Hydro-forming; behöver tips om lämplig pump

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Ska fixa lite roliga megafoner.. Behöver en pump som klarar +1000psi, helst ska funka med vatten, samt inte kosta skjortan.. Tacksam för tips.
/660

660 skrev:
Ska fixa lite roliga megafoner.. Behöver en pump som klarar +1000psi, helst ska funka med vatten, samt inte kosta skjortan.. Tacksam för tips.
/660

Använd högtryckstvätt

660 skrev:
/660

E ingen expert på detta men är det inte lite klurigt att fixa hydroformning själv?

/Fredrik

Nesse skrev:
Använd högtryckstvätt
Glömde skriva.. vill helst ha en handdriven historia, bättre kontroll på vad som händer, lättare lufta systemet osv. Funderar på om man skulle kunna modifiera en domkraft kanske..
/660

660 skrev:
Funderar på om man skulle kunna modifiera en domkraft kanske..
/660
Jag gjorde just det för några veckor sedan, men har inte använt den ännu. Billigt blir det iaf, och den ska klara tillräckligt tryck enligt mina beräkningar.

Tillägg:
Skulle gärna testa den, men jag är rädd att min svets/svetsteknik inte duger till att svetsa plåten och få den tät. Om du vill kan jag göra ett försök i helgen ändå så får du veta om pumpen funkar i.a.f.

Rost verkar kunna bli ett problem i en domkraft. Min har ju redan fått en del rost. Finns ju risk att kulventilerna blir otäta.

Last edited:
Hej!
Jag lånade en pump av min lokal rörmokakare, de använder den för att provtryck element/rör. De kan ge dig tips på bra pump. Jag hade tänkt köpa en från USA men det blev inte så (tid och pengar). Det är extremt roligt att hålla på med och jag har mest provat den besvärliga metoden där man bockar/hamrar kanten så att man inte får en "rygg" på den färdiga megafonen.

Edit: Kolla detta: http://www.eurospares.com/frame8.htm

Last edited:
Tack.
Bearing; berätta gärna om pumpen lirar. Tänkbar lösning på rostproblemet är ju att köra med nån billig hydraulolja istället.
/660

Portopower-pump från Biltema funkar utmärkt.
Artikelnummer 15-8183 för 400 spänn.
Känner en som tryckt tvåtaktspipor med en sån
med bra resultat.

660 skrev:
Tack.
Bearing; berätta gärna om pumpen lirar. Tänkbar lösning på rostproblemet är ju att köra med nån billig hydraulolja istället.
/660
Nu har jag varit en stund i garaget. Tyvärr tog svetsgasen slut innan jag hade svetsat klart, så jag har inte testat pumpen ännu.

Jag gjorde formen för ett tvåtaktsrör i miniformat så att jag kunde skriva ut mallen på ett A4.

Här är några bilder:
1: Mallar, gjorda i Autocad. Gjorde pipan böjd för att se hur plåten reagerar på det.
2: Plåten urklippt med biltemas nibblingssax. Här skulle det varit bra med en tryckluftsdriven nibblingsmaskin för det tog rätt lång tid, jag blev dessutom helt svag i nävarna av ansträngingen. Har dock inte tryckluft hemma.
Jag böjde även kanterna lite: dels för att svetsfogen inte ska behöva böjas så mycket, dels för att få ett avstånd så att nipplarna blir lättare att sätta dit.
3: Plåtarna punktsvetsade. Slog sedan mot kanterna med handslägga för att glipan skulle stängas.
4: Ena nippeln och hälften av ena kanten svetsad.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    57.6 KB · Visningar: 85
  • 2.jpg
    2.jpg
    44.9 KB · Visningar: 121
  • 3.jpg
    3.jpg
    48.9 KB · Visningar: 123
  • 4.jpg
    4.jpg
    50 KB · Visningar: 139
Last edited:
Här är några bilder från demonteringen av domkraften.

Tydlingen hamnade de i fel ordning. Filnamnen är iaf numrerade.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 93
  • 2.jpg
    2.jpg
    42.6 KB · Visningar: 81
  • 3.jpg
    3.jpg
    45.1 KB · Visningar: 82
  • 4.jpg
    4.jpg
    40.2 KB · Visningar: 82
  • 5.jpg
    5.jpg
    62.7 KB · Visningar: 86
  • 6.jpg
    6.jpg
    83.9 KB · Visningar: 78
Last edited:
Här är pumpen. Tyvärr blev just dessa bilder kassa.

Det blev onödigt komplicerat när jag byggde om. Efter att ha hållt på ett tag och nästan pajat behållaren kom jag på hur jag egentligen skulle gjort, men då var det för sent. Jag fick p.g.a "bristande tankearbete" helsvetsa i varje skarv för att få det tätt.
Jag har dock glömt bort delar av hur den bättre lösningen skulle gjorts...

Om någon vill kan jag berätta hur jag gjorde. Kanske kommer jag på hur den bättre lösningen ska göras imorgon eller senare.

Nippeln och slangen kommer från biltema och är avsedda för deras smörjspruta. Jag pillade bort backventilen och anordningen som är till för att nippeln ska passa på fordonssmörjnipplar ur nippeln. Jag ska svetsa fast en sån här nippel i pipan, sedan är det bara att skruva fast slangen mellan pumpen och pipan.
Nippel
Slang

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    60.6 KB · Visningar: 86
  • 2.jpg
    2.jpg
    61.3 KB · Visningar: 105
  • 3.jpg
    3.jpg
    57.2 KB · Visningar: 109
  • 4.jpg
    4.jpg
    57.9 KB · Visningar: 101
Last edited:
660 skrev:
Bearing; berätta gärna om pumpen lirar.
Igår provade jag den.

Resultatet blev, tja, halvbra. Halva pipan blev rund, andra halvan oval.
Svetsarna sprack hela tiden, så jag fick skruva loss slangen, tömma ur vatten, och svetsa om flera gången tills jag inte tyckte det var värt besväret längre. MAG-svets gick alltså inte så bra att använda till det här.

Den tjocka delen är 50mm/43mm och skulle varit 45 enligt ritningen.
Den tunna delen är rund på de flesta ställen utom nära nippeln där den är 23mm/25mm. Röret böjde sig också mycket mer än det var på ritningen.

Jag upplevde inte att pumpen var begränsningen, det var svetsarna. Blev aldrig tungt att pumpa innan det slog läck.

Jag använde M8-skruv/-mutter som avluftningsventil.

Bifogat

• Pict0684.jpg
    Pict0684.jpg
    86.7 KB · Visningar: 124
  • Pict0685.jpg
    Pict0685.jpg
    53.3 KB · Visningar: 107
  • Pict0686.jpg
    Pict0686.jpg
    51.1 KB · Visningar: 123
  • Pict0687.jpg
    Pict0687.jpg
    45.6 KB · Visningar: 124
  • Pict0689.jpg
    Pict0689.jpg
    46.5 KB · Visningar: 106
Kul initiativ :tummenupp
Jag experimenterade lite med detta för många år sedan.
Jag köpte en Ridgid provtryckspump som används av rörläggare/svetsare, den är gjord för vatten och har inbyggd manometer och vattenbehållare.

Jag upptäckte snabbt att plåtkvalitet och tjocklek har stor betydelse.
Plåten töjer sig en hel del, som jag minns lyckades jag beräkna detta så slutresultatet stämde bra.
Jag använde 0.8 mm plåt av nån kvalitet som skulle vara extra mjuk och formbar, minns tyvärr inte beteckningen på denna. Provade upp till 1.2 mm tjocklek men det funkade inget vidare.
Det gick åt en hel del "prototyper" innan allt stämmde.
Dessutom upptäckte jag att krökar hade en tendens att kröka sig ytterligare när man började pumpa upp trycket.

Detta var i början av åttitalet, därför är detaljerna lite diffusa och jag har inga bilder från mina försök, men det är helt klart värt att lära sig, men du får räkna med att det går åt en hel del plåt och arbete innan du "får till det".

1450testpump.jpg

Ridgid provtryckningspump

edit: Tittade just lite närmare på dina bilder, det ser ut som du använt migsvets... du måste använda gassvets med minsta möjliga munstycke (ännu hellre dillonsvets) funkar nog med tig-svets också, om du använder MIG-svets blir fogen för hård för att kunna töjas ut ordentligt och du får problem med ovala pipor och sprickor osv.

Last edited:
Bikeboy500 skrev:
edit: Tittade just lite närmare på dina bilder, det ser ut som du använt migsvets... du måste använda gassvets med minsta möjliga munstycke (ännu hellre dillonsvets) funkar nog med tig-svets också, om du använder MIG-svets blir fogen för hård för att kunna töjas ut ordentligt och du får problem med ovala pipor och sprickor osv.
Det är precis vad jag fick. Har bara MIG-svets, så jag provade med den. Får nog skaffa en TIG till nästa test.

Plåt är också färskvara. Den måste vara yngre än 2 månader, tror jag det var. Det är lika när bilindustrin pressar plåt till karosser. Måste vara Ny plåt.

Men det kanske går att färska på den i en ugn till rätt temp. En duktig plåtnisse borde kunna sådant.

Mats757 skrev:
Plåt är också färskvara. Den måste vara yngre än 2 månader, tror jag det var. Det är lika när bilindustrin pressar plåt till karosser. Måste vara Ny plåt.

Men det kanske går att färska på den i en ugn till rätt temp. En duktig plåtnisse borde kunna sådant.

Man använder oftast kallvalsad plåt.
Det finns mycket inbyggda spänningar i denna så därför är det olämpligt att försöka normalisera denna. Den blir skev.
Det bästa är att köpa färsk plåt när man behöver den, men man måste då också vända sig till någon med relativt stor omsättning så man inte får gammal lagervara.

Jag har använt varmvalsad plåt som legat i garaget flera år. 0,9 mm tjock är den tror jag.

Lärde mig i skolan att plåt blir sprödare med tiden p.g.a att väteatomer diffunderar in i plåten. Minns inte om man kunde efterbehandla plåten för att få ur vätet.

Bikeboy500 skrev:
Kul initiativ :tummenupp
Jag experimenterade lite med detta för många år sedan.
Jag köpte en Ridgid provtryckspump...
Det var en sådan pump jag använde. Den jag hade klarade inte av att hålla trycket så när jag hamrade på det jag pumpat upp sjönk trycket på en gång men det var en väldigt bra pump.

Bikeboy500 skrev:
..använda gassvets med minsta möjliga munstycke (ännu hellre dillonsvets)
Jag använder en dillon svets när jag svetsar och till hydroforming fungerade det hur bra som helst. Svetsen sprack inte någon gång. Jag tror att Tig kan ge en skarp gräns i plåten medan gassvets med litet munstycke ger en liten zon som sedan mjukt övergår i icke uppvärmd plåt.

Bearing: Det kan vara bra att ta till extra material i början och slutet och använd hammare för att jämna ut det som du pumpar upp. När jag fick saker som "putade" ut värmde jag upp det med svetsen (rött) om du sedan slår med en hammare som har stor yta kan du krympa plåten ( slå ihop det som "putar" ut)

Last edited:
Att värma plåt som är mjuk från början funkar inte då den blir hårdare av den sk "Bake-hardening" -effekten. används inom bilindustrin där man räknar med att plåten hårdnar en smula när man kör den i lackugnen, dock efter formning.
skillnaden i hårdhet på en plåt som legat ett tag är dock inte så våldsamt stor.
Saab använde 511142 eller 511147 (saab standard) till djuppressning och är väl i princip det "blötaste" stålet man kan få tag på.
Finns lite att läsa här:http://supplier.saab.com/std/ext/sve/m/12.html

Sedan är det bara att hitta ett lämpligt handelsnamn på motsvarande stål...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år