Husqvarna Nuda

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Jag tänkte bara höra om det är någon här som har levt med en Husqvarna Nuda och kan dela med sig lite erfarenheter?

- 900 eller 900R? Är det värt de extra pengarna för dämparna, bromsarna och annorlunda sittdyna?
- Servicekostnader?

Jag tror mig komma ihåg att de finns ute på AVA MC, får hasa mig dit imorgon och sukta lite.

Riktigt gött ljud

Last edited:
Också tittat på dem, jäkligt coola, men jag hade dock avvaktat och se vad som händer nu efter ktm köpt dem. Nuda har ju en modiferad spis från BMW f800r, det ser tyvärr inte helt ljust ut för Nudan tydligen. Mest så man inte sätter sig i en sits där det blir ett helvete med reservdelar/service etc.

artikel från bike: http://www.bike.se/nyheter/ktm-husqvarna-varre-ute-an-vi-trodde

Kan bara nämna att Nudan är snorbillig nu.79.000 för den vanliga och 99.000 för R.Exakt samma motor och ram, gaffel och stötdämpare skiljer.Hade defenitivt tagit den för 79.000 ,har kört båda och R är väl stötig för gata.Nu sitter det ju också ABS på Nuda vilket inte fanna på 2012.Ett klipp för en Niohundrakubikare på 105häst.

Provade en R tidigare i år hos AVA, hojen kändes... förvånansvärt mellanmjölk faktiskt. Alltså, fart fanns det i den, men allt kändes så odramatiskt och slätstruket på något vis, inte alls busigt.

Enligt lag måste den dåvarande producenten hålla reservdelar i minst 10år till en modell(BMW eller KTM)Men dom mesta delarna sitter på 800GS så res.delar är nog inga problem.

Enligt lag måste den dåvarande producenten hålla reservdelar i minst 10år till en modell(BMW eller KTM)Men dom mesta delarna sitter på 800GS så res.delar är nog inga problem.
Finns ingen sådan lag tyvärr. Däremot är det ofta så att det finns delar. Men absolut inget måste från tillverkarens sida.

Japp. Slutat tillverka gathojar. Synd. Hojen hade med lite mer utveckling blivit en höjdare. Men visst, läge för ett kap är det nu när dom säljer ut hojarna.

jag har oxå för mig att man måste kunna tillhandahålla reservdelar till iaf bilar i minst 10 år. Fick det sagt till mig när man tillverkade kammar till gamla saabbilar. men men

det är ju stansdarkomponenter på hojen. BMW kommer att ha motordelarna + andra komponenter, resten är väl utbytbart om man inte skulle hitta orginal.
Den verkar ju roligare än en GS 800/650

Nu har jag varit ute och fluktat hos AVAMC.

R modellen ser ju klart bättre ut med den röda lacken och schysstare brembo bromsoken och öhlins dämparen baktill. Däremot har jag svårt att avgöra om det är värt de extra 20k för det?

De säljer 900 modellen 2013 med ABS för 79.000 kr
900 R - 2012 - för 89.000 kr
900 R med ABS -2013- för 99.000 kr

Sen säljer de även ut demohojen (100 mil eller så) som har effektsystem med bättre muller och rensad baktill med ny skylthållare, 2013 med ABS - 99.000 kr. Jag gissar att det är för att hojen inte tillverkas längre, blir svårt att dema och sälja den då.

Riktigt läcker hoj! Summa summarum och jag är klart sugen på den.
Någon som vet om det ens finns och vilka prutmåner man brukar kunna ha hos AVA?

Last edited:
Jäklar mad jag blev sugen på en... Igen.

Den är dock bmw-snäll och inte ktm-rå men riktigt liten och nätt. Provkörde R:en förra sommarn och det slutade med att jag bytte bort rr mot sm.

De går riktigt jämt och fint långt ner i registret, rycker knappt något. Låter fint med öppnare ljuddämpare! Tråkigt att det inte finns lika mycket godis till den som till 990:in.

Edit: Det hade ju vart fint att åka runt här i Huskvarna på en.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park