Husdjur och körning?

Vi skaffade hund i våras efter flera års planering, och visst. Hojarna har blivit lidande.

Spontanturer har uteblivit, och det kräver mer planering om vi båda vill ut och åka. Oftast blir det bara en timme om vi kör kvällstid efter jobbet.

De första månaderna körde jag inte alls, maken körde till jobbet ibland.
Nu är hunden ett halvt år och börjar klara sig själv längre stunder så man har lite mera tid med hojarna, men ändå betydligt mindre än tidigare.

För oss är det värt det.
Man måste ju prioritera. :)

(Sedan är det ju rätt stor skillnad på vad du skaffar för hund också. Vi har en boxer, och där krävs det lite mer än motion för att sofforna inte skall bli uppätna. :lol)

Eller så gör du likadant som en kromslädesåkare jag såg. Jycken satt på tanken med bälte fäst i styret... Bra eller dåligt vet jag inte. Måste nog vara en jävligt cool hund för att klara det :)

Vi skaffade hund i våras efter flera års planering, och visst. Hojarna har blivit lidande.

Spontanturer har uteblivit, och det kräver mer planering om vi båda vill ut och åka. Oftast blir det bara en timme om vi kör kvällstid efter jobbet.

Nu är hunden ett halvt år och börjar klara sig själv längre stunder så man har lite mera tid med hojarna, men ändå betydligt mindre än tidigare.

För oss är det värt det.

(Sedan är det ju rätt stor skillnad på vad du skaffar för hund också. Vi har en boxer, och där krävs det lite mer än motion för att sofforna inte skall bli uppätna. :lol)

Min morbror skaffade boxer. Sen är det ju inte bara att motionera hunden, den ska ju få lite intellektuell "träning" också, så han tränar hunden i allt möjligt t.ex. att spåra.

Min morbror skaffade boxer. Sen är det ju inte bara att motionera hunden, den ska ju få lite intellektuell "träning" också, så han tränar hunden i allt möjligt t.ex. att spåra.

Det var det jag skrev i parentesen. ;)

Nu är vår kille så liten ännu att vi mest kör korta lydnadspass och passivitetsträning i nya miljöer för att trötta ut skallen på honom, men när han blir lite äldre tänker jag träna viltspår med honom. (Och så sneglar vi lite på skyddsträning men det verkar inte finnas några kurser här omkring inom det.)

För oss är det värt det.

Jag har 2 Boxertjejer så jag vet hur det är att komma hem och tex all panel i hallen ligger på golvet :4skrika

Det var det jag skrev i parentesen. ;)

Nu är vår kille så liten ännu att vi mest kör korta lydnadspass och passivitetsträning i nya miljöer för att trötta ut skallen på honom, men när han blir lite äldre tänker jag träna viltspår med honom. (Och så sneglar vi lite på skyddsträning men det verkar inte finnas några kurser här omkring inom det.)

Hehe. Det är ju också hans hobby och han ser det som ett stort nöje att tillbringa tid med hunden, men jag tror ärligt talat att det intresset kostar honom mer än vad det hade kostat honom att köra mc, inte minst i allt som hunden får göra. :) Men boxrar är riktigt livliga och härliga hundar, grymt val! :)

Jag har 2 Boxertjejer så jag vet hur det är att komma hem och tex all panel i hallen ligger på golvet :4skrika

Uff, skräm mig inte nu. :D

Än har han inte förstört några dyra grejer för oss, bara lite skor, mattor, böcker och tidningar som han fått tag på.
Och så käkade han upp katternas takhöga klösträd.
Då var han lite billig faktiskt. :gnissla

Men man kan ju inte vara arg på någon som är så här söt. :)
20120814_143036.jpg

Vi har jycke. Det funkar bra. Man får se till att inte vara borta för länge bara. Men ja, man blir extremt bunden. 50-kilosklumpen som vi har kan vi i princip inte lämna bort till någon... Och vad för hund du än skaffar så måste du ju vara noga med att motionera den tillräckligt! Jag brukar släppa mitt lilla monster lös i skogen. Då får han springa av sig! Så det är ju bra att du bor på landet :)

Pikigris.jpg
Så ser det oftast ut när vi är hemma och göttar oss.

pajk.jpg
Och såhär ser det med största sannolikhet ut när han är hemma själv... Helst smiter han dock upp i husse och mattes säng och dregglar ner alla våra sängkläder. Men men!

Last edited:
Uff, skräm mig inte nu. :D

Än har han inte förstört några dyra grejer för oss, bara lite skor, mattor, böcker och tidningar som han fått tag på.
Och så käkade han upp katternas takhöga klösträd.
Då var han lite billig faktiskt. :gnissla

Men man kan ju inte vara arg på någon som är så här söt. :)
View attachment 370066

Dom är duktiga på att slappa också.

Du får skaffa en liten hund eller iller så kan de följa med i tankväskan.
friendy-1.jpg

Tuffa killar har iller och somliga t.o.m. pimpar bilen efter dem
gf.jpg

Det är inte jag på bilden även om jag träffat personen i fråga.

Har gått i exakt samma tankar som TS och känner igen resonemanget. Har dock föräldrar som bor nära, varpå de kan ta hand om en ev hund. Problemet är att ordet "sporadiskt" liksom försvinner ur ens ordlista samma dag som en hund skaffas. Jag frågade mig själv om det är Schysst mot hunden, varpå svaret blev: Nej.
Är ju inte bara hojåkandet som blir lidande, att gå ut å ta några öl med polarna eller jobba över en kväll blir så mkt mer komplicerat med hund. Du får skaffa ngt som kan ta hand om hunden först, typ en tjej, sen hund. (Men när du skaffar tjej behöver du högre inkomst så fixa ett grymt jobb innan tjej) :fakta:)

Men alltså det bör inte vara något problem...Vad har man föräldrarna till ? Man får se till att bo nära så de får äran att ta hand om vovven när man är ute med knarren och bombar eller nått !

Foxxan.jpg

Cheyens lilla ögonsten Foxy !

Har gått i exakt samma tankar som TS och känner igen resonemanget. Har dock föräldrar som bor nära, varpå de kan ta hand om en ev hund. Problemet är att ordet "sporadiskt" liksom försvinner ur ens ordlista samma dag som en hund skaffas. Jag frågade mig själv om det är Schysst mot hunden, varpå svaret blev: Nej.
Är ju inte bara hojåkandet som blir lidande, att gå ut å ta några öl med polarna eller jobba över en kväll blir så mkt mer komplicerat med hund. Du får skaffa ngt som kan ta hand om hunden först, typ en tjej, sen hund. (Men när du skaffar tjej behöver du högre inkomst så fixa ett grymt jobb innan tjej) :fakta:)

Just att ta reda på fakta och vad det innebär är ju riktigt bra.
Många skaffar hund och får sig ett uppvaknande dom inte riktigt var beredda på.
Valptiden är ju lite extra speciell med sömn och så.
Sen tror jag det är som med barn, alla tror att det skall bli jobbigare än det egentligen blir.

Men vi har inte ångrat att vi skaffade dom.

Den enda missen var ju när vi valde att ta en 2a kull på Qila och hon fick juverinflammation. att flaskmata 8 valpar var 3e timme dygnet runt i 3 veckor tar lite på familjesämjan.

Har 3 barn två katter en hund och en fru, tack vare hojen orkar jag leva

Jag har inga barn, inte längre några katter, nån hund eller man. Tack vare hojen orkar jag leva.

Btw har jag haft tamråttor och visst, man kan ut och spontanköra när lusten faller på. Men ska man vara borta mer än max ett dygn kan man ge sig på att alla ens vänner helt plötsligt utvecklat en obotlig smådjursfobi och inte för nåt i världen kan tänka sig titta till ens små skyddslingar.
Så skaffa inte råttor heller.

Last edited:
Du ska INTE skaffa hund.
Vänta med det tills du har tid att vara med din hund.
Även om du inte åker hoj på kvällarna ska du avstå (om du jobbar heltid).
Personligen drar jag gränsen vid 4 t/dag vid ETT tillfäller per dag.
På Jordbruksverkets hemsida kan du läsa om hur detta är reglerat i lagstiftningen.

En hoj, en kamera eller en innebandyklubba kan du alltid ställa undan när du inte har tid, lust eller möjlighet. Ett husdjur har du ett ansvar för 24/7 och du kan inte strunta i det bara för att du inte har tid just nu. Har du lust att alltid gå ut en sväng före jobbet, oavsett väder, lämna hunden hos någon på dagarna, och hämta och ta en sväng varje kväll, i 10-15 år? Barn växer upp och blir mer och mer självgående, det gör aldrig en hund.

Jag har hunden på dagis hela veckorna när jag jobbar. Efter 8h med att busa med hundpolare så vill han bara slagga när vi kommit hem. Han kollar på mig när jag hoppar i skinnstället och sen försvinner han i i sovrummet för att snarka.

När jag kommer hem så piggnar han till lite och då brukar vi gå en runda i skogen. Sen blir det mat och mysa i soffan. Värst är helgerna. Då känner mig sig så jävla skyldig när han sitter fint vid dörren och tror att han ska få följa med.

Iofs så fattar han att så snart skinnstället åker fram, så får han gå och sova. Som tur är så kan tjejen ta ut honom när jag leker av mig på helgerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT