Hydraulstopp gaffel

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Ni som rejsar, tar ni bort hydraulstoppet ("oil lock") från gaffeln?
Jag hörde ang GSXR600 att stoppet gör att gaffeln inte bottnar så hårt,
men samtidigt gör att gaffeln "fastnar" ett tag i bottnat läge.
Alltså att det funkar bättre om man tar bort det helt.
 
Det känns som en överkursfråga. Grabbarna grus på Wemi kan nog svara på detta. Mejla!
 
Dom som bygger om framgafflar till supersport brukar ta bort det stoppet. Ger bla lite längre fjädringsväg mm..
 
Tog bort stoppen i min showa på Ässpe-ässen, höjde oljenivån tills det inte blev genomslag längre. Detta för att få samma motstånd på dämpningen hela vägen, inte en abrupt ändring..

/B
 
Vid montering av Öhlins-innehåll i min gaffel ska man ta bort hydraulstoppet enligt tekniker på Öhlins
 
har plockat bort detta på min ex-hoj(750R-00), lite småkrångligt men jag kan förklara hur man ska göra.
men det gör jag först om du vill, tar ju en stund.
Petter
 
R2 skrev:
har plockat bort detta på min ex-hoj(750R-00), lite småkrångligt men jag kan förklara hur man ska göra.
men det gör jag först om du vill, tar ju en stund.
Petter

Ready when you are... :)

Räcker det inte med att ta bort den där "koppen" längst ner i gaffelbenet.
Fast det kanske är krångligare på en USD-gaffel.
Men gaffeln måste ju tas isär, typiskt att man kommer på det nu precis när man fått ihop allting.
 
K-micke...
Jag satt i en halvtimma och skrev en beskrivning på hur man skall göra detta, men kände mer och mer att det är överkurs.
Riskerna för fel och sabbade grejor är hög och jag vill inte på något sätt ge fel råd till nånn.
om du känner att du har koll på ditt mekande och är villig att chansa så har jag sparat svaret och kan PMa det till dig.
Vinsten av detta är inte så värst stor, kanske inte värt att göra.
Hur mycket hade du plockat isär förut? detta jobb kräver allt i molekyler.

Petter
 
R2; jag tycker nog också att det är lite överkurs just nu. Jag har hört från andra håll också att det inte bara är att plocka bort stoppet utan det ska borras/modifieras på ett speciellt sätt. Annars är det ju inga större problem att plocka isär gaffeln, det tråkiga är att jag just plockat ihop den efter byte av packboxar, fjädrar och olja. Så jag tror jag kör med den som den är nu istället tills vidare.
 
Last edited:
ok, låter vettigt.
man plockar ju ner så mycket mer än det man brukar kalla gaffeln, lika mycket som när man byter shims och kolvar, dvs precis allt.

PMa om du vill veta ändå. är hyffsat duktig att skruva gafflar, om jag bara kunde ställa in dom åxå... :mad:
K-Micke skrev:
R2; jag tycker nog också att det är lite överkurs just nu. Jag har hört från andra håll också att det inte bara är att plocka bort stoppet utan det ska borras/modifieras på ett speciellt sätt. Annars är det ju inga större problem att plocka isär gaffeln, det tråkiga är att jag just plockat ihop den efter byte av packboxar, fjädrar och olja. Så jag tror jag kör med den som den är nu istället tills vidare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top