Husabergprototyp visad i Milano

Men kåporna tycker jag är lite mesigare. Den gamla designen ser mycket råare ut.
 
Lägre tyngdpunkt är nog målet.

Ändras inte motorkaraktären också beroende på vinkel?

Lägre tyngdpunkt förstår jag ju att den får, men ändrar motorkaraktär pga att den lutar åt ett visst håll? Så vadå en motor som man hänger upp-och-ner får en annan motorkaraktär?

EDIT: Ja jag tappades vid födseln, det är ju vinkeln mellan cylinder och motorblock som är det väsentliga.
 
Last edited:
Jag tippar på att fördelarna är:

Massan mer i centrum
Roterande massa mer centrerat samt sitter lägre (därför växellåda sitter så lågt också)
Bättre placering av luftburk
Gissar att det kan hjälpa hojjen att hålla ner framhjulet också?

BMW höll på bygga en liggande motor också, men det verkar som att husaberg hann före ;)
 
Jag tippar på att fördelarna är:

Massan mer i centrum
Roterande massa mer centrerat samt sitter lägre (därför växellåda sitter så lågt också)
Bättre placering av luftburk
Gissar att det kan hjälpa hojjen att hålla ner framhjulet också?

BMW höll på bygga en liggande motor också, men det verkar som att husaberg hann före ;)
Lägre CG, kortare motor (längre sving med samma hjulbas) och lågt placerad tank är nog de stora fördelarna.
BMW har ju släppt sin G450X nu oxå med lutande cylinder, dock inte ens nära samma vinkel.
 
Härligt med bilder alla redan!! :tummenupp :tummenupp

Hoppas det är tanken som skymtas över svingaxeln så den blir lika lätthanterlig som enduromodellerna <00 med bränslepumpen! Men varför skulle då tanklocket sitta där uppe..? Fast med den motorn lär den bli bra lätthanterlig ändå! Trist med KTM-plast o -sving, men dom har lite tid på sig att byta ut till den lanseras! Skön retrostil a´la -99 på sadelöverdraget. Men lite väl snällt utseende rent utseendemässigt, men vem fan köper Husa för utseendet.. :)

Givet köp hösten -08 i vart fall!
 
Undra hur många år det tar denna gång att få bukt på alla barnsjukdomar:huvet
På nuvarande modell tog det ju ungefär 15 år... 1990-2005.
I övrigt en fräck modell med kul design:tummenupp
 
Undra hur många år det tar denna gång att få bukt på alla barnsjukdomar:huvet
På nuvarande modell tog det ju ungefär 15 år... 1990-2005.
I övrigt en fräck modell med kul design:tummenupp

Nuvarande...?? Kom ju 2001 med nya motorn. Gamla motorn fanns fram till 2000 fast då första året med nuvarande design.
 
Jag tippar på att fördelarna är:

Massan mer i centrum
Roterande massa mer centrerat samt sitter lägre (därför växellåda sitter så lågt också)
Bättre placering av luftburk
Gissar att det kan hjälpa hojjen att hålla ner framhjulet också?

BMW höll på bygga en liggande motor också, men det verkar som att husaberg hann före ;)

Är nog så, skippar man växellådan så är det ju grundideén bakom en "laydown" speedwaymotor dvs. kolven rör sig mer framåt/bakåt än uppåt/neråt vilket ska överföra gyrokraft mer horisontellt istället för vertikalt var det nån förståsigpåare som sa...

Fränt blir det !! :tummenupp (Även fast det är en Husa :hihi )
 
Last edited:
kan berätta att fabriksåkarna i enduro har testat hojen i italien för ett tag sen och dom är väldigt positiva, åkte riktigt snabbt redan med originalinställningar.
 
Jag håller med Supermoto. Bakdelen se ut som KTM och kylvingarna känns lite som KTM:en som var byggd på Baja modellen. Men motorn verkar ju väldigt spännande. :)
 
Mer bilder.....

Bakramen är i plast!!
Transparent(!) tank under sadeln liksom luftburken.


Avtäckningen. Gött för Krilla (till vänster) och Jens (till höger)...
David övervakar uppe till höger :)
dsc_0313.jpg


Studiobild
fe_450.jpg


Jens med ny Dennis-frisyr
dsc_0342.jpg


Motor, vänster
motor_husa_90_left.jpg


Motor, höger
motor_husa_90_right.jpg


Motor, vänster2
motor_husa_pers1.jpg


Motor, höger2
motor_husa_pers2.jpg




Fakta Husaberg 450FE 2009
Motor 1-cylinder 4-takt SOHC, 4 ventiler
Slagvolym 448.6 cc
Borr/Slag 95/63.4 mm
Kompression 11.9:1
Startsystem Elstart, 6 Ah
Antal växlar 6
Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning (Keihin EMS med EFI)
Koppling Flerskivig, våt, Magura hydraulisk manövrering
Ram Perimeter Krom-molly
Bakram Polyethylene (plast)
Styre Tapered aluminium
Fjädring fram WP USD 48, fullt justerbar
Fjädring bak WP PDS 5018 DCC, fullt justerbar
Fjädringsväg Fram 300 mm, bak 335 mm
Bromsar fram/bak Tvåkolvsok/ enkolvsok, Brembo
Fälgar fram/bak 1.60 x 21"; 2.15 x 18" Excel
Däck fram/bak 90/90-21"; 140/80-18“
Styrvinkel 63.5°
Hjulbas 1.470±10 mm
Markfrigång 390 mm
Sadelhöjd 930 mm
Bensintank 8,5 liter
Torrvikt 112 kg
 
Last edited:
De har på nått vis fått texten snett på svänghjulskåpan :D
 
Last edited:
Tycker den ser väldigt fin ut, visst liknar den ktm en hel del på sina ställen men den kommer nog att bli grym som motard med:yoparty
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top