Husqvarna 256A startar inte efter bakhjulslås.

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Var ute och körde med qvarnan igår, låg runt 80km/h när all effekt försvann och bakhjulet låste sig. Låset försvann när jag drog in kopplingen, då började den rulla igen. Men motorn vill inte starta. Har byt tändstift gnista finns, startar varken med eller utan choke, eller startgas.
Vad kan problemet vara?

Tack på förhand.
/Emil
 
Last edited:
Tyvärr är nog felet att kolven har skuret. Det gör att kolven sitter fast i cylinderväggen.
Det är bara att plocka av topplock och cylinder. Kan man inte få loss kolven, då behöver nog motorn klyvas.

Det här är ett typiskt tvåtaktsproblem.
Hade du olja i bensinen? Det är en sak som är lätt att glömma.

Här finns folk som skruvar mycket med tvåtakt som kan ge mer utförliga svar.
 
Last edited:
Glömde skriva att kolven rör sig när man kickar.
Soppan var olje blandad till 3%.
Hojen hade ståt okörd en vecka innan jag körde i går när det blev haveri, om det har någon betydelse?

Hojen är omsorgsfullt renoverad av min morfar.
Skulle bett honom titta på problemet om det inte vore för att han inte finns med mej längre
 
Kolven nöp och lossnade igen när motorn kallnade. Ta loss svänghjulet och kolla om kilen på vevaxeln är hel. Om den gått sönder kan svänghjulet vrida sig ett kvarts varv eller så när motorn tvärstoppade och då kommer inte gnistan vid rätt tidpunkt. Kolla sedan hur kolv och cylinderlopp ser ut.
 
Då har du råkat ut för den mindre allvarliga kolvskärningen som man kallar nypa. Det som händer är att grejerna blir överhettade och blir för stora av värmeutvigdningen.

Förhoppningsvis är det begränsade skador på kolv och cylindervägg
 
Det här låter tyvärr hårt att säga.

Är du intresserad av gamla motorcycklar och har kunskaper att meka själv. Då är det här rätt motorcyckel för dig.

Är du du bara intreserad av att köra mc. Då är det helt fel mc för dig. Då blir det bara en mc som förfaller snabbt eftersom den är beroende av en vårdande hand för att må bra. I det fallet är en modern mc mycket bättre vad gäller driftsäkerhet och köregenskaper.
 
Kommer att behålla qvarnan, anledningen till att jag inte hittar felet själv tror jag är att sorgen har tagit överhand när har kört sönder morfars ögonsten.
 
Ta av toppen på cyl. Det är 4 muttrar.. Vrid ned kolven i botten på cylindern.. Är det alu rester o revor i cyl har den nypt/skurit.. Är det nyp går alu resterna puttsa bort med ett 1000 våtslip papper.. Har för mig det är stål foder på din husqwarna..
Skulle det vara nicasil så går aluresterna ta väck med syra.. Skyddsglasögon på!! En droppe i ögat o man är blind

Sedan är det bara o sätta dit en ny kolv o på med cylindern på motorn igen o ut o åka som att inget har hänt.. Byt dock till ett nr större huvudmunstycke.. Allternativt flytta upp nålen 2 hack.
 
Kommer att behålla qvarnan, anledningen till att jag inte hittar felet själv tror jag är att sorgen har tagit överhand när har kört sönder morfars ögonsten.

Felet är at du har nypt motorn och behöver plocka loss cylindern och titta/ byta ut delar.
Inget att deppa över och är inte helt ovanligt.

Bara att börja pilla.
 
Jag hade ungefär samma problem med min 256:a. Den dog en mil hemifrån och jag kollade allt jag kunde komma på vid vägkanten. T o m testade att lägga den på höger sida så det fanns bränsle vid kranen. Luftfiltret rent och tändstiftet såg bra ut. Hemma testade vi med startgas men den vägrade. Var lite orolig att kilen hade gått. Det sista jag kollade på var bränslesystemet. Däri, i kranen och filtret låg det lite skit som skäggstrån och annat som ramlat ner vid tankningar och satt igen hela rasket. Så en noggrann rengöring av bränslesystemet inkl tank och bränslekran gjordes och sen funkade den. Den har aldrig gått så bra som nu.

Lycka till och ha en grymt rolig tid med din Hva, det finns inte många delar att hitta.
 
Finns en grupp på fejan där det är ett gäng som har 256or (Husqvarna army motorcycles)..

Hoppa in och snacka där istället.
 
Har lagt upp frågan där med nu.
Ska snacka med en gammal hoj mekare imorgon.
Bara hoppas att det löser sig så jag slipper använda den som reservdel hoj.
 
Har lagt upp frågan där med nu.
Ska snacka med en gammal hoj mekare imorgon.
Bara hoppas att det löser sig så jag slipper använda den som reservdel hoj.

Allt som går att ha sönder går att reparera.
Låter tyvärr som att det blir en honing och ny kolv/ringar. (Dock inget som är säkert innan en felsökning) Fast det är ju i det närmaste förbrukningsvara på tvåtaktare, och ingen större katastrof, så länge det finns någon som tillverkar delarna nya är det en rätt smal sak. :)
 
Har lagt upp frågan där med nu.
Ska snacka med en gammal hoj mekare imorgon.
Bara hoppas att det löser sig så jag slipper använda den som reservdel hoj.

Har motorn kompression efter nypningen ? Det kan vara skador på kolvringar m.m. Jag hade lossat cylinder och topplock för att kolla upp statusen på allt ihop. Du måste veta att ringarna är hela och fjädrar i sina spår fortfarande.
 
Allt som går att ha sönder går att reparera.
Låter tyvärr som att det blir en honing och ny kolv/ringar. (Dock inget som är säkert innan en felsökning) Fast det är ju i det närmaste förbrukningsvara på tvåtaktare, och ingen större katastrof, så länge det finns någon som tillverkar delarna nya är det en rätt smal sak. :)
Dock blir det betydligt jobbigare då ny tillverkning av grejer till 256orna har varit nedlagd sedan länge. Tillverkning året på min är 1968.
 
En lösning kan vara att hitta en civil huskvarna motor från samma tid. Då blir det nog lite lättare med delar eftersom den motorn var en massproducerad standard produkt. Alternativet är att delen från civilhojen passar på motorn.
 
Hej!

Knåda cyckel o sport i Edsbyn har delar till äldre Husqvarnor.Jag hadde en 256A själv en gång
i tiden o dom är svåra att få igång om ringen sitter fast.
 
Hej!

Knåda cyckel o sport i Edsbyn har delar till äldre Husqvarnor.Jag hadde en 256A själv en gång
i tiden o dom är svåra att få igång om ringen sitter fast.

Han har allt, mängder NOS delar.
Tror större delen av husqvarnafabriken ligger i lådor hos han :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top