Var ute och körde på crossbana för första ggn med husan i helgen. Service var gjord precis före då jag bytte olja och ställde in ventilerna som vanligt. Jag brukar kicka runt motorn några varv med dödaren intryckt för att få ner oljan och sen fylla på lite till. Fyller för övrigt alltid oljenivån till första gängan i påfyllningshålet.
Jag brukar fylla på oljan emellanåt efter körning så att den ligger på samma nivå då det redan är så lite olja i en husa. Det jag reagerade på var att efter min lilla körning i helgen så gick det i ca 3dl olja efter de 3 timmarna jag hade kört. Dvs 1dl olja/timma. Hade 2 marksyningar på crossbanan men jag vet inte hur de påverkar hojen. Motorn gick lite när hojen låg där men inte länge. Jag vet inte hur mycket olja som är rimligt att hojen drar men tyckte det lät rätt mycket med 1dl per timma. Sökt på forumet och kollat efter alla tecken såsom läckande packningar och om hojen blåryker men det gör den inte. Har tom kollat så att det inte är olja i kylarvattnet men som tur är så är det inget där heller. Det är ny kolv som gått ca 45h. Har inte uppmärksammat hur mycket olja den dragit innan bara fyllt på lixom. Något jag behöver oroa mig för?
Tanken slog mig att om det är så att jag häller i för mycket olja varje ggn så kanske den sprutar ut det genom övertrycksventilen eller så kanske det åkte ur massa olja där när hojen låg ner på crossbanan.
Hojen är fortfarande lättstartad och har bra effekt. Misstänker inte ventiljustering om nu det kunde göra så mycket på oljeförbrukningen.
Jag brukar fylla på oljan emellanåt efter körning så att den ligger på samma nivå då det redan är så lite olja i en husa. Det jag reagerade på var att efter min lilla körning i helgen så gick det i ca 3dl olja efter de 3 timmarna jag hade kört. Dvs 1dl olja/timma. Hade 2 marksyningar på crossbanan men jag vet inte hur de påverkar hojen. Motorn gick lite när hojen låg där men inte länge. Jag vet inte hur mycket olja som är rimligt att hojen drar men tyckte det lät rätt mycket med 1dl per timma. Sökt på forumet och kollat efter alla tecken såsom läckande packningar och om hojen blåryker men det gör den inte. Har tom kollat så att det inte är olja i kylarvattnet men som tur är så är det inget där heller. Det är ny kolv som gått ca 45h. Har inte uppmärksammat hur mycket olja den dragit innan bara fyllt på lixom. Något jag behöver oroa mig för?
Tanken slog mig att om det är så att jag häller i för mycket olja varje ggn så kanske den sprutar ut det genom övertrycksventilen eller så kanske det åkte ur massa olja där när hojen låg ner på crossbanan.
Hojen är fortfarande lättstartad och har bra effekt. Misstänker inte ventiljustering om nu det kunde göra så mycket på oljeförbrukningen.