ORS
Ny medlem
Någon som har information om Husqvarnas stora automatare 420/430,
hur dom är att äga,köra och meka med?
Alla seriösa svar uppskattas.
hur dom är att äga,köra och meka med?
Alla seriösa svar uppskattas.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Automaten heter 420.
Har en.
Charmig, men ganska hemsk att köra.
Är ju inte en vanlig automat, som går att smyga iväg med.
Vid sisådär 3000-3500 varv, låser den kopplingen och sticker iväg villt spinnande.
Efter några meter går nästa växel i vilket resulterar i framhjulslyft - fortfarande med spinnande bakhjul.
Vid terrängkörning fungerar det dock ganska bra, så länge man håller farten uppe.
Bara man vänjer sig vid avsaknaden av motorbroms och undviker knixiga avsnitt.
Dessutom är dessa gamla storkubikiga tvåtaktare otroligt högljudda.
Ett otrevligt, vasst ljud.
Som grannarna inte kan överrösta med radion eller TVn, eftersom tändsystemet stör ut dessa.
I stort sett bara nackdelar.
Jag älskar min hoj!
Visserligen är mitt exemplar något vässat (med modifierade portar för mer kraft på högvarv - Vet inte varför jag trodde att det var önskvärt) men inte ens original är de särskilt lättkörda.
Automaten heter 420.
Jag åkte enduro på tidiga 80-talet med större qvarnor och har samma minnesbild: 420-automaten var skottsäker i växellådsdelen och pajade sällan men var svårkörd.
Jag hade även e-reggade HVA 390r (79 samt -80) samt e-reggad HVA WR500 CR (-83).
Motormässigt var faktiskt 390 trevligast. Drog till toppen med lika ringa vibrationer som en HVA 250 men vred i botten som en 500:a.
Det var mest kraft i 500:an, men det hade man ingen nytta av i skogen. Det var som en scania-diesel instängd på gocartbana.
HVA 430 var kass, surare än HVA 500 och HVA 390. HVA 430 varvade mindre än 390 men gav sämre i botten än HVA 500
HVA 400:an som kom i mitten på 80-talet var den bästa, den hade allt. Men den var ju vattenkyld och därmed ful och djävlig, så då slutade jag åka i skogen.
Roligaste Qvarnan var 390 samt 500 som jag minns.
Att 18-år gammal dundra fram i höstmörka skogen med kåsa-dubbelljus och 140W Sem-spole var verkligen king
Katang-dang dang dang, baaaahhh!
Hittade den här nostalgia rullen där en överårig hojåkare i min ålder återbygger sin ungdoms HVA 500. Jag måste göra detsamma en vacker dag. Så sjukt rått ljud!
http://www.youtube.com/watch?v=M1Lsct4NC9s
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |