BeerCruiser 21
Så har man börjat semestern och eftersom det är varmt och torrt passar det bra att ta tag i min blivande BeerCruiser 21.
Först bygger man en form. Jag tar ena halvan först så är det lättare att komma åt. Här är det bara fantasin som sätter gränser. Masonit, byggplywood, husfix, Gaffatejp, plåt, trallskruv,...... Och sen målar man med någon gammal vattenbaserad plastfärg man har stående. I mitt fall blev det väggfärg latte
När färgen torkat ordentligt vaxar man. Helst formvax men det går med vad som helst bara det inte innehåller silikon. Vaxa - Torka - (Polera

) - Vaxa - Torka - (Polera). Jag skall spraya TopCoat på utsidan så polering vore överdrivet.
Sen är det dags för släppmedel
Det la jag på med pensel, 2 lager. Låt det torka ordentligt mellan lager.
När släppmedlet torkat ordentligt så är det dags att plasta. Eftersom det är varmt ute så tar man minsta möjliga mäng härdare. Jag körde med 1% (10ml på 1 L plast). Här är det bra med lite hjälp. Vi var 2 och blandade 1L var i taget. Först en 450 g matta ordentligt genomdränkt med plast och sen rullade vi i en vävd matta och ovanpå det en 450g matta till, så här. Tänk på att alltid riva av mattan, utom där den skall gå mot kanten på det befintliga skrovet.
Och så här blev det
När det härdat någorlunda behöver vi lite verktyg
Med dom slipar vi ner tvärs över skarven mellan gammalt och nytt till ungefär halva höjden av det gamla. Sen tar vi en luftdriven roterande fil som vi fräser bort allt löst i skarven. Sen damsuger vi och tvättar av skarven med Aceton och spacklar skarven slät med Plastic Padding Glasfiber spackel (orange på burken). Biltemas variant är inte dålig som spackel men här vill vi ha all hållfasthet man kan få.
Sen får det vara bra för idag.