Husqvarna Norden 901

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Finns ingen här som kör en sån ? Ska se om närmsta handlare har nån demo att testa när dom börjat sänka priserna på dom nu så att det känns mer rimlig nivå
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Verkar finnas lite information om denna hoj. Någon här som äger en och kan lämna en lite längre recension? +/- så att säga.

Eller är det allmänt svalt intresse för denna hojen? Endast 890 adventure som gäller tro? Man är lite sugen på att testa Norden 901, det verkar stå en på EnduroKompaniet i Kållered, Mölndal utanför Göteborg.

Tacksam för svar.

Det är ju ”samma” hoj som 890 så det är väl ingen skillnad på det viset.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det är ju ”samma” hoj som 890 så det är väl ingen skillnad på det viset.
Ja i grund och botten samma med lite mer budget gaffel osv sitter ju en 43mm wp på norden och en 48mm på 890 , norden expedition har en 48mm gaffel och annan dämpare och marginellt längre slaglängd
Är mest nyfiken på intryck efter längre ägande
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
901 i grunden är väl en sämre variant av 890.
Köp en 890. Ni får nog samma problem med motorhaveri på köpet. ??
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
901 i grunden är väl en sämre variant av 890.
Köp en 890. Ni får nog samma problem med motorhaveri på köpet. ??
Ska göra ett besök i Karlstad nästa vecka carlssons där har en demo men är på dalacrossen nu.
?ja jag har haft både ktm och ras på dom ? 890:n är fulare i mina ögon men smaken är ju som :arsele .
Är mest paralleltvin jag vill bilda mig en uppfattning om då jag inte är en fan av t7 motorn och det är ju samma typ
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motorn i 890 är otroligt trevlig, det bästa med hela hojen utifrån de gånger jag kört den. Stark, mycket glad men ändå mjuk. Ett mästerverk.

Sedan är det ju synd att det inte är Yamaha eller Honda som bygger den; lite tafflig kvalitet med uselt eftermonterad handtagsvärme och väskor som går sönder vid körning osv, skaplig fjädring och komforten är definitivt anpassad för stående körning. Åka långt med den? Tja, det går ju men det finns lämpligare hojar till det. Ha skoj i närområdet med möjlighet till längre turer undantagsvis? Absolut, och det är nog precis det den är till för.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Motorn i 890 är otroligt trevlig, det bästa med hela hojen utifrån de gånger jag kört den. Stark, mycket glad men ändå mjuk. Ett mästerverk.

Sedan är det ju synd att det inte är Yamaha eller Honda som bygger den; lite tafflig kvalitet med uselt eftermonterad handtagsvärme och väskor som går sönder vid körning osv, skaplig fjädring och komforten är definitivt anpassad för stående körning. Åka långt med den? Tja, det går ju men det finns lämpligare hojar till det. Ha skoj i närområdet med möjlighet till längre turer undantagsvis? Absolut, och det är nog precis det den är till för.
Ja det är ungefär målområdet du beskrev jag söker men har känt av ktm kvaliten på nära håll , t700 ger ingen vill ha känsla så jag tänkte se hur den här känns
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har en kompis som har KTM:en, och motorn har en helt annan karaktär än T7:an.
Den är mycket aggressivare, och känns som en klart rappare skapelse.
Däremot så tycker jag att körställningen på KTM:en också är "aggressivare", medans T7:an har en mer touringinspirerad körställning, men det är säker hur man är skapt, och vad man har vant sig vid.
Intressant med handtagsvärmarna, jag frågade min kompis vem som hade gjort montaget, för det kan omöjligt vara någon som är äldre än 6-7år sa jag.
Svaret var......gjort av ÅF innan leverans :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är ungefär målområdet du beskrev jag söker men har känt av ktm kvaliten på nära håll , t700 ger ingen vill ha känsla så jag tänkte se hur den här känns

Nya Transalp kanske är något du skulle kika på? Har provsuttit bara men känns otroligt nätt, specen är det inget fel på. Sannolikt inte lika rejsig som KTM/Hva men å andra sidan lär den leverera i längden.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nya Transalp kanske är något du skulle kika på? Har provsuttit bara men känns otroligt nätt, specen är det inget fel på. Sannolikt inte lika rejsig som KTM/Hva men å andra sidan lär den leverera i längden.
?ja det är konstigt det där med hojar men en del ger ingen alls ”vill ha känsla ” transalp är en av dom började med att den ligger högt prissatt i förhållande till vad man får , t700 tyckte jag var helt ok men inte nån vill ha känsla ☹️.
Ktm har faktiskt lite mer känsla för sånt där tyvärr på bekostnad av lite halvracklig kvalite och garantiärenden är lite si o så
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är lustigt att maskiner som känns explosiva har en tendens att gå sönder.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är lustigt att maskiner som känns explosiva har en tendens att gå sönder.
Ofta kopplat till litereffekt, dvs trimmningsgrad. Tar man ut mycket effekt ur en viss kubik så måste man höja varvtalet, det finns inget annat sätt (ja turbo då förstås :) )
Höga varvtal kräver fina toleranser och gör då att man ligger närmare att nånting händer.

Vi minns väl BMW S1000RR när den kom, när till och med Motorrad (som älskar BMW) lyckades spränga motorn på testhojen. Den hade 20 hästar mer än japanerna och det gjordes med att den varvade mer, och då blir små problem snabbt stora problem :)

Jämför XT660 med KTM 690. 20 kg lättare och 20 hästar mer på KTM. XT:n är skottsäker medans KTM:en behöver mer kärlek...men den är också fan så mycket roligare att köra och jag kör hoj för att det är roligt... :)
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Ja i grund och botten samma med lite mer budget gaffel osv sitter ju en 43mm wp på norden och en 48mm på 890 , norden expedition har en 48mm gaffel och annan dämpare och marginellt längre slaglängd
Är mest nyfiken på intryck efter längre ägande
901 i grunden är väl en sämre variant av 890.
Köp en 890. Ni får nog samma problem med motorhaveri på köpet. ??

Är det verkligen en korrekt jämförelse?

Norden 901 har mycket riktigt WP 43 mm framgaffel, men det har KTM 890 Adventure också. Vill man ha 48 mm gaffel får man köpa en 890 Adventure R, eller en Norden 901 Exedition.

Listpriset för en 890 Adventure är 149900 kr. För Norden 901 är det 158900 kr. För dessa 9000 kr får man bland annat farthållare, quickshift och andra tekniska tillbehör som kostar ungefär motsvarande summa att köpa till KTM:en.

Om vi istället jämför 890 Adventure R och Norden 901 Expedition är listpriserna 161900 kr respektive 169900 kr. För 8000 kr får man från Husqvarna bland annat den rejälare hasplåten samt även här bland annat farthållare och quickshift. Dessutom får man bagagehållare och väskor på köpet när man köper Husan, varesig man vill eller inte.

Vill man fördjupa sig vidare kan man belägga andra skillnader i geometrin där Norden 901 enligt uppgift är bättre lämpad för den som kör förhållandevis mycket asfalt medan 890 Adventure påstås vara som att köra en motocrosscykel.

Nog kan man väl ändå inte helt kategoriskt påstå att Norden 901 är en sämre variant av 890 Adventure?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Är det verkligen en korrekt jämförelse?

Norden 901 har mycket riktigt WP 43 mm framgaffel, men det har KTM 890 Adventure också. Vill man ha 48 mm gaffel får man köpa en 890 Adventure R, eller en Norden 901 Exedition.

Listpriset för en 890 Adventure är 149900 kr. För Norden 901 är det 158900 kr. För dessa 9000 kr får man bland annat farthållare, quickshift och andra tekniska tillbehör som kostar ungefär motsvarande summa att köpa till KTM:en.

Om vi istället jämför 890 Adventure R och Norden 901 Expedition är listpriserna 161900 kr respektive 169900 kr. För 8000 kr får man från Husqvarna bland annat den rejälare hasplåten samt även här bland annat farthållare och quickshift. Dessutom får man bagagehållare och väskor på köpet när man köper Husan, varesig man vill eller inte.

Vill man fördjupa sig vidare kan man belägga andra skillnader i geometrin där Norden 901 enligt uppgift är bättre lämpad för den som kör förhållandevis mycket asfalt medan 890 Adventure påstås vara som att köra en motocrosscykel.

Nog kan man väl ändå inte helt kategoriskt påstå att Norden 901 är en sämre variant av 890 Adventure?
Jo
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det verkligen en korrekt jämförelse?

Norden 901 har mycket riktigt WP 43 mm framgaffel, men det har KTM 890 Adventure också. Vill man ha 48 mm gaffel får man köpa en 890 Adventure R, eller en Norden 901 Exedition.

Listpriset för en 890 Adventure är 149900 kr. För Norden 901 är det 158900 kr. För dessa 9000 kr får man bland annat farthållare, quickshift och andra tekniska tillbehör som kostar ungefär motsvarande summa att köpa till KTM:en.

Om vi istället jämför 890 Adventure R och Norden 901 Expedition är listpriserna 161900 kr respektive 169900 kr. För 8000 kr får man från Husqvarna bland annat den rejälare hasplåten samt även här bland annat farthållare och quickshift. Dessutom får man bagagehållare och väskor på köpet när man köper Husan, varesig man vill eller inte.

Vill man fördjupa sig vidare kan man belägga andra skillnader i geometrin där Norden 901 enligt uppgift är bättre lämpad för den som kör förhållandevis mycket asfalt medan 890 Adventure påstås vara som att köra en motocrosscykel.

Nog kan man väl ändå inte helt kategoriskt påstå att Norden 901 är en sämre variant av 890 Adventure?
134” får du loss en Norden för nu , var inte alls nåt för mig en jävla klump på grus när man kört mest 650/690 där så den lockade inte alls överhuvudtaget -en rallykittad 690 eller motsvarande Gasgas eller qvarna blir det om det blir nytt eller en äldre 990 eller 950 se det är inget trevligt grushärn nåt av dom åt helvete för tunga vid aktiv körning nån längre sträcka
Var inget mot Norden utan jag anser nog dom likvärdiga och föredrar nordens utseende före 790/890 men mycket motor många kilon kändes inte alls kul vid aktiv gruskörning när man är van encylindriga
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
134” får du loss en Norden för nu , var inte alls nåt för mig en jävla klump på grus när man kört mest 650/690 där så den lockade inte alls överhuvudtaget -en rallykittad 690 eller motsvarande Gasgas eller qvarna blir det om det blir nytt eller en äldre 990 eller 950 se det är inget trevligt grushärn nåt av dom åt helvete för tunga vid aktiv körning nån längre sträcka
En polare som inte är nåt muskelberg eller särskilt stor kör sin 790 i den värsta jävla skiten en Enduro skulle ha problem med. Jag tror det har med inställningen att göra. Den personliga alltså. Han har en 701 men väljer 790 nu då 701 ska bort. Personligen tycker jag en 790 är otroligt välbalanserad och lättkörd så länge man inte lägger den. Sen är det ju vad man har den skodd med också. Otaliga gånger kommer det folk på sina nya 901/790/890 på ORIGINAL landsvägsdäck och sen gnäller de på att det slirar och är spårig. Kasta dom jävla skitdäcken direkt och sätt på nabbadäck om du ska köra ens grusväg. Ska du bara köra asfalt behöver du ju inte en R heller. Då ska du ha en BMW och korvätarhjälm.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
En polare som inte är nåt muskelberg eller särskilt stor kör sin 790 i den värsta jävla skiten en Enduro skulle ha problem med. Jag tror det har med inställningen att göra. Den personliga alltså. Han har en 701 men väljer 790 nu då 701 ska bort. Personligen tycker jag en 790 är otroligt välbalanserad och lättkörd så länge man inte lägger den. Sen är det ju vad man har den skodd med också. Otaliga gånger kommer det folk på sina nya 901/790/890 på ORIGINAL landsvägsdäck och sen gnäller de på att det slirar och är spårig. Kasta dom jävla skitdäcken direkt och sätt på nabbadäck om du ska köra ens grusväg. Ska du bara köra asfalt behöver du ju inte en R heller. Då ska du ha en BMW och korvätarhjälm.
Nä har lagt några tusen mil minst på grus och däcken dom kommer med är inte till breda uppställ på grus , en exc 500 är mer hardcore grus på bekostnad av serviceintervall än 790/890 kommer bli oavsett däck -alla kör vad dom vill men på grus snabbt är encylindriga trevligare än paralleltvin för dom 50+kilona extra är märkbara -valde bort 690 för xr650r:en jag hade då jag inte tycker den är optimal heller -behöver bättre fjädring.
går hellre åt exc än 890 hållet då det blir tungt och dyrt att vurpa och inte kul på leder heller när den står på hasplåten nergrävd
Tyngdpunkten är låg ja men den släpar fortfarande på en jäkla massa kilon som blir tröttande i längden vid aktiv körning om man strävar efter mer kurvor och Stig än låååånga grusraksträckor hade högre förväntningar än den levde upp till så den kändes bara mellanmjölk -trevlig motor men ack så bred och tung
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top