Hydraulisk koppling?

Sweden_1

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
1999 Daytona 955i,2006 BMW K 1200S, 2013 HD Seventy Two, 2002 Triumph Trophy
Har blivit med en Triumph Trophy 2002 på ca 3000 mil med hydraulisk koppling.
Den har stått i ca 3 år i kallgarage och när jag skulle ta en provrunda så fungerade inte kopplingen. Motorn puttrade på så fint men när jag la i ettan så dog den då växeln hoppade i trots kopplingshandtaget indraget. Min egen analys är att "oljan" dragit till sig vätska och behöver bytas och luftas och i värsta fall ev nya packningar i huvudcylindern samt rengöras. Andra idéer? och hur skall detta göras??

Tacksam för svar.

På samma sätt som du luftar/byter bromsvätska på en handbroms......men det kan ju vara så att lamellerna klibbar och att kopplingen fungerar som den ska

Last edited:
Lamellerna klibbar?

Lamellerna klibbar?
Det är till att börja med högst troligen inte olja i hydrauliken till kopplingen, det är en vätska, högst troligen en DOT4-kompatibel bromsvätska. Magura, Shimano och några till har olja dock. Men det står på locket vad du ska ha.

Fukt kan absorberas i vätskan, ja, men det gör inte att du inte kan frikoppla, alla vätskor är ju inkompressibla, det sänker bara kokpunkten, men det är egentligen ett ickeproblem, eftersom kopplingshydrauliken aldrig någonsin ska/kan bli så varm ändå :fakta Luft kan heller inte komma in så länge du inte har ett läckage, men det ser du ju snabbt om du har. Och då är inte luften ett problem, utan bristen på vätska... :rolleyes:

Så det egentliga problemet är att dina skivor har klibbat ihop, ett inte helt ovanligt fenomen för våtkopplingar. Dock är det ganska enkelt att lösa, utan att skruva isär grejerna. Starta i friläge, och rulla hojen så fort du kan, nedförsbacke, frenetiskt sparkande eller med någon som knuffar på så att du kan få i ettans växel. Sen håller du inne kopplingen och gör dragracingstarter tills du har fått skivorna att släppa från lamellerna, du använder alltså motorn för att dra isär skivorna. Självklart ska du låta hojen puttra på tomgång ett tag tills den har fått upp lite arbetstemperatur också, och ibland kan det räcka för att det ska släppa.

På mina äldre hojar så är bakhjulet helt låst om de ligger i växel (även med kopplingen indragen). Lägger jag i växel innan motorn blivit varm så dör den direkt. Så prova att varmköra först som även föregående inlägg nämnde.

Tack för svaren, låter logiskt nu när jag får det förklarat. Testar så fort jag får möjlighet. Återkommer då.

Tog hojen ett skutt framåt när du lade i ettan med motorn igång?
Om den INTE gjorde det, utan bara dog, kan du eventuellt misstänka defekt stödbrytare (eller glömt fälla upp stödet) istället för kopplingsbekymmer.

Edit: På hydrauliska kopplingar brukar det oftast vara slavcylindern på motorn som går sönder med internläckage som följd. För att byta vätska brukar det vara enklast att jobba "bakvägen" med sköljspruta. Det kan vara svårt att lufta när man inte har något stumt mothåll som du har i ett bromssystem.

Last edited:
Jag startade upp den idag och lät den gå varm innan jag provade att peta i ettan på centralstödet. Däcket snurrade fast jag dragit in kopplingen. MEN efter ett par uppvarvningar så släppte det.. Mao så hade lamellerna klibbat ihop som Mr. Hoztic sa. Tack som F.. för hjälpen!:banana:tummenupp

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025