Husabergrenovering startad!

philsson skrev:
2636679 Forstar inte hur du menar med motorn igang och inte igang om du inte har startat hojen?. Tycker sjalv ocksa det ar lite svart att hitta frilaget pa tjarnan dar men ett tips ar att vaxla ner alla vaxlar och lagga dit den i laget du vet den ar pa 1an. Sen funkar allt som det skall. Provvaxla givetvis innan du satter dit transmissionskapan. :tummenupp

Trakigt gallande vipparmsrullarna dar :( Hur ofta ar vipparmsbytet? mina har gatt 50h nu, har inte riktigt kikat pa om de koptes in 03ans eller om de var de gamla. Ar de de gamla sa ar det ju dags for lagerbyte dar ocksa nu. :tungan

Jag menar att friläget kan läggas i med avstängd motor men inte med motorn igång.
Är inte helt säker men har för mig att dom äldre rullarna ska bytas vid 50h och dom från -03 efter 100h. Ja tydligen slits dom fort så för att undvika ras så bör man nog inte överskrida det

RaceMe skrev:
2636690 Mät hur högt slavcyl lyfter locket på kopplingskorgen. Två mm bör den lyfta, om den gör det, byt stålskivor i kopplingskorgen.

Om inte, sök felet mellan slavcyl och kopplingshanden.



03ans rullar har en lite brantare fasning på ändarna, det är lätt att se skillnad.

Aha så du tror problemet är kopplingsrelaterat alltså, då ska jag kolla på det när jag kommit längre i monteringen.



japp, men angående axeldiametern så måste den ha ökat något oxå. kanske skulle gå att borra upp till rätt diameter på hålet o använda -03 rullarna till gamla vipparmarna!?
 
Last edited:
wolfpakk skrev:
2637054 Jag menar att friläget kan läggas i med avstängd motor men inte med motorn igång.
Är inte helt säker men har för mig att dom äldre rullarna ska bytas vid 50h och dom från -03 efter 100h. Ja tydligen slits dom fort så för att undvika ras så bör man nog inte överskrida det



Aha så du tror problemet är kopplingsrelaterat alltså, då ska jag kolla på det när jag kommit längre i monteringen.



japp, men angående axeldiametern så måste den ha ökat något oxå. kanske skulle gå att borra upp till rätt diameter på hålet o använda -03 rullarna till gamla vipparmarna!?


tror inte du ska prova det. det finns nog en anledning att folk byter hela vipporna. kommer inte ihåg exakt hur tjockt godset är men det blir nog för tunt om du ska borra. sen är det även mycket viktigt att få rätt tollerans så du får en lagom greppassning.
 
wolfpakk skrev:
2637054
japp, men angående axeldiametern så måste den ha ökat något oxå. kanske skulle gå att borra upp till rätt diameter på hålet o använda -03 rullarna till gamla vipparmarna!?
Axeldiametern för 03 rullarna är mindre än 01-02.Detta för att få grövre/starkare nålar i rullen.Det går alltså att montera 01-02 rullar i en 03 vippa efter lite brotschning,men inte tvärtom.Därför måste hela vipparmarna bytas på 01-02 som ska modifieras till 03.
 
Åmotar´n skrev:
2637276 Axeldiametern för 03 rullarna är mindre än 01-02.Detta för att få grövre/starkare nålar i rullen.Det går alltså att montera 01-02 rullar i en 03 vippa efter lite brotschning,men inte tvärtom.Därför måste hela vipparmarna bytas på 01-02 som ska modifieras till 03.

Oh shit, är du säker på det här? Nu blir jag en aning förvirrad faktiskt.. kan det vara så att jag har -03 vipporarmar då? eftersom axeln till de nya rullarna är för stor för hålen på mina vipparmar!? :confused:
 
Japp, har konstaterat att jag har -03 vipparmar.. Tyvärr finns det inte nya rullar till dom att köpa (Du hade rätt Raceme, karlströms som påstår att deras funkar men de passar ej) utan det blir nya vipparmar var 100h (katastrof) Så jag dammar nog av mina gamla -02 vipparmar och köper rullar till dom istället o byter var 50h.. blir rejält mycket billigare o det är ju inte så mycket jobb med att byta rullarna ändå..
 
wolfpakk skrev:
2637054 Jag menar att friläget kan läggas i med avstängd motor men inte med motorn igång.
Är inte helt säker men har för mig att dom äldre rullarna ska bytas vid 50h och dom från -03 efter 100h. Ja tydligen slits dom fort så för att undvika ras så bör man nog inte överskrida det



Aha så du tror problemet är kopplingsrelaterat alltså, då ska jag kolla på det när jag kommit längre i monteringen.



japp, men angående axeldiametern så måste den ha ökat något oxå. kanske skulle gå att borra upp till rätt diameter på hålet o använda -03 rullarna till gamla vipparmarna!?
Jaja.. nu förstod jag ditt problem. Trodde inte du hade fått ihop hela motorn nämligen. :tummenupp
Hade samma problem med min hoj gällande att den inte vill fa i friläge med motorn igång. I mitt fall beror detta på dåligt luftad koppling. Annars är det ju i varje fall kopplingsrelaterat. Kan ju vara stålskivorna som sagt. :tummenupp Gällande min fråga så var det gällande vipparmsbyte, inte ang rullarna. Är det 200h som gäller där?.
 
philsson skrev:
2639760 Jaja.. nu förstod jag ditt problem. Trodde inte du hade fått ihop hela motorn nämligen. :tummenupp
Hade samma problem med min hoj gällande att den inte vill fa i friläge med motorn igång. I mitt fall beror detta på dåligt luftad koppling. Annars är det ju i varje fall kopplingsrelaterat. Kan ju vara stålskivorna som sagt. :tummenupp Gällande min fråga så var det gällande vipparmsbyte, inte ang rullarna. Är det 200h som gäller där?.
Jag har inte fått ihop den heller egentligen, väntar fortfarande på veven.. däremot kunde jag inte hålla mig från att plocka ihop växellådan o sätta dit växelspaken o testa om det funkar som det ska o det gör det iofs, kom då o tänka på att jag haft frilägesproblem o skulle ju gärna vilja åtgärda innan motorn åker ihop. Men då är det ju lugnt iom att det är kopplingsrelaterat som du sa :)

Om man tittar i serviceschemat så står de ju 50h på rullarna till -02 o 100h på rullarna från -03. O kör du med äldre typen av vipparmar så har du ju 50h på rullarna oavsett. Själva armen slits nog inte överhuvudtaget.. möjligen bussningarna men de kan man ju oxå byta.
 
wolfpakk skrev:
2640020 Jag har inte fått ihop den heller egentligen, väntar fortfarande på veven.. däremot kunde jag inte hålla mig från att plocka ihop växellådan o sätta dit växelspaken o testa om det funkar som det ska o det gör det iofs, kom då o tänka på att jag haft frilägesproblem o skulle ju gärna vilja åtgärda innan motorn åker ihop. Men då är det ju lugnt iom att det är kopplingsrelaterat som du sa :)

Om man tittar i serviceschemat så står de ju 50h på rullarna till -02 o 100h på rullarna från -03. O kör du med äldre typen av vipparmar så har du ju 50h på rullarna oavsett. Själva armen slits nog inte överhuvudtaget.. möjligen bussningarna men de kan man ju oxå byta.
Mina armar bytes nämligen vid 200h renoveringen av förra ägaren. De ser fina ut men nu har den gått över 50h sedan dess så jag borde byta rullarna. Hade isär motorn alldeles nyligen och lagrerna gick lätt och fint utan glapp, vet dock inte om det är 02 eller 03 lager. Får kika på det fram till våren när man kommit hem.
 
Dags o uppdatera tråden lite, har lite bilder efter att jag satt i alla lager i motorn, bilden med glassbyttan var faktiskt ett försök att hålla lagren kalla från frysen till garaget, är ett par centimeter vaniljglass i botten :tummenupp funkade faktiskt bra! Slängde med ett par frusna bullar oxå som jag tinade med varmluftspistolen, det är riktigt mekarfika det :yoparty

Sen är motorn tvättad invändigt o utvändigt med brääklen. Växellådan är med på ett hörn oxå. Trevlig helg!
 

Bifogat

  • DSC00333.jpg
    DSC00333.jpg
    116.5 KB · Visningar: 96
  • DSC00337.jpg
    DSC00337.jpg
    133.4 KB · Visningar: 126
  • DSC00338.jpg
    DSC00338.jpg
    134.5 KB · Visningar: 101
  • DSC00339.jpg
    DSC00339.jpg
    112.7 KB · Visningar: 80
  • DSC00341.jpg
    DSC00341.jpg
    135.7 KB · Visningar: 111
  • DSC00340.jpg
    DSC00340.jpg
    132.9 KB · Visningar: 87
Last edited:
Lite fler bilder
 

Bifogat

  • DSC00335.jpg
    DSC00335.jpg
    129.3 KB · Visningar: 90
  • DSC00336.jpg
    DSC00336.jpg
    128.7 KB · Visningar: 91
OBS! Glöm inte den där lilla O-ringen, när du monterar ihop blockhalvorna :gnissla

/Roger
 

Bifogat

  • O-ring.jpg
    O-ring.jpg
    106.4 KB · Visningar: 134
lånar tråden lite, hoppas det är OK!

Har uppstått ett problem med min ktm, eller.. det har funnits typ till o från. har inte haft hojen så länge.

tidigare ägaren påstod att kopplingen hade gått 4h..

men när jag håller inne kopplingen när hojen är varm. och ska varva lite.. med växel i såklart.. så driver den framåt ändå. typ slirar. trots att kopplingen är intryckt. detta när jag står still alltså.

vad beror detta på? slitna lameller osv?

har tidigare ägaren bara sagt att kopplingen var bytt?

självklart har jag bytt olja flera gånger om, ingen större skillnad.

tacksam för svar

mvh
 
kieL skrev:
2651883 lånar tråden lite, hoppas det är OK!

Har uppstått ett problem med min ktm, eller.. det har funnits typ till o från. har inte haft hojen så länge.

tidigare ägaren påstod att kopplingen hade gått 4h..

men när jag håller inne kopplingen när hojen är varm. och ska varva lite.. med växel i såklart.. så driver den framåt ändå. typ slirar. trots att kopplingen är intryckt. detta när jag står still alltså.

vad beror detta på? slitna lameller osv?

har tidigare ägaren bara sagt att kopplingen var bytt?

självklart har jag bytt olja flera gånger om, ingen större skillnad.

tacksam för svar

mvh
Skadade stalskivor mellan lamellerna kan vara en orsak. Daligt luftad koppling kan vara en annan.

Ang husan dar. :tummenupp gott att det gar frammat. Kopte du alla sprangningsverktyg original, tillverkade du egna eller bande du isar med mejsel. :rolleyes: Var sjalv valdigt forsiktig de gangerna jag sprakt men jag hade garna haft rediga verktyg. Synd bara att de ar dyra.
 
philsson skrev:
2651886 Ang husan dar. :tummenupp gott att det gar frammat. Kopte du alla sprangningsverktyg original, tillverkade du egna eller bande du isar med mejsel. :rolleyes: Var sjalv valdigt forsiktig de gangerna jag sprakt men jag hade garna haft rediga verktyg. Synd bara att de ar dyra.

Japp det går sakta framåt fast det är ju kul samtidigt :) Men jag väntar fortfarande på veven eftersom jag inte kan göra så mycket mer utan den. men pratade med dom igår o det lät som det skulle fixas i början på veckan.. Drar tillvarmare breddgrader nästa helg o blir borta tills jul så huvudsaken att den är klar tills man kommer tillbaka.

Jag hade inga specialverktyg alls, en 3-armad avdragare från biltema tog jag svänghjulet med. Sen Det lilla "kamdrevet" som sitter på balansaxeln var lite klurigare. Men jag tog en 2-armad avdragare från biltema o gick loss med vinkelslipen ordentligt på klackarna så fick jag fäste bakom o kunde dra ut det.
Sen för att spräcka blocken så finns det ju lite ställen runt om som tål lite våld, men för att få en början så drämde jag till med hammaren precis på klackarna bak på motorn där svingen sitter. Sen gick det ganska bra med väldigt lätt knackande petande med mejsel. Fast klart man skulle vilja haft ett riktigt verktyg för ändamålet :tummenupp

Roger_SWE skrev:
2651714 OBS! Glöm inte den där lilla O-ringen, när du monterar ihop blockhalvorna :gnissla

/Roger
Nej, ska försöka komma ihåg. Talar du av egna erfarenheter eller? Finns ju en likadan på ytan där toppen ska vara oxå.
 
Last edited:
wolfpakk skrev:
2651957 Nej, ska försöka komma ihåg. Talar du av egna erfarenheter eller? Finns ju en likadan på ytan där toppen ska vara oxå.
Ja, men jag han bara sätta ihop blocken. Då såg jag en pytteliten O-ring liggandes där på bänken :D

Lycka till med Husan

/Roger
 
Blockhalvorna är jävligt känsliga kan jag säga! det är lätt att dom blir skeva och då läcker motorn sen.... har du våldat isärden så lägg dom på ett planbord för kolla att dom är OK,

wolfpakk skrev:
2651957 för att spräcka blocken så finns det ju lite ställen runt om som tål lite våld, men för att få en början så drämde jag till med hammaren precis på klackarna bak på motorn där svingen sitter. Sen gick det ganska bra med väldigt lätt knackande petande med mejsel. Fast klart man skulle vilja haft ett riktigt verktyg för ändamålet :tummenupp


Nej, ska försöka komma ihåg. Talar du av egna erfarenheter eller? Finns ju en likadan på ytan där toppen ska vara oxå.
 
wolfpakk skrev:
2651957 Japp det går sakta framåt fast det är ju kul samtidigt :) Men jag väntar fortfarande på veven eftersom jag inte kan göra så mycket mer utan den. men pratade med dom igår o det lät som det skulle fixas i början på veckan.. Drar tillvarmare breddgrader nästa helg o blir borta tills jul så huvudsaken att den är klar tills man kommer tillbaka.

Jag hade inga specialverktyg alls, en 3-armad avdragare från biltema tog jag svänghjulet med. Sen Det lilla "kamdrevet" som sitter på balansaxeln var lite klurigare. Men jag tog en 2-armad avdragare från biltema o gick loss med vinkelslipen ordentligt på klackarna så fick jag fäste bakom o kunde dra ut det.
Sen för att spräcka blocken så finns det ju lite ställen runt om som tål lite våld, men för att få en början så drämde jag till med hammaren precis på klackarna bak på motorn där svingen sitter. Sen gick det ganska bra med väldigt lätt knackande petande med mejsel. Fast klart man skulle vilja haft ett riktigt verktyg för ändamålet :tummenupp
Aja... Da har du med andra ord gjort likadant som mig. Ocksa anvant mig av biltemas 2 och 3 arms avdragare och fick sjalv ocksa ga loss pa dom lite med vinkelslipen. Dar inga problem men att spracka blocket... man vill inte sabba nagra packningsytor. Blockhalvorna ar inte gratis :(
 
Har nu kommit hem efter en skön teneriffasemester o det har hänt lite grejer i garaget igen, tog lite bilder oxå men glömde kameran där så jag får lägga upp i morgon eller i helgen istället. Har monterat ihop blocken, monterat fast motorn i ramen igen, satt dit toppen.. Men nu blev det problem som jag behöver ha lite hjälp med.

Verkstadshandboken nämner att jag ska gå efter "strecken på kamdrevet" så jag vet att timingen blir riktig.. har inga såna streck och naturligtvis var jag för snabb när jag monterade isär grejerna så jag inte tänkte på att märka upp det. Man förstår ju på +-5 grader hur den ska vara men man vill ju ha exakt. Hur ska jag göra?
 
wolfpakk skrev:
2681869Man förstår ju på +-5 grader hur den ska vara men man vill ju ha exakt. Hur ska jag göra?

Kamdrevets 2 skruvar ska gå i en mot toppen 90 grader rät linje, rakt igenom kamaxeln. Hamnar den en kugg fel syns det direkt. Titta lite på nockarna med, så får man mycket hjälp där. Tidigare modeller har ingen märkning. Det behövs inte då det är så tydligt ändå. Gäller bara att veta vad man ska referera till. Och nu vet du.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top