Husabergprototyp visad i Milano

Mer bilder på 1000ps.net

Jens förklarar för nån BMW-snubbe hur man bygger motorer ;)
g_galerie_1718_11.jpg

BMW snubben är väll Joel Smets!
Men grattis till husaberg att dom har n helt egen KTM motor (nya 450/530 motorn) bara att den är stående.
Men hojen såg fin ut. Tråkigt bara att dom har en ktm motor nu.

Sen så använder Suzuki även dom ett Keihin insprutnings system, det är bara det att deras är ett batteri löst system. Så jag vet inte hur dom får upp bränsle trycket, kanske det dom har problem med.

Insprutnings systemet på farsans Hva TE250 funkar grymt bra. Har haft hojen ute i minusgrader, och när man trycker på knappen smäller motorn igång på en gång. Det är mikuni system på qvarnorna.
 
Ser ut som dom inte kommit på nån bra lösning hur avgasröret ska dras, går inte direkt i en optimal bana. :näsblod Är ingen motoringenjör men varför vänder dom inte på topplocket så att avgasporten och insuget byter plats? Då skulle dom kunna göra ett kortare och rakare avgasrör :) (eller är det inte bra med kort avgasrör?).

Har skrivit lite om just avgassystems utforming, nu var det ett tag sedan men när det gäller längden är kort inte alltid det bästa, man måste stämma av längden mot många element så som längden på insuget från luftburken och rörets diameter etc, olika sorters utformningar bidrar till att effekten kan hamna på olika delar i effektkurvan, få böjar är däremot aldrig fel :)
Annars var detta en av de mer innovativa hojjar på väldigt länge när det gäller endurosegmentet, ska blir ruskigt kul att testa (och kanske även köpa) :tummenupp
 
Herr Tommy Karlström var mycket noga med att skicka ut ett mail märkte jag att de hade fått upp bilder på nya husan :)
 
Jag tror att det kommer att bli en dräpare.
 

Bifogat

  • Nya Husaberg 2009.jpg
    Nya Husaberg 2009.jpg
    54.4 KB · Visningar: 149
Här kommer vad som verkar vara den första officiella engelska texten från en finsk sida. Moi moi.

Jag tolkar det som att tanklocket endast leder till nåt slags rör som i sin tur leder ner till tanken under sadeln. Luftbox och luftintag sitter där tanken sitter normalt för mindre risk att suga i sig skit och mer optimerat för prestanda. Lysande.
Minns jag rätt 1: På Verte måste man plocka av sadeln för att tanka?
Minns jag rätt 2: På Highland måste man plocka av sadeln för att tanka?

HUSABERG 2009

The new Husaberg generation for 2009 means the launch of a new era for the enduro world. Revolutionary technology and a totally new look are going to turn the offroad scene upside-down and put this traditional brand back on the path to success.

With its uncompromising design, the first prototype caused an uproar back in 1988. Radical weight reduction, a totally unconventional frame construction, plus loads of inventive details and an extremely compact engine added up to a groundbreaking new four-stroke enduro feeling and extra-easy handling.

Twenty years later, Husaberg is once again making history.
Husaberg is adopting an entirely new approach to the enduro concept for its newest generation and has come up with an almost revolutionary engine design with a flat, 70° cylinder angle and electronic fuel injection.

In conjunction with an ultra-modern chassis design, it has created an enduro bike that sets a brand-new benchmark for innovative technology and offroad handling.

Ultra-modern, 70°, high-performance, OHC 4-stroke engine
State-of-the-art engine management with electronic injection
Super-stable chassis with a chrome-moly frame and plastic subframe
Super-sporty, slim bodywork
Minimal weight
Exceptionally easy handling

ENGINE
--------------------------------------------------------------------------------

The heart of the new Husaberg generation is the new SOHC one-cylinder engine with a displacement of 448.6 or 565 cc. In addition to top performance, the developers’ goal was a modern, compact design and a high degree of durability, as well as to position the crankshaft near the overall centre of gravity, thus facilitating the handling by means of the engine design.

70° CYLINDER ANGLE
--------------------------------------------------------------------------------

A shallow cylinder angle of 70° enables the crankshaft to be repositioned more than 100 mm higher and approx. 160 mm further back, which moves the crankshaft’s rotating masses closer to the motorcycle’s centre of gravity.
In this position, the gyroscopic forces generated by the rotating crankshaft have the lowest possible leverage effect on the bike, which results in exceptionally easy handling for a four-stroke, single-cylinder.
The favourable side-effects of the lifted engine are a reduced overall width and notably improved ground clearance – an enormous advantage in narrow, rocky terrain.

CYLINDER HEAD
--------------------------------------------------------------------------------

An overhead camshaft operates the four valves (titanium intake valves) by means of weight-optimized rocker arms and also serves as a centrifuge for the engine ventilation. In comparison to the previous model, minimized oscillating masses, larger valve cross-sections and a shallower valve angle lead to noticeably increased performance and improved rideability in the lower load range. A magnesium cylinder head cover that is set at an angle facilitates maintenance considerably.

ENGINE MANAGEMENT
--------------------------------------------------------------------------------

State-of-the-art Keihin engine management ensures exceptionally smooth responsiveness and handling in addition to increased performance. The cylinder’s air supply comes through a 42-mm throttle body in a direct downdraught from the airbox positioned within the fuel tank, which means optimum flow and therefore maximum performance.
Automatic choke, temperature and height compensation are also state of the art.

LUBRICATION SYSTEM
--------------------------------------------------------------------------------

A positive displacement pump reliably supplies oil for all the essential components, such as the crankshaft, pistons and valve train, while a suction pump draws excess oil out of the cylinder head and sends it back to the transmission. And now that there’s only one oil filter, maintenance is easier.

ELECTRIC STARTER
--------------------------------------------------------------------------------

Why have a kick-starter, when the bike can be reliably started at the touch of a button? Thanks to the precisely functioning, ultra-modern engine management system, the engine starts straight away in every situation. That’s why a kick-starter could be eliminated, to keep the weight to a minimum.

CLUTCH
--------------------------------------------------------------------------------

The clutch was designed for extreme loads too, with an integrated cush drive and increased oil supply. The system also receives top marks for precise application, thanks to the new Magura hydraulic clutch operation.

CHASSIS
--------------------------------------------------------------------------------

The new engine concept also breaks the mould when it comes to the chassis. The highest priorities for the Husaberg engineers were: a weight distribution that facilitates handling, the incorporation of high-quality components, the lowest possible weight and super-sporty bodywork with enduro-ready ergonomics.

FRAME
--------------------------------------------------------------------------------

A new chrome molybdenum frame with a perimeter design ensures the greatest torsional rigidity and reliable tracking stability at a minimum weight. Due to the upright design of the engine, the tubes that pass beneath it were given an extremely slender construction and drawn further toward the back. That allows the bike to have the narrowest overall width and more ground clearance – a huge advantage in difficult terrain.

SUBFRAME
--------------------------------------------------------------------------------

Why must it always be metal, when high-strength plastics suffice? Guided by this motto, Husaberg’s developers have constructed the subframe out of cross-linked polyethylene (PEX). In addition to reduced weight and increased rigidity, this material offers a free choice of shape. This means that numerous electric components can be safely installed in the back of the bike, and an opening in the side beneath the seat acts as a handle, so the rider can come to grips with the bike in rough terrain.

SWINGARM
--------------------------------------------------------------------------------

Shaped to follow the bending moment, the die-cast swingarm is connected to the directly linked PDS shock and was constructed so that both arms exhibit the same flex properties. That provides the greatest tracking stability and plenty of traction and comfort.

UPSIDE-DOWN FORKS
--------------------------------------------------------------------------------

The fully adjustable, 48-mm upside-down forks from WP Suspension guarantee sensitive responsiveness and high damping reserves. Thanks to their broad set-up range, the forks can be ideally adjusted for the riding surface and rider.
The CNC-machined triple clamps guarantee the greatest precision and stability.

PDS SHOCK
--------------------------------------------------------------------------------

The fully adjustable PDS shock from WP with a lightweight, aluminium reservoir tube features adjustable rebound damping plus adjustable high and low-speed compression damping, so it can be perfectly regulated for the most diverse conditions.

BRAKES
--------------------------------------------------------------------------------

High-grade components can also be found in the brakes. A newly developed front wheel brake by Brembo, featuring a new, lighter, floating caliper and smaller pistons, provides maximum yet properly applied braking power with a minimum of effort. At the rear, a single-piston brake caliper gets a grip on the ultra-light brake disc with wave design.

EXHAUST
--------------------------------------------------------------------------------

The exhaust manifold was integrated into the bike so that it’s well protected from rock damage and so that the rider doesn’t come into contact with it either. The beautifully shaped and lightweight aluminium silencer definitely complies with the mandatory noise limits.

TANK
--------------------------------------------------------------------------------

An 8.5-litre fuel tank of transparent polyethylene that extends far beneath the seat helps keep the bike’s centre of gravity as low as possible. The compact fuel pump is situated toward the bottom, while the airbox is situated right behind the tank cap – an advantageous position for the intake of cool and clean air, as well as for maximum fording depth. The slender tank design offers optimum freedom of movement and sporty ergonomics.

BODYWORK
--------------------------------------------------------------------------------

New plastic parts and modern in-mold technology for the spoilers underscore the trendsetting appearance of the entire motorcycle.
 
Nu till den stora frågan för oss som gillar mörkerkörning:

Vad sitter det för elsystem på hojen??
 
Minns jag rätt 1: På Verte måste man plocka av sadeln för att tanka?

Beroende på modell ...
Kickstartade Verte har 8 liters tank med tanklock under sadeln, sadel av för å tanka.

Elstartade Verte har 10 liters tank med tanklock på skärmen bakom sadel, verkar vara samma placering som KTM kör med på nya 690 enduro/smc om jag inte sett fel. Sadeln behöver ej plockas av.
Se bilden ...
 

Bifogat

  • picture 066.jpg
    picture 066.jpg
    64 KB · Visningar: 98
Last edited:
Beroende på modell ...
Kickstartade Verte har 8 liters tank med tanklock under sadeln, sadel av för å tanka.

Elstartade Verte har 10 liters tank med tanklock på skärmen bakom sadel, verkar vara samma placering som KTM kör med på nya 690 enduro/smc om jag inte sett fel. Sadeln behöver ej plockas av.
Se bilden ...
Det var vad jag ville minnas av de jag sett. Spelar ju mindre roll om sadeln sitter med en skruv...
Coolt med tanklocket på bakstänkan :tummenupp Sånt tycker jag om.



EDIT: Ett par närbilder på motorn monterad...
 

Bifogat

  • husaberg_2009_1.jpg
    husaberg_2009_1.jpg
    65.8 KB · Visningar: 142
  • husaberg_2009_3.jpg
    husaberg_2009_3.jpg
    69.2 KB · Visningar: 139
Last edited:
Go placering av oljefiltret så man slipper söla ner hela motorn.:)
Och ja Highland har tanken under sadeln med, men jag tror de labbar lite fram å tebax om jag inte minns fel.
 
En bunt bilder till...
Det märks att det är en tysk som tagit bilderna ;)

1000ps.net igen


g_galerie_1741_9.jpg
 
Här är en video. Jag har inte sett den själv ännu - jävla jobb :huvet

Och en JÄDRA STOR bunt bilder mer i hojens rätta natur...
Tack till Italienska tidningen Motociclismo :tummenupp

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg
 
Last edited:
Då är det KANSKE slutsnackat om husabergs förmåga att ge smörjning vid bakhjulsåka, den der ju nästan ut att smörja bättre vi slangning hehe :D
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top