Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Nybliven 701 supermotardägare som har lite frågor.

Är den flerfärgade sadeln original? Jag har nämligen en svart som inte är lika snygg.

Efter lite spöregn så har jag fått vatten/kondens innanför displayen som gör det svårt att se vad displayen visar. Är detta ett vanligt fel på dessa?

Kommer köpa slipon, troligen Wings, det måste väl inte mappas om men det skadar väl inte heller? Något bra ställe att mappa hos i södra Stockholm?

Har du en svart sadel på din ska du bege dig till närmsta åf och få hjälp att få en ny, tidigare ägare skall ha fått den nya till sig för längesen men kan ju ha blivit fel. Du vet inte vart han köpt den ifrån? (Såg du hade en -16)

Hojar som fått svarta sadeln har sålts under tiden det krånglat med leverans av sätena. Den svarta togs fram provisoriskt.

Samma åf hjälper dig med ny display.

För max effekt är en mappning att rek., men du kommer behöva Power commander 5 för att kunna göra något åt det. Så det bär iväg pengamässigt, men en ökning på ca 8-10hk i mellanregistret brukar de kunna ge, toppeffekt knappt något mer.
 
Nybliven 701 supermotardägare som har lite frågor.

Är den flerfärgade sadeln original? Jag har nämligen en svart som inte är lika snygg.

Efter lite spöregn så har jag fått vatten/kondens innanför displayen som gör det svårt att se vad displayen visar. Är detta ett vanligt fel på dessa?

Kommer köpa slipon, troligen Wings, det måste väl inte mappas om men det skadar väl inte heller? Något bra ställe att mappa hos i södra Stockholm?

Du behöver inte mappa om ifall du inte ändrar annat än ljuddämpare till Wings, och kör med db-killer i!
Men du behöver inte en Power Commander för att mappa ifall du har köpt en 2017. Då kan du mappa den med Husqvarnas egna tuningmapp hos en Husqvarna verkstad. Men byt till ett öppet filter samtidigt då mappen är anpassad för bättre luftflöde med!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Är det någon som vill bli av med sin svarta sadel är jag spekulant.
 
Tjenare! Även jag är nybliven 701 SM ägare. Har några snabba frågor!

  • Klistermärket bak på sadeln har börjat lossna, vart kan jag få ett nytt? Hittade inte något under reservdelar.


  • Tänkte sätta på det officiella dekal kitet, värt att behålla original dekalerna fram? (Blå med vit text på).
    Eller är det snyggare att ha kvar den texten och bara sätta på det stora Husqvarna märket bak? :banana
 
Tjenare! Även jag är nybliven 701 SM ägare. Har några snabba frågor!

  • Klistermärket bak på sadeln har börjat lossna, vart kan jag få ett nytt? Hittade inte något under reservdelar.


  • Tänkte sätta på det officiella dekal kitet, värt att behålla original dekalerna fram? (Blå med vit text på).
    Eller är det snyggare att ha kvar den texten och bara sätta på det stora Husqvarna märket bak? :banana


Reklamera sadeln och hoppas på att det går igenom så får du den nya snyggare modellen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack för svaren rulle_retard, H3dlund och GreenDragon jag ska höra med återförsäljaren och kika på Wings röret.
Blir Wings för skrikigt utan DB-killern?
 
Tack för svaren rulle_retard, H3dlund och GreenDragon jag ska höra med återförsäljaren och kika på Wings röret.
Blir Wings för skrikigt utan DB-killern?

Har faktiskt inte provat utan DB-killer. Du får två DB-killers med till Wings, en smal med spark resistor och en bredare, öppnare. Jag sågade av den bredare på typ hälften, tycker det låter lagom. Den bredare DB-killern kommer med ett nerböjt slutrör (ser ut som skit) på grund av att ena blinkersern började smälta på hojar som hade de större blinkersarna som standard (som USA). Men vi som har de mindre klarar oss, be därför att få DB-killern utan nerböjt slutrör så slipper du jobbet att såga av det sen :tummenupp
 
Någon som vill sälja sin Husqvarna 701 supermotard så är jag ute efter en sådan!
 
Någon här som har en 701 enduro och slängt på motardhjul? Hur fungerar det? Bra? Blir den för mjuk?

Går det att montera Supermotardhjul rakt av på en enduro? Går endurohjul att montera rakt av på en supermotard?

Tänkte köpa mig en 701 och ha två hjuluppsättningar men är lite osäker på vilken grundmodell som ska inhandlas. Jag funderar på en 2016 om det nu är av betydelse.

Tack
 
Någon här som har en 701 enduro och slängt på motardhjul? Hur fungerar det? Bra? Blir den för mjuk?

Går det att montera Supermotardhjul rakt av på en enduro? Går endurohjul att montera rakt av på en supermotard?

Tänkte köpa mig en 701 och ha två hjuluppsättningar men är lite osäker på vilken grundmodell som ska inhandlas. Jag funderar på en 2016 om det nu är av betydelse.

Tack

Noyah här i tråden åker 701 enduro med sm hjul.

Men ja det beror ju på hur du tänkt köra? Åker du mestadels gata skulle jag gå på motarden utan tvekan, åker du mest grus och vill åka lite lättare offroad är det ju enduro..

Har bara haft rena motarder, ingen konverterad enduro så kan inte uttala mig om de blir för mjuka eller ej. Däremot åkt motard med endurohjul, det funkar! Men åker man av vägen och in på lite lättare offroad känns det verkligen att de är satta för vägkörning. Det går, men det är jobbigt. Och de stora bromsarna fram blir lite utsatta för stenar m.m. Motard med 21/18" på grusväg och is funkar skitbra! Där är det bara bonus med lite hårdare fjädring.

Jag ska skaffa 21/18 hjul till min supermoto när vintern närmar sig för att kunna åka dubbat på isen. Bak passar det rätt av, fram behövs en kväll i garaget.

Enduro till motard ska vara lättare men inte helt hundra om det passade rätt av.

Guide, motard till enduro:
http://www.qubar.se/ktm-690-smc-to-ktm-690-enduro/
 
Tack!

Ja svårt att säga, blir lite blandat. Förmodligen mer gata, men kanske mestadels jobbpendling några kilometer snarare än hård gatkörning. Det blir nog ingen bankörning iallafall...

Jag har inte heller nån riktig erfarenhet av de nya enduro eller supermoto -maskinern. Det enda är från min ktm 640 -02 supermoto som funkar ok med 21/18 endurohjul...

Någon mer som har erfarenhet?
 
Min handlare sa tvärtom att vill man ha två hjuluppsättningar så utgå från enduron. Antar att motarden blir för låg
 
Du slipper en hel del strul med distanser fram om du utgår från en enduro och konverterar till motard än tvärt om.

Ekrarna på endurohjulet kommer ta i bromsoket på en motard, det löses med distanser mellan skiva och nav och flyttning av hjulet i sidled, du måste bara få tag på dessa distanser och leva med att hjulen inte spårar (vilket inte gör så mycket...).

Utgår du däremot från en enduro är det väll mer eller mindre att byta till en mindre framskiva på motardhjulet och montera. Bak vill jag minnas jag läst att det inte är några problem oavsett modell.

PS. detta gäller KTM 690 SMC-R, jag utgår från att det blir samma procedur på en 701.
 
Last edited:
Min var på besök i dynojet-bänk igår!

Blev fina siffror, här helt original. Kurva syns i slutet av filmklippet, blir återbesök när tuning-kit sitter på. :tummenupp

Hallå! fan va fint, kul och se sen när tuning-kit sitter på vad du får för siffror.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top