Hydrocopter-Meck/ Plastning

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Inte hoj men det vore kul och veta om det är några hydrocopter åkare på Sporthoj. Man måste ju ha lite kul fordon på vintern också.

Jag håller på att byta medar och bygger om till en "Ice fighter". Jag och en kompis har 3 st classic Arkösundare.

1. "Orginal" med 2L VW bussmotor med sprut
2. Orginal med Lycoming motor
3. Förlängd med VW 2L bussmotor som skall få sprut och bli "Ice Fighter":D

Nya medar på gång
Hydro_1.jpg
Hydro_2.jpg

Ny transmission
VW_2L_Belt.jpg

Lycoming
Lycoming.jpg

Last edited:
Själv går jag i tankarna om att bygga en Svävare,typ en Simple Cyklon eller liknande.

Vad är det? en träskbåt "ungefär" eller?

Ja det är "ungefär" en träskbåt utom det att en träskbåt funkar inte när det är is och vatten. Finns dom som provat. Den välter.

Kan ingen bygga en sån här och brassa av inne i Stockholm?
http://www.youtube.com/watch?v=f8svnfhL9lE

WWW.dragboats.com :yoparty

Själv går jag i tankarna om att bygga en Svävare,typ en Simple Cyklon eller liknande.

En som jag känner bygger svävare.

http://www.hovercraft.se/

Små svävare brukar inte funka så bra om det finns rännor i isen. Dom har för liten frigång och kan bli hängande på isblock.

Men du kanske inte skall köra i is ?

Last edited:
Ja det är "ungefär" en träskbåt utom det att en träskbåt funkar inte när det är is och vatten. Finns dom som provat. Den välter.

Varför då?
Träskbåtar går ju att köra på land kortare sträckor tom.
Menar du att den inte går att köra på is/vatten-mix eller menar du att den inte går att köra på is eller vatten

Mvh

Varför då?
Träskbåtar går ju att köra på land kortare sträckor tom.
Menar du att den inte går att köra på is/vatten-mix eller menar du att den inte går att köra på is eller vatten

Mvh

Flatbottnade, ena sidan uppe på isen andra sidan i vattnet + stor motor högt upp = plupp

BeerCruiser-09

Satan att man inte kan låta bli :huvet . Det känns ju inte så kul att skruva med hydrokopter på sommaren så jag drog igång ett plastproject till som skall vara klart till sommaren -09

En Ockelbo T17i årsmodell sådär -70 med trimmad B20 skall förvandlas till en Ockelbo B21BC -09 med MerCruiser 4,3L V6

För dom som inte vet. B21 betyder 21 fots styrpulpit och BC betyder BeerCruiser :D :öl :rock :cool:

Utgångsmaterial.
Mission_1.jpgMission_2.jpg

Skrovet på jiggen med skärmtak (kan ju regna :D )
OnJigg_1.jpgOnJigg_3.jpg

Och så va det kapat och isärflyttat 1,2 m. Kontroll, japp det blev 21 fot.:yoparty
Cut_1.jpgCut_2.jpg
Cut_3.jpgCut_4.jpg

Nu måste det torka ordentligt efter högtryckstvätt. Perfekt torkväder :mad: Tur att jag byggde ett skärmtak:tummenupp .

Last edited:
BeerCruiser 21

Så har man börjat semestern och eftersom det är varmt och torrt passar det bra att ta tag i min blivande BeerCruiser 21.

Först bygger man en form. Jag tar ena halvan först så är det lättare att komma åt. Här är det bara fantasin som sätter gränser. Masonit, byggplywood, husfix, Gaffatejp, plåt, trallskruv,...... Och sen målar man med någon gammal vattenbaserad plastfärg man har stående. I mitt fall blev det väggfärg latte :)
FormKlar.jpg

När färgen torkat ordentligt vaxar man. Helst formvax men det går med vad som helst bara det inte innehåller silikon. Vaxa - Torka - (Polera :rolleyes:) - Vaxa - Torka - (Polera). Jag skall spraya TopCoat på utsidan så polering vore överdrivet.
DaxAttVaxa.jpg

Sen är det dags för släppmedel
Sleppmedel.jpg

Det la jag på med pensel, 2 lager. Låt det torka ordentligt mellan lager.
SleppMedelOn.jpg

När släppmedlet torkat ordentligt så är det dags att plasta. Eftersom det är varmt ute så tar man minsta möjliga mäng härdare. Jag körde med 1% (10ml på 1 L plast). Här är det bra med lite hjälp. Vi var 2 och blandade 1L var i taget. Först en 450 g matta ordentligt genomdränkt med plast och sen rullade vi i en vävd matta och ovanpå det en 450g matta till, så här. Tänk på att alltid riva av mattan, utom där den skall gå mot kanten på det befintliga skrovet.
GlasFiber.jpg

Och så här blev det
450vav450.jpg

När det härdat någorlunda behöver vi lite verktyg
Verktyg.jpg

Med dom slipar vi ner tvärs över skarven mellan gammalt och nytt till ungefär halva höjden av det gamla. Sen tar vi en luftdriven roterande fil som vi fräser bort allt löst i skarven. Sen damsuger vi och tvättar av skarven med Aceton och spacklar skarven slät med Plastic Padding Glasfiber spackel (orange på burken). Biltemas variant är inte dålig som spackel men här vill vi ha all hållfasthet man kan få.
PPKlart.jpg

Sen får det vara bra för idag.

När PPn härdat slipar jag ner skarvarna och tvättar ordentligt med Aceton.
SkarvarSlipade.jpg

Och plastar rivna glasfiberremsor över skarvarna, se pilen.

Plastat
SkarvRemsad.jpg

När det härdat tar man bort alla skruvar. Om man fått plast över skruvskallar slipar man bort den.
SkruvarBorta.jpg

Sen river man bort formen. Och så här blev resultatet.
Sida.jpg

botten.jpg

Dags att återanvända formdelarna på andra sidan.

Den där kommer gå av på mitten....:D

Närå! bra jobbat, du har många roliga projekt!

Har förlängt förr och det håller bra.

Så här ser BeerCruiser21 ut nu när den är ihop igen.

IhopIgen.jpg

Nu skall "balkarna" fixas och sen in med ett golv.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park