Husan läcker olja!

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
oi oi! Va ute en sväng igår å märkte att hojen läcker olja:huvet såg ut att komma ut mellan topplocket och ventilhuset :va, har använt såndär packning på tub emellan där, så skruva ja isär, tog bort resterna från den gamla packningen, gjorde rent å la dit ny, lite mer den här gången.

Körde en sväng och märkte att den fortfarande läcker, ganska mycket.. har kollat alla skruvar så dom e åtdragna ordentligt, och även kollat om de kan läcka nån annan stans! Va ja kan se så läcker den fortfarande mellan topplock och ventilhus på vänstersida, precis ovanför avgasporten!
Ska man använda nån speciell packning där? i manualen står de att ja ska ha nån silliconliknande packning, har använt den här:



/Soetnows
 
T'ätnings medel.

Du kan anv vilken typ av lim som helst men att föredra är treebonds eller liknande. Små tuber finns att köpa tex Hondabond, ducatibond mm mm.
Det är samma klet, dvs ett lim och ingen silicontätning.
Vanlig silicon brukar läcka, samt att man aldrig ger det tid att härda.
Polyuretan lim funkar oxå, men samma gäller: låt det torka.

Fixa hojen och kom till Team13 i morgon kl 0900, då är det körning.

//Thomas
 
Ta lös vevhusventilationsslangen som går mellan ventilkåpa och ram,,besikta den efter sprickor och kolla även om det lilla skumfiltret är igenkläggat!.var extra noga att se till så klammren är bra monterade och åtdragena. Om du nu inte hittar någon spricka vid klammret mot ventilkåpan. (det händer att man drar sönder gummit med klammret)
 
Du kan anv vilken typ av lim som helst men att föredra är treebonds eller liknande. Små tuber finns att köpa tex Hondabond, ducatibond mm mm.
Det är samma klet, dvs ett lim och ingen silicontätning.
Vanlig silicon brukar läcka, samt att man aldrig ger det tid att härda.
Polyuretan lim funkar oxå, men samma gäller: låt det torka.

Fixa hojen och kom till Team13 i morgon kl 0900, då är det körning.

//Thomas

Okaj! tack så mycke :)

Var ligger Team13?? :va

//Soetnows

Ta lös vevhusventilationsslangen som går mellan ventilkåpa och ram,,besikta den efter sprickor och kolla även om det lilla skumfiltret är igenkläggat!.var extra noga att se till så klammren är bra monterade och åtdragena. Om du nu inte hittar någon spricka vid klammret mot ventilkåpan. (det händer att man drar sönder gummit med klammret)

Kollade den förut när ja mekade, filtret va ganska kletigt så gjorde rent, men inga sprickor eller liknande i gummit! tack ändå :)
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top