Husabergprototyp visad i Milano

Gått över till 2 st kylare, slut med den enkla stora.

Lite TM över de blå eloxerade fälgbanorna, kul istället för de svarta som nästan alla kör med nu.

Vore väldigt kul å se bilder på hojen utan plasten, så man kan se layout på batteri, filter, insprut, tank etc.

Helt klart ball hoj :tummenupp
 
bara det kommer en ordentlig motard blir det nog till att byta :D
En Jugoslav (från Zagreb iaf) som var på mässan skriver på ett annat forum att det INTE kommer nån FS570 2009 utan det blir kanske en FS650 som den ser ut idag fast med EFI, pga Euro3-kraven, och kanske lite annat godis (har översatt ganska rakt av). Prototypen har förresten kat för att klara de kraven.
Till 2010 säger han att det kommer en Husa med motor från 690n fast i husachassi som inte är tänkt som rejsmotard utan mer som softmotard. En FS690e alltså - COOLT!.

Hur rätt eller fel han har ska jag inte kommentera men det är ju inte alldeles otänkbart. Resonemanget kan mycket väl hålla...
Kanske blir så att man får spara gafflar och hjul från hojen man har idag och montera på den FE570 man MÅSTE köpa 2009. Eller så skaffar man en FS650EFI som ju måste bli ruggigt fet.

Låt spekulerandet börja :D
 
560:an troligen klar i April 2008 för test.
450:an kommer att bli en dräpare på motardbanan nästa år !!
 
Till 2010 säger han att det kommer en Husa med motor från 690n fast i husachassi som inte är tänkt som rejsmotard utan mer som softmotard. En FS690e alltså - COOLT!.
Kommer den komma som offroadversion också? Hoppas fjädringvägen blir ordentligt tilltagen till skillnad från KTM 690 enduro. I så fall kanske man väntar till 2010 innan hojbyte. :) Tur man har en evighetsmaskin att åka på till den rätta hojen dyker upp på marknaden. :cdevil Just nu känns det som det bara är Husqvarna som har en riktig storstånke-offroad/bajaracer.
 
En Jugoslav (från Zagreb iaf) som var på mässan skriver på ett annat forum att det INTE kommer nån FS570 2009...

I texten från Bike nedan bekräftas till viss del det som jag själv skriver ovan som vår Jugoslaviske vän luskade fram. Det blir ingen renodlad motard direkt av nya bajken :(

Kolla även gärna in TV-intervjun med Jens på bike.se :tummenupp

Bike skrev:
Husaberg står inför den största förändringen sedan märket köptes upp av Österrikiska KTM. Med en helt ny typ av motor siktar man mot nya höjder som ämnar förnya märket rejält.


Foto: Notera dragningen av avgasröret och den höga markfrigången.
Husabergs tekniska innovationer har bidragit till många segrar genom åren, både för ägaren KTM och sig själva. I ett första steg i en omfattande utveckling av märket presenterar man nu en helt ny typ av motorkonstruktion, tänkt att initialt prestera på tävlingsbanorna. Cylindern på den nya motorn är lagd i 70 graders vinkel vilket möjliggör ett helt nytt tänkande på chassifronten. Markfrigången är högre än någonsin tidigare och avgasröret löper ingenstans utanför ramen. Vidare är tyngdpunkten flyttad mot hojens centrum, vilket ger en snabbstyrd karaktär och ökad hanterbarhet. Notera även den optimala vinkeln på stötdämparen bak. Tack vare en vinkel som ligger näst intill rakt mot styrhuvudet (optimalt för progressiva dämpare) har fjädringsvägen förlängts med fyra centimeter.

Vidare jobbar bränsleinsprutningen i lod från tankens undersida, vilket underlättar för motorn. Konstruktionen är framtagen på svensk mark och kan signeras av Jens Elmwall, en av de tekniska utvecklarna på Husaberg i Örebro.
- Målet är att göra modellen klar för racing så fort som möjligt, säger David Larsson på Husaberg och fortsätter:
- Förhoppningsvis kommer vi att kunna ställa upp med modellen i den svenska deltävlingen i Enduro VM, då våra fabriksförare kommer att börja med injusteringarna inom kort.
Motorn finns i dagsläget enbart som 450 och ch 570, monterad i tillverkarens kommande enduromodeller. Någon 650-kubikare är ännu inte framtagen och du som vill köra motard får utrusta skogsmaskinerna med färdiga motardkit, vilka modellerna är godkända för.

Du som inte kör i VM kommer dock att få vänta med att lägga vantarna på modellen till sena 2008. Modellen kommer att lanseras som 2009:a och troligtvis presenteras i färdig form på nästa hösts motorcykelmässor i Europa.
Till lanseringen av modellen ändrar Husaberg även sin logotyp och modelldesign. Vissa element finns naturligtvis kvar, då kunderna skall känna igen sig.
- Det karakteristiska hålrummet under sadeln är ett exempel, säger David Larsson och fortsätter berätta att kylarvingarna är designade med en vikingayxa som förebild.
Du som vill veta mer om Husaberg kan klicka på länken nedanför.
 
tråkigt....

men en 570 med motard kit kan ju vara intressant
Jepp :tummenupp

Hjulen lär ju passa rakt av från äldre hojar, frågan är om sexkolvsoket jag har liggandes helt plötsligt blev lite dyrare på beg.marknaden nu, hehe
 
Här är en screenshot på tanken från videon ovan. Inte direkt så som vi är vana att se sen tank. Får se om omeromoto gör en aluvarinat av den, hehe...

tank.jpg




Här är förresten den första livebilden jag hittat på hojen (försök se igenom den orangea plasten). Maskerad precis som all världens biltillverkare gör.

041.jpg
 
Här är infomaterialet från mässan :) :tummenupp

berg1.jpg


berg2.jpg
 
Fräck hoj!

Kul att svenska avdelningen fortfarande får vara med och bestämma! Lagom att börja spara nu då antar jag... :näsblod :yoparty

Hoppas att de hinner få den helt utprovad och "färdig" när den kommer ut så att vi slipper varumärkesdödande barnsjukdomar.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top