Husqvarna AE 430 (automat)

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Någon som har information om Husqvarnas stora automatare 420/430,
hur dom är att äga,köra och meka med?

Alla seriösa svar uppskattas.
 
Automaten heter 420.
Har en.
Charmig, men ganska hemsk att köra.
Är ju inte en vanlig automat, som går att smyga iväg med.
Vid sisådär 3000-3500 varv, låser den kopplingen och sticker iväg villt spinnande.
Efter några meter går nästa växel i vilket resulterar i framhjulslyft - fortfarande med spinnande bakhjul.

Vid terrängkörning fungerar det dock ganska bra, så länge man håller farten uppe.
Bara man vänjer sig vid avsaknaden av motorbroms och undviker knixiga avsnitt.
Dessutom är dessa gamla storkubikiga tvåtaktare otroligt högljudda.
Ett otrevligt, vasst ljud.
Som grannarna inte kan överrösta med radion eller TVn, eftersom tändsystemet stör ut dessa.
I stort sett bara nackdelar.
Jag älskar min hoj!
Visserligen är mitt exemplar något vässat (med modifierade portar för mer kraft på högvarv - Vet inte varför jag trodde att det var önskvärt) men inte ens original är de särskilt lättkörda.

Hittade en videosnutt.
Visserligen en 250, men man får en uppfattning om ljudet.
420n låter likadant, men högre.
[YOUTUBE-ID]RZLlhZIXfSQ[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Automaten heter 420.
Har en.
Charmig, men ganska hemsk att köra.
Är ju inte en vanlig automat, som går att smyga iväg med.
Vid sisådär 3000-3500 varv, låser den kopplingen och sticker iväg villt spinnande.
Efter några meter går nästa växel i vilket resulterar i framhjulslyft - fortfarande med spinnande bakhjul.

Vid terrängkörning fungerar det dock ganska bra, så länge man håller farten uppe.
Bara man vänjer sig vid avsaknaden av motorbroms och undviker knixiga avsnitt.
Dessutom är dessa gamla storkubikiga tvåtaktare otroligt högljudda.
Ett otrevligt, vasst ljud.
Som grannarna inte kan överrösta med radion eller TVn, eftersom tändsystemet stör ut dessa.
I stort sett bara nackdelar.
Jag älskar min hoj!
Visserligen är mitt exemplar något vässat (med modifierade portar för mer kraft på högvarv - Vet inte varför jag trodde att det var önskvärt) men inte ens original är de särskilt lättkörda.

Jag åkte enduro på tidiga 80-talet med större qvarnor och har samma minnesbild: 420-automaten var skottsäker i växellådsdelen och pajade sällan men var svårkörd.
Jag hade även e-reggade HVA 390:or (79 samt -80) samt e-reggad HVA WR500 CR (-83).
Motormässigt var faktiskt 390 trevligast. Drog till toppen med lika ringa vibrationer som en HVA 250 men vred i botten som en 500:a.

Det var mest kraft i 500:an, men det hade man ingen nytta av i skogen. Det var som en scania-diesel instängd på gocartbana.

HVA 430 var kass, surare än HVA 500 och HVA 390. HVA 430 varvade mindre än 390 men gav sämre i botten än HVA 500

HVA 400:an som kom i mitten på 80-talet var den bästa, den hade allt. Men den var ju vattenkyld och därmed ful och djävlig, så då slutade jag åka i skogen.

Roligaste Qvarnan var 390 samt 500 som jag minns.
Att 18-år gammal dundra fram i höstmörka skogen med kåsa-dubbelljus och 140W Sem-spole var verkligen king :D

Katang-dang dang dang, baaaahhh!
Hittade den här nostalgia rullen där en överårig hojåkare i min ålder återbygger sin ungdoms HVA 500. Jag måste göra detsamma en vacker dag. Så sjukt rått ljud! :D

http://www.youtube.com/watch?v=M1Lsct4NC9s
 
Last edited:
Tackar för all info!

Automaten heter 420.

Automaten finns(säkert fler modeller oxå?!)tydligen som 420,430,500 Och armecyckeln 258,430 är vätskekyld dom andra luftkylda:tummenupp

Jag åkte enduro på tidiga 80-talet med större qvarnor och har samma minnesbild: 420-automaten var skottsäker i växellådsdelen och pajade sällan men var svårkörd.
Jag hade även e-reggade HVA 390:or (79 samt -80) samt e-reggad HVA WR500 CR (-83).
Motormässigt var faktiskt 390 trevligast. Drog till toppen med lika ringa vibrationer som en HVA 250 men vred i botten som en 500:a.

Det var mest kraft i 500:an, men det hade man ingen nytta av i skogen. Det var som en scania-diesel instängd på gocartbana.

HVA 430 var kass, surare än HVA 500 och HVA 390. HVA 430 varvade mindre än 390 men gav sämre i botten än HVA 500

HVA 400:an som kom i mitten på 80-talet var den bästa, den hade allt. Men den var ju vattenkyld och därmed ful och djävlig, så då slutade jag åka i skogen.

Roligaste Qvarnan var 390 samt 500 som jag minns.
Att 18-år gammal dundra fram i höstmörka skogen med kåsa-dubbelljus och 140W Sem-spole var verkligen king :D

Katang-dang dang dang, baaaahhh!
Hittade den här nostalgia rullen där en överårig hojåkare i min ålder återbygger sin ungdoms HVA 500. Jag måste göra detsamma en vacker dag. Så sjukt rått ljud! :D

http://www.youtube.com/watch?v=M1Lsct4NC9s

Tackar för svaret,intressant läsning!
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top