Svänger in i depån och börjar riva av kåpor, för det första har en massa sot sprutat ut över min nyslipade pipa (Rostfri handgjord expansionskammare "polerad" med 80-sandpapper för en riktigt brutal finish, nu har den dessutom börjat bli värmeflammig
)
Dessutom har flänsen mellan pipa och cylinder (korkad Hondakonstruktion) lossnat eftersom insexskruvarna inte var tillräckligt spända (inte jag denna gången). Spänner denna fläns och tätar därefter med silikon(tack Jonas!). När hojen sen ska startas så spelar varvräknaren flipper och motorn skramlar och misständer som satan. "Vad i hela helvete är det nu då? Amen vänta!" tänker jag och går igenom mitt hjärnbibliotek av upplevda tvåtaktshaverier. "Detta har jag varit med om förr!" Förra året hände exakt samma sak med Yamahan på Knutstorp och då var det en kontakt som gick sönder. Under uppmuntrande tillrop plockas alla kontakter isär och sprayas med det magiska underverksmedlet 5-56. Ihop med skiten igen och givetvis startar den utan bekymmer! Därför blir det två stycken trevande och försiktiga pass, kåpan är ivägen för växelfoten, kopplingen tar inte som jag vill, styret sitter snett osvosv...det känns ovant, för att summera. Därför kör jag heller inte speciellt fort, eller tar i speciellt mycket....men....jävlar i havet vad hojen går! Från 9500 varv vräker den på med effekt som Yamahan aldrig ens varit i närheten av att leverera och troligen går den dessutom lite fett eftersom jag bestyckat säkert och den har gett sitt bästa redan vid 12-12500 varv nånstans. Bromsarna(brembohandtag och huvudcylinder) är dessutom med marginal de mest brutala stoppare jag använt. Mina gamla bromspunkter användes idag också men kändes trots högre toppfart som pinsamt tidiga. Detta känns verkligen bra inför resten av säsongen.
Nu får ni fanimej se upp på B-rejset......
Kommer dit som vanligt och varmkör och donar lite inan första passet. Det första väldigt korta passet,ska det visa sig, på tredje däckvärmarvarvet(däcken hade en massa sån där skimrande yta som är hal) börjar den helt plötsligt bröla som fan och är helt kraftlös. "Jahapp" tänker man, egentligen helt utan irritation (jag är van vet ni
)Dessutom har flänsen mellan pipa och cylinder (korkad Hondakonstruktion) lossnat eftersom insexskruvarna inte var tillräckligt spända (inte jag denna gången). Spänner denna fläns och tätar därefter med silikon(tack Jonas!). När hojen sen ska startas så spelar varvräknaren flipper och motorn skramlar och misständer som satan. "Vad i hela helvete är det nu då? Amen vänta!" tänker jag och går igenom mitt hjärnbibliotek av upplevda tvåtaktshaverier. "Detta har jag varit med om förr!" Förra året hände exakt samma sak med Yamahan på Knutstorp och då var det en kontakt som gick sönder. Under uppmuntrande tillrop plockas alla kontakter isär och sprayas med det magiska underverksmedlet 5-56. Ihop med skiten igen och givetvis startar den utan bekymmer! Därför blir det två stycken trevande och försiktiga pass, kåpan är ivägen för växelfoten, kopplingen tar inte som jag vill, styret sitter snett osvosv...det känns ovant, för att summera. Därför kör jag heller inte speciellt fort, eller tar i speciellt mycket....men....jävlar i havet vad hojen går! Från 9500 varv vräker den på med effekt som Yamahan aldrig ens varit i närheten av att leverera och troligen går den dessutom lite fett eftersom jag bestyckat säkert och den har gett sitt bästa redan vid 12-12500 varv nånstans. Bromsarna(brembohandtag och huvudcylinder) är dessutom med marginal de mest brutala stoppare jag använt. Mina gamla bromspunkter användes idag också men kändes trots högre toppfart som pinsamt tidiga. Detta känns verkligen bra inför resten av säsongen.
Nu får ni fanimej se upp på B-rejset......