Husan drar olja. Hur mycket är rimligt.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Var ute och körde på crossbana för första ggn med husan i helgen. Service var gjord precis före då jag bytte olja och ställde in ventilerna som vanligt. Jag brukar kicka runt motorn några varv med dödaren intryckt för att få ner oljan och sen fylla på lite till. Fyller för övrigt alltid oljenivån till första gängan i påfyllningshålet.
Jag brukar fylla på oljan emellanåt efter körning så att den ligger på samma nivå då det redan är så lite olja i en husa. Det jag reagerade på var att efter min lilla körning i helgen så gick det i ca 3dl olja efter de 3 timmarna jag hade kört. Dvs 1dl olja/timma. Hade 2 marksyningar på crossbanan men jag vet inte hur de påverkar hojen. Motorn gick lite när hojen låg där men inte länge. Jag vet inte hur mycket olja som är rimligt att hojen drar men tyckte det lät rätt mycket med 1dl per timma. Sökt på forumet och kollat efter alla tecken såsom läckande packningar och om hojen blåryker men det gör den inte. Har tom kollat så att det inte är olja i kylarvattnet men som tur är så är det inget där heller. Det är ny kolv som gått ca 45h. Har inte uppmärksammat hur mycket olja den dragit innan bara fyllt på lixom. Något jag behöver oroa mig för?
Tanken slog mig att om det är så att jag häller i för mycket olja varje ggn så kanske den sprutar ut det genom övertrycksventilen eller så kanske det åkte ur massa olja där när hojen låg ner på crossbanan.
Hojen är fortfarande lättstartad och har bra effekt. Misstänker inte ventiljustering om nu det kunde göra så mycket på oljeförbrukningen.
 
Oavsätt om det är en husabergare eller inte så ska den ju inte dra någon olja alls 1dl per timme är ju helt sjukt mycket. Frågan är ju bara vart oljan tar vägen
 
KarlJohan skrev:
Kollat packningarna på undersidan av motorn?
Allt verkar torrt där. Kollade nogrannast runt filtrerna. Kan kolla nogrannare mellan blockhalvorna för säkerhets skull men inga pölar på garagegolvet under hojen. Känns som att oljan bara går upp i rök. Vore bussigt om någon kunde berätta hur mycket olja man kan häva i innan hojen börjar drenera. Som sagt så fyller jag alltid på till första gängan i påfyllnadshålet av tipps från förra ägaren.
Jag wheelar inte alls mycket eller högt heller för den delen.
 
Om den skulle läcka så mycket mellan blockhalvorna eller dyl så skulle den vara ordentligt blöt och fläckar på garage golvet. Verkar som hojen drar olja frågan är bara om det är kolven som är dålig eller var som är knas
 
Kan ju hända att jag inte riktigt lyckades hälla i rätt mängd olja vid oljebytet kanske.. :va att oljan sjunkt ner och att allt egentligen är som det ska. Men vem vet.. Jag har inget nivåfönster på min husa. Däremot en "Min" plugg.
bild
 
Tror mest på SBS om det är torrt vid vevhusventens mynning.
Om den dricker 1dl per timme så luktar det en hel del olja, och det gör den ju inte?
 
-PLM- skrev:
Tror mest på SBS om det är torrt vid vevhusventens mynning.
Om den dricker 1dl per timme så luktar det en hel del olja, och det gör den ju inte?
Jag har inte riktigt koll på vart vevhusventilationen mynnar men den ska gå in i luftburken så det borde ju lukta om avgaserna och ryka en hel del antar jag om den skulle trycka upp olja därifrån. Likaså om den läckte förbi kolvringarna. Jag måste säga att jag står som ett stort frågetecken. Får la hoppas att den slutar dra olja helt enkelt. Ska ut i garaget och kolla ytterligare runt motorn för säkerhets skull lite senare.
Här ungefär håller jag min oljenivå enligt bild. Som sagt efter rekommendation av förra ägaren.
oljeniva.jpg
 
Blåryker din husa ? Om det gör det, då är det nog dags att mäta upp spelet mellan kolv och cylinder och kolla om dom är inom rätt tolanser. Annars får du köpa en ny kolv + kolvringar och eventuellt borra om cylinder om den inte är nitscillbehandlad. Är spelet OK, kan det mycket väl vara ventiltätningar som spökar.
 
Last edited:
-MLM- skrev:
Blåryker din husa ? Om det gör det, då är det nog dags att mäta upp spelet mellan kolv och cylinder och kolla om dom är inom rätt tolanser. Annars får du köpa en ny kolv + kolvringar och eventuellt borra om cylinder om den inte är nitscillbehandlad. Är spelet OK, kan det mycket väl vara ventiltätningar som spökar.
som jag skrev tidigare i tråden ingen blårök alls så jag hoppas kunna utesluta dessa 2 "möjligheter".
 
jra_racing skrev:
Oavsätt om det är en husabergare eller inte så ska den ju inte dra någon olja alls 1dl per timme är ju helt sjukt mycket. Frågan är ju bara vart oljan tar vägen

Kan minnas helt galet men det har skrivits här tidigare (av ypvs, eller minns jag fel?) att kör man hårt med husan så kan det gå åt upp till ~1dl/h.

Det sitter långt in men jag vill minnas att det var så.

//@
 
Nu när du är medveten om problemet så fyll på igen och ut och kör 1 timma till, eller 2. Se vad som har hänt.
 
Min husa drog minst 1 dl olja på 2 h. Under den tiden jag hade den från 0-120 h så drog den ungefär lika mycket. Köp billig olja och fyll på.
 
von reisen skrev:
Min husa drog minst 1 dl olja på 2 h. Under den tiden jag hade den från 0-120 h så drog den ungefär lika mycket. Köp billig olja och fyll på.
hmm.. det låter ju "bra". Känns som att köra 2t när man ska behöva fylla på olja varje ggn man tankar. :D

Får göra som nämt, köra nån timma och se vad som händer. Nu har jag äntligen förstått vart vevhusventilationen mynnar ut. Dum jag är som inte kunde komma på det på egen hand. Och även hittar rätt i manualen nu också angående oljenivå och jag har hållt den på rätt nivå så där är det inget tjaffs heller. Synd att det inte var så änkelt. :(
 
Hur många timmar har hojen gått? såg att en annan ägare också hade en hoj som drack lite olja när den bara gått runt 100 h. Och faktum är att min också gör det, o den har väl inte gått mer än 130 iaf. :va

Glöm inte o kolla packning till växellådskåpan också. inte bara blockhalvorna alltså. där läcker min lite vet jag.
 
KarlJohan skrev:
Hur många timmar har hojen gått? såg att en annan ägare också hade en hoj som drack lite olja när den bara gått runt 100 h. Och faktum är att min också gör det, o den har väl inte gått mer än 130 iaf. :va

Glöm inte o kolla packning till växellådskåpan också. inte bara blockhalvorna alltså. där läcker min lite vet jag.
Hojen har gått samanlagt 245h nu. men totalrenovering enligt boken gjordes vid 200h och då byttes bland annat kolv, vipparmar, kamkedja, kamaxel och cylindern renoverades.
Har kollat runt hela motorn nu, runt alla packboxar för utgående axel och växelstaget men hittar inga lekage. Hojen blåryker inte knappt ens när den är kall. Borde läcka mer olja förbi kolvringarna när den är kall om det nu vore felet. Har inte kollat luftburken det gör jag imorgon. Har ingen möjlighet för tillfället att köra med hojen och prova igen på ett tag men jag återkommer i det ärendet om det inte löser sig. Jag kanske bara är paranoid.

David P. skrev:
Följ inte ovanstående råd. Galet o snåla in på oljan.

/Dave
Det rådet tänker jag verkligen inte följa. Ångrar man sig nog rätt fett sen när man får totalrenovera motorn.
 
Känn lugnet din hoj funkar! absolut ingen fara med 1d/H dom dricker detom man plågar dom
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top