Husan drar olja. Hur mycket är rimligt.

Mcbudet skrev:
Känn lugnet din hoj funkar! absolut ingen fara med 1d/H dom dricker detom man plågar dom
Perfekt. Då kan man ställa in långloppet om man kör husa då?
Eller dunk på ryggen :tummenupp

Busaberg skrev:
Hur långa etapper kör du då? Paris-Dakar?
Finns ju faktiskt ett par stollar (stollar även om de kört annat märke alltså!) som kört öken-långlopp med husor. Så nog går det :) :kocko

Det går även bra att ignorera honom, jag gör mitt bästa mest hela tiden...

En av dem vann faktiskt oxå
Daily change of airfilter, fresh oil after 3 days…that´s it! Thus left more free time for partying!

Last edited:
David P. skrev:
Följ inte ovanstående råd. Galet o snåla in på oljan.

/Dave

Körde själv med ok:s racing olja för ca 120 kr/l, tyckte det var lyx eftersom man fick pytsa i olja vid varje tankning och dessutom byta olja vid 5-10 h. Rätt typ av olja givetvis (helsynt, våt koppling), men om det lönar sig att köra på det "bästa" kan ju diskuteras och har gjorts också i diverse oljetrådar.
:)

von reisen skrev:
Körde själv med ok:s racing olja för ca 120 kr/l, tyckte det var lyx eftersom man fick pytsa i olja vid varje tankning och dessutom byta olja vid 5-10 h. Rätt typ av olja givetvis (helsynt, våt koppling), men om det lönar sig att köra på det "bästa" kan ju diskuteras och har gjorts också i diverse oljetrådar.
:)

Folk får diskutera hur mkt de vill, men det brukar gå en röd tråd genom deras diskussioner efter ett tag... (De som slår i bilolja, halvsyntet o andra halvfabrikat eftersom "man byter ju ändå så ofta, det behövs inte helsyntet"). Rätt vad det är har de "en jävla skithoj som bara går sönder".
Slår nästan aldrig fel.

Skulle aldrig våga slå i annat än helsyntet mc-olja av känt märke i min hoj.

Mvh
Dave

David P. skrev:
Folk får diskutera hur mkt de vill, men det brukar gå en röd tråd genom deras diskussioner efter ett tag... (De som slår i bilolja, halvsyntet o andra halvfabrikat eftersom "man byter ju ändå så ofta, det behövs inte helsyntet"). Rätt vad det är har de "en jävla skithoj som bara går sönder".
Slår nästan aldrig fel.

Mvh
Dave

Kvaliteten sitter inte i om det är helsyntet eller delsyntet :huvet :död
En delsyntet/mineral kan vara bättre än helsyntet

Båtsman skrev:
Kvaliteten sitter inte i om det är helsyntet eller delsyntet :huvet :död
En delsyntet/mineral kan vara bättre än helsyntet

Ok, för att förtydliga för Messerschmitt:
Skulle aldrig våga slå i annat än DYR helsyntet mc-olja av känt märke i min hoj.

:pannkyss

/Dave

David P. skrev:
Slår nästan aldrig fel.

Mvh
Dave

Du köper den dyraste oljan så håller motorn. Hur vet du att den rasar på en billigare olja när du alltid kör på dyr olja? Om nu de som slår i bilolja har problem med att motorn rasar, hur vet du att det beror på oljan? :)

von reisen skrev:
Du köper den dyraste oljan så håller motorn. Hur vet du att den rasar på en billigare olja när du alltid kör på dyr olja? Om nu de som slår i bilolja har problem med att motorn rasar, hur vet du att det beror på oljan? :)

Jag tycker du säger det bäst själv i ovanstående fråga. :tummenupp

Men för att förtydliga det hela: Vågar du chansa?
Eller rättare sagt, har du råd o chansa om du inte har råd o köpa dyr olja?

Mvh
Dave

Nu är det en vecka sedan jag körde med hojen sist. Den har stått stilla i garaget och nu efter dessa 6 dagar så har det bildats en stor svag oljepöl under hojen och nivån har sjunkt ca 2 gängor på påfyllnadshålet. Det är mycket svårt att se varifrån oljan kommer då motorn är rätt smutsig och det är så lite olja som rinner ut när den är avstängd så jag får rengöra där mer och låta den stå längre. Kunde bara avläsa oljan till närmast motorskyddet på höger sida och under detta är det inga större spår av olja på så vis att de skulle vara synliga + att oljan var nästan ny, alltså ingen färg.
Är det troligt att jag kört hål i blocket? :confused: Ramlade för visså 2ggr. Lowsider på is som låg på banan. Var bör jag kolla efter oljelekage på höger sida motorn? såg inga sprickor. Tar kort imorgon när det är lite ljusare.

Last edited:
philsson skrev:
Nu är det en vecka sedan jag körde med hojen sist. Den har stått stilla i garaget och nu efter dessa 6 dagar så har det bildats en stor svag oljepöl under hojen och nivån har sjunkt ca 2 gängor på påfyllnadshålet. Det är mycket svårt att se varifrån oljan kommer då motorn är rätt smutsig och det är så lite olja som rinner ut när den är avstängd så jag får rengöra där mer och låta den stå längre. Kunde bara avläsa oljan till närmast motorskyddet på höger sida och under detta är det inga större spår av olja på så vis att de skulle vara synliga + att oljan var nästan ny, alltså ingen färg.
Är det troligt att jag kört hål i blocket? :confused: Ramlade för visså 2ggr. Lowsider på is som låg på banan. Var bör jag kolla efter oljelekage på höger sida motorn? såg inga sprickor. Tar kort imorgon när det är lite ljusare.

Jag hade ett läckage som var svårt o se på min 400 -99. Det var lilla låsskruven ovanpå oljefilterhuset som lyckades trycka ur sig så pass med olja att det efter några dagar var en pöl under motorn. Det var svårt o se tills jag gjorde motorn kliniskt ren o sedan körde en stund. Då kunde jag härleda till just detta. Ser även ut som det skulle komma från cylinderfoten. Tätades enkelt med packningsklister sen var motorn snustorr efter körningarna.

Kan vara värt o kolla upp.

EDIT: Bifogar bild..

Mvh
Dave

Bifogat

• husa-motor.JPG
    husa-motor.JPG
    26.9 KB · Visningar: 65
Last edited:
David P. skrev:
Jag hade ett läckage som var svårt o se på min 400 -99. Det var lilla låsskruven ovanpå oljefilterhuset som lyckades trycka ur sig så pass med olja att det efter några dagar var en pöl under motorn.
Mvh
Dave
Mer tips:
Det är även enkelt att skada O-ringen som sitter innanför "filterlocket". Byt den oxå.

David P. skrev:
Jag hade ett läckage som var svårt o se på min 400 -99. Det var lilla låsskruven ovanpå oljefilterhuset som lyckades trycka ur sig så pass med olja att det efter några dagar var en pöl under motorn. Det var svårt o se tills jag gjorde motorn kliniskt ren o sedan körde en stund. Då kunde jag härleda till just detta. Ser även ut som det skulle komma från cylinderfoten. Tätades enkelt med packningsklister sen var motorn snustorr efter körningarna.

Kan vara värt o kolla upp.

EDIT: Bifogar bild..

Mvh
Dave
Du syftar på den skruven där som håller fast kablen. Den gängan man använder för att dra ut filtret när man ska byta?. :confused: Isf har jag ingen skruv där, aldrig haft. Bifogar också en bild.
markering1.jpg

Supermoto skrev:
Mer tips:
Det är även enkelt att skada O-ringen som sitter innanför "filterlocket". Byt den oxå.
Det kan jag tänka mig. Tanken har inte slått mig att det kan komma därifrån men det är mycket möjligt. Som sagt ny olja syns inte så väl :gnissla
Annars är det ju bara till att byta tänkbara packningar så lär man märka om det fortfarande läcker. Pappa tyckte sig se att det läckte från packningen mellan blocken. Hoppas verkligen inte det :3freak
Annars, hur är sannorlikheten att man spräcker blocket av en low+ en highsider. Hade de blitt så mycket kraft som för att spräcka blocket så borde det väl synas väldigt tydligt.

Kurben skrev:
packbox utgående drev.. Fastnar skit där ibland och förstör..
Jo tack. Haft det felet förut på en annan hoj. Mycket som man inte tänker på. Höger sida är läckan på i vicket fall så det låter ju troligt att det är drevet. Förklarar även att jag inte sett läckan. Kollar upp det också. :tummenupp

philsson skrev:
Jo tack. Haft det felet förut på en annan hoj. Mycket som man inte tänker på. Höger sida är läckan på i vicket fall så det låter ju troligt att det är drevet. Förklarar även att jag inte sett läckan. Kollar upp det också. :tummenupp

Nej, jag menade inte den bulten utan låsskruven ovanpå huset, där jag satt pilen. Jätteliten sak utan egentlig skalle, bara insex nedsänkt. Läcker det där kan det se ut som det kommer från blockhalvorna ovanifrån också.

Mvh
Dave

Bifogat

• markering1.jpg
    markering1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 45
Last edited:
David P. skrev:
Nej, jag menade inte den bulten utan låsskruven ovanpå huset, där jag satt pilen. Jätteliten sak utan egentlig skalle, bara insex nedsänkt. Läcker det där kan det se ut som det kommer från blockhalvorna ovanifrån också.

Mvh
Dave
är den alltså där utan packning.. :3freak
Sitter en likadan på undersidan av motorn om jag inte missminner mig. Misstänkte den också.

EDIT: vore det inte lite konstigt om den läkte därifrån när motorn är avstängd :va Oljenivån når inte direkt upp dit. Har runnit olja när hojen stått också ju.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT