Husdjur och körning?

Finns en del grundregler vad gäller hundar, visst, man kan tumma lite på de men de är en bra utgångspunkt. Du hittar mycket mer om detta på skk.se (Svenska KennelKlubben).
Men det med att lämna hunden ensam, där rekommenderar man MAX 6h per dygn, alltså inte per gång utan per DYGN!
Här vet jag många som sträcker på det till 8h just pga jobb men det är nog max vad en hund tolererar, så har du lämnat hunden hemma medans du är på jobb så kan du glömma att lämna den ensam på kvällen också.

Sen det med att räkna med att andra kan ta hand om den... njet!
Det är DU som är hundens överhuvud, den skall lära sig att lyda dina order och regler och inte någon annans... en massa hoppande mellan dig och reservhussar/mattar kan skapa förvirring hos en hund.
Och sen skall man aldrig skaffa ett 15års commitment baserat på att andra ställer upp, du vet inte att det varar hela hundens livstid.

Men är det så att man absolut vill ha en hund och finner att tiden går ihop (ÅRET RUNT) så är det förbannat underbart med dessa tillgivna varelser. :)

En hoj, en kamera eller en innebandyklubba kan du alltid ställa undan när du inte har tid, lust eller möjlighet. Ett husdjur har du ett ansvar för 24/7 och du kan inte strunta i det bara för att du inte har tid just nu. Har du lust att alltid gå ut en sväng före jobbet, oavsett väder, lämna hunden hos någon på dagarna, och hämta och ta en sväng varje kväll, i 10-15 år? Barn växer upp och blir mer och mer självgående, det gör aldrig en hund.

Precis, man brukar säga att en hund och ett barn kräver ungefär samma engagemang och ansvar upp till 1,5år... sen fortsätter barnet utvecklas men inte hunden. :gnissla

Funkar det med hoj och hund? Hmmmmmm.... :va Vi har kennel och 1500 mil averkade på knarren hitills i år. Borde räcka som svar. Men då gäller det ha en sambo/fru som snällt stannar hemma med odjuren. ;) Och hade jag kunnat så hade jag tagit med några vovvar ut på vägen, för frugan hamnar snart under bortskänkestråden. :hihi

Last edited:
Funkar det med hoj och hund? Hmmmmmm.... :va Vi har kennel och 1500 mil averkade på knarren hitills i år. Borde räcka som svar. Men då gäller det ha en sambo/fru som snällt stannar hemma med odjuren. ;) Och hade jag kunnat så hade jag tagit med några vovvar ut på vägen, för frugan hamnar snart under bortskänkestråden. :hihi

Haha, din fru läser inte här så ofta va :-)

okej, men jag bor på landet så man kan ha hunden i en utebur när man inte är hemma och det inte är svinkallt eller regnar :) så då får den ju vara ute men får inte nån "närhet" lite bättre än o sitta inne iallafall,

Du söker en lösning på en från början ohållbar situation. Lägg ner hundtankarna. Det djur som passar dig just nu är i princip akvariefisk.

Skaffa för fan inte hund om du lever ensam samt vill åka hoj mesta tiden. En hund tar mer tid än många anar. Sen så behöver du inte gå med i hundklubb å grejjer bara för att du har hund. Men OM du skaffar så inse att det måste finnas tid till hunden annars så är du en till i klubben för retards hundägare om jag ska sammanfatta det ur min synpunkt.

:)

Han Diesel-Ola som brassa omkring me sin 7 hästars Dieselhoj me dynapack asfaltplattarmotor hade väl hund ett tag förut - har nått minne han berätta om det i början på 2000 talet under mc träffarnas glansdagar - den var me på hans äventyr i den gula lådan längst bak:)

De går ju o kombinera - desutom sa han att man slapp brudar me hojen:hihi

diesel_ola2.jpg
diesel_ola3.jpg

61632-20100706140737.jpg

Kan d va nått ? Inte en kamphund direkt men kanske inte så krävande !

Kan du förutspå kommande 10-15 åren?
Älskar du att städa och tvätta?
Gillar du pälsvård?
Hatar du att åka på semester (utomlands)? och lever i princip helnyktert hemma-liv?
Har du möjlighet att ha med hund på jobb? Hämta/lämna på hunddagis? (vakna tidigt är troligen det bästa du vet!) ev skaffa hundrastare (för i runda slängar 2000 kr/ mån)?
Veterinärvårdskostnader ska vi inte ens nämna här.. (trots försäkring)
Slukar du facklitteratur "Allt om hundar" på varje ledig stund för att vidareutveckla dig i ditt hundhanterande?
Grannar & anhöriga är inte alla gånger tålamodiga med skällande eller ens blotta existensen av djuret...

(bara för att nämna några tänkvärda ting på rak arm..)

Nej, tänk dig för 10 ggr innan du skaffar! Du bör ha ett genuint intresse.

M v h / En som haft brukshundar hela livet (När jag inte haft egna har jag skött andras i ur & skur) och offrat i princip allt. Ja det var (och är) mitt kall i livet. Hojen "ruttnar" i garaget.. *s* :glömdet
(Visst är det en välsignelse många ggr också - men till ett ganska högt pris! )

Kan du förutspå kommande 10-15 åren?
Älskar du att städa och tvätta?
Gillar du pälsvård?
Hatar du att åka på semester (utomlands)? och lever i princip helnyktert hemma-liv?
Har du möjlighet att ha med hund på jobb? Hämta/lämna på hunddagis? (vakna tidigt är troligen det bästa du vet!) ev skaffa hundrastare (för i runda slängar 2000 kr/ mån)?
Veterinärvårdskostnader ska vi inte ens nämna här.. (trots försäkring)
Slukar du facklitteratur "Allt om hundar" på varje ledig stund för att vidareutveckla dig i ditt hundhanterande?
Grannar & anhöriga är inte alla gånger tålamodiga med skällande eller ens blotta existensen av djuret...

(bara för att nämna några tänkvärda ting på rak arm..)

Nej, tänk dig för 10 ggr innan du skaffar! Du bör ha ett genuint intresse.

M v h / En som haft brukshundar hela livet (När jag inte haft egna har jag skött andras i ur & skur) och offrat i princip allt. Ja det var (och är) mitt kall i livet. Hojen "ruttnar" i garaget.. *s* :glömdet
(Visst är det en välsignelse många ggr också - men till ett ganska högt pris! )

Huvva vad du tar i....

Det finns hundägare utan spårselar, rådjursklövar i frysen och SBK västar också.
Man behöver inte vara hundfundamentalist, det räcker att man älskar hundar och faktiskt går dom där 2 långa promenaderna och läser på om vad sin ras behöver.

Men det är ganska trevligt att lägga det där spåret och bara sitta och dricka kaffe ur thermosen en tidig förmiddag innan töserna skall ut i selen :)

Last edited:
Hundar kräver mycket jobb men dem kan ge otroligt mycket tillbaka, om dem får rätt träning et c.
Saknar vår lille buse. :gråta

Det där är det enda negativa med älsklingarna, dom stannar kvar kortare än man kan förstå när den där underbara valpen flyttar in.

Huvva vad du tar i....

Det finns hundägare utan spårselar, rådjursklövar i frysen och SBK västar också.
Man behöver inte vara hundfundamentalist, det räcker att man älskar hundar och faktiskt går dom där 2 långa promenaderna och läser på om vad sin ras behöver.
Men det är ganska trevligt att lägga det där spåret och bara sitta och dricka kaffe ur thermosen en tidig förmiddag innan töserna skall ut i selen :)

Just detta med att läsa på om vad rasen behöver önskar jag att många MÅNGA fler gjorde.
Ta t.ex. Jack Russell där 9 av 10 sådana man möter är trasiga hundar utan disciplin, där husse eller matte skaffat den för den är ju såååå söt och sååå lydig i alla filmer och tv-serier man ser. :död

Har 3 barn två katter en hund och en fru, tack vare hojen orkar jag leva
Haha, så otroligt ärligt och underbart svar!

Jag har en hund hemma, en Golden som kräver en del motion. Visserligen har han en dagis-plats, så på vardagar är det inga problem om jag själv är hemma och vill ut och köra. På helgerna (om jag är ensam) så brukar vi ta en långpromenad på morgonen, ungefär 45min-1,5h, lite beroende på väder. Och med tanke på att han får springa så pass mycket och att jag har en förmåga att köra ganska mycket mentalt med honom så blir han väldigt trött. Även en hel dagisvecka (7-8h varje dag, med massor av andra hundar i bagaget) tröttar ut honom en hel del.

Så på helgerna är han väldigt trött. Om vi t.ex. kommer hem från promenaden kl 9 på morgonen så har han inga problem att sova till 15, för att gå ut en 30-45 min igen och sen sover han tills kvällsmaten börjar osa. Då kommer han lunkandes och så kan man börja busa lite för att sedan ta en sen kvällspromenad.

Så för min del är det inga problem då jag inte är ute mer än 5 timmar om jag åker, vilket passar utmärkt på förmiddagen då det ofta är mindre trafik också.

Rörigt inlägg... Dålig på att formulera mig i text såhär.

OBS!

Ibland när man kommer in så kan den rackarn ha hittat på en jäkla massa sattyg...

En gång (visserligen bara efter en sväng in på toa) så hittade jag honom såhär:
16045_312242795267_2363112_n.jpg
(ursäkta röran :banana)

En annan sak att observera är givetvis att under valptiden så går det knappt att lämna dessa krabater överhuvudtaget...

Last edited:
Det rekommenderas väl att man tittar till hunden var 4:e timme och går ut med en hund flera gånger om dagen. Lättare kanske om man har en liten jävla råtta, men det är mycket jobb med en hund. Vem som är en bra ägare till en hund är en intressant fråga faktiskt, träffade ett par hemlösa med en hund när jag tågluffade i sommar. Speciella människor minst sagt, men de tog hand om och älskade den jycken på ett sätt jag inte sett någon annan göra. Hunden var den viktigaste vännen för dem. :Bugar

Godvan.jpg

Hunden bör inte vara ensam längre tider, därför skaffade vi inte hund. Trots att båda jag och maken älskar hundar och båda är uppvuxna med hund. Många jägare har hundgård. I norrland vet jag att det på sina håll är vanligt. Men de har inte hunden att gulla med, utan för att jaga med. Hunden är inte familjemedlem, utan ett djur (som andra har häst).

Vi valde att skaffa två katter, och eftersom vi har eget hus så fick de kattlucka. Eftersom jag inte var van vid katter utan vid hundar, så behandlade jag våra katter som hundar. De skulle repekteras lika mycket som en hund, ha en plats att få vara ifred (vi har barn), och alltid lyftas stadig. Resultatet blev två katter som är lika tillgivna och keliga som hundar. De fyller väl familjen behöv att gulliga husdjur som man kan kela med så mycket man vill. Är man oförsiktig så följer de med på promenad (får ibland bära på slutet, sprinterdjur ej uthålliga). Men medan vi är på jobbet så sköter de sig själv, ute eller inne. Till skillnad från hunden är de inte flickdjur, och är nöjda med eget sällskap. Att vi skaffade två var helt onödigt. De är sällan tillsammans. När de hör vår bil komma hem, kommer de ofta springade. Att vara borta över en helg är inget problem. Kattlucka och fri tillgång på foder och vatten. Vid längre resor behövs en kattvakt som ser till att de har mat mm. Katten har det bättre i eget hus ensam, än att lämnas bort.

Mitt råd: skaffa katt, behandla den väl och du har världens goaste kompis. Som låter dig åka så mycket du vill!

Last edited:
okej :( får väll skaffa vandrande pinnar eller nått ist :(

Rondellhund ?

Som flera sagt, hundar kräver mycket närvarande för att må bra.

Om närvarandet innebär en massa springande utomhus eller att bara vara tillsammans beror helt på vilken ras det är.

Du kanske skulle fundera på en katt istället. Gillar att du är hemma men är lika gärna och jagar möss själv.

Som mest har jag haft 2 Leonberger, 2 vuxna katter och 5 kattungar samtidigt. Funkade bra eftersom dom underhöll varandra när man inte var hemma. Dock kunde det bli lite trångt i TV-soffan :gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT