Husaberg!

Tycker att vi alla ska vara glada Husaberg finns!!!
Med tanke på att det "ALLTID" är någon som har fel på sin husa, så har ju vi alltid något att prata om här på Sporthoj!

Det vanligste citat av en Husa ägare är väl: :arsele

Varför dog den? ( Husa som vanligt ) :va

Vill oxå tillägga att Husabergs stall använder biltema verktyg.......?
( Detta enligt nya biltema katalogen ) Säger väl en hel del.

Titta på en husa -04 häromdagen.
Då är min fråga; är det Åme & Klåme :1pajas som har svarvat till motorn? Vilken jvla SKIT detaljkvalite!!!!!!!

/Pidde:

Pidde skrev:
Med tanke på att det "ALLTID" är någon som har fel på sin husa, så har ju vi alltid något att prata om här på Sporthoj!

Då är min fråga; är det Åme & Klåme :1pajas som har svarvat till motorn? Vilken jvla SKIT detaljkvalite!!!!!!!

/Pidde:
vad mekar du med för verktyg?

Jörgen Huvell #888 som kör "fabrikshusa" i år har fått Biltema som sponsor.

Kan du utveckla vad som var så dåligt med motorn Pidde??

Vi som hela tiden är skitnöjda kanske skulle ta och skriva det oxå då så blir det ÄNNU mer att tala om :hihi

Näe, det e KTM ...

Pidde skrev:
/Pidde:

Pidde skrev:
Med Husabergs überkvalitet räcker det gott med Blitema verktyg.Skulle han däremot åkt KTM hade han säkert tiggt åt sig verktygsspons från Bacho/Belzer eller nåt :arsele Visst är det konstig vad alla som inte åker Husaberg "vet" vad mycket problem det är.En morbrors grannes jobbarkompis känner en som åkt Husa som krånglat osv..............

Pidde skrev:

/Pidde:

Det är sant stor källa till trevliga ämnen. Biltemas verktyg håller hög standard i dem här sammanhangen. Dessutom behöver man spara varje krona man kan då Husaberg testkörs av kunden efter leverans, med blandade resultat. :3freak

Kanske inte kom fram tidigare, trots alla problem är jag nöjd med min maskin. Alla problem hittills har jag skapat å inte maskinen. Den e grym att välta och helt underbar att vri på ut ur kurva´ me! Servicen är lätt värd "allt jobb" när man väl sätter sig på hojjen igen!

SM 570 RR skrev:
Ventilsäten som sjunker. (Dåligt material)
Vipparmslager ( Icke anpassat lager/dålig kvalite)
Dåligt gjutna blockdelar = pissar olja. Transkåpor dålig passform. Sprickor.
Elproblematik -Stator, tändspolar ,tändboxar. Startmotorer.
Ramlager rasar. (felaktigt axialspel)
Kickaxlar går av (förhoppningsvis och oftast förarfel)
Dekomp som måste svetsas pga förslitning (dåligt material)
Balansaxellager.
Svingar som gått av (!) (Felgjutning/dåligt material)

Fel som borde ha åtgärdats redan under mitten på 90-talet..
Men dom är på bättringsvägen.
Kanske kör en själv om några år. :tummenupp

Men återigen....
Menar ni verkligen att 570RR har fel i sitt påstående?

Oscar.m skrev:
Men återigen....
Var det det du försökte säga förut alltså??

JA, han har fel enligt MIG. JAG har endast råkat på en brusten kickaxel på mina två Husor som inte varit förarrelaterade.

Oscar.m skrev:
Men återigen....

Har inga fakta/statistik när det gäller hur vanliga vissa fel/konsruktionsfel är på Husa. Frågan är om någon har? Mycket av det 570RR skrev känner man ju igen från detta forum. Däremot ger det ju en skev bild när man ser alla felen uppradade på det sättet. Schimsningen gäller ju tex bara 04:an osv.

Jag är relativt nöjd med min Husa dock "hör" man ju både här och på andra ställe om Husafel som tex kickaxlar, trasiga startmotorer, trasig stator. Vissa fel känns som acceptabla på en racer andra känns sanslösa som dem jag räknade upp. :skrämd :hihi

Det går å visa motsvarande statistik för alla märken och den lär inte vara direkt mindre omfattande. Husaberg har en del problem med olika saker/årsmodeller men det har alla märken.
Finns massor med CRF450 med trasiga ventiler, Husky 450 med "exploderande" kickmekanismer och elstartproblem, Yamma 450 med lagerproblem etc.

Statisktik går alltid å vrida å ger lätt en anpassad bild beroende på hur mycket å vilken information man visar.
Sen har ju Husa blivit en relativt populär Motard nuförtiden med olika typer av ägare varav vissa ej är vana vid den service som trots allt krävs, det ger ju oxå upphov till en hel del extrastrul troligtvis beroende på ägaren.
Om tex. Husky eller TM sålde fler hojar i Sverige till motsvarande ägare är jag rätt övertygad om att antalat problem med dessa skulle öka mycket från nuvarande nivå.

Sen är Husaberg absolut inte helt felfria på något vis men ej heller så total kassa som man kan läsa ibland jämfört med andra motsvarande cyklar.

SEM är å förblir skit däremot :)

von reisen skrev:
Har inga fakta/statistik när det gäller hur vanliga vissa fel/konsruktionsfel är på Husa. Frågan är om någon har? Mycket av det 570RR skrev känner man ju igen från detta forum. Däremot ger det ju en skev bild när man ser alla felen uppradade på det sättet. Schimsningen gäller ju tex bara 04:an osv.

Snart börjar jag ta bort de här trådarna ang. Husa och dess kvalitet.
Finns ca 1 miljon av dem om man söker lite...........
Är du rädd för att meka köp då ingen kika hellre på KTM 640:mattias

Last edited:
Kanske är så att det inte är fel på husa, utan istället ägarna?

/Pidde

Marals76 skrev:
Finns ca 1 miljon av dem om man söker lite...........
Är du rätt för att meka köp då ingen kika hellre på KTM 640:mattias

Pidde skrev:

/Pidde
För att ännu en gång säga det, på mig som ägare är det fel iaf ;) Inget ras utan mitt fulmekande. Många som skiter i att ställa ventiler eller gör fel osv och får tråkiga följder oxo. Däremot är elsystemet risigt, det måste du nästan räkna med att du kommer få byta ut.

Gör man rätt så ska det funka! :tummenupp

Ingen -04 verkar ha pajat för den har blivit misshandlad ivf, det är fel från början..... sedan verkar det som sagts tidigare att det är uteslutande 650modellen som pajar........

Pidde skrev:

/Pidde

tror helt klart att folk som säger att de e skräp inte meckar tillräckligt ofta med sin Husaberg å slarvar med service:arna som skall göras enligt schema osv..

Marals76 skrev:
Bra ide :klappar Banna alla som som försöker sprida anti Husaberg propaganda också :)

När det gällde svingarna var det bara cross- och endurocyklar som hade problem och bara vissa serier av hojarna. Problem i tillverkningen hos svingleverantören, som yttrade sig i försvagningar i svingen pga luftbubblor i materialet. Berörde ej motarderna alltså. Och det hade kunna hänt vilken hojtillverkare som helst. Vissa sporthojar har problem med att fälgarna spricker pga fel i tillverkningen...
Ägarerelaterat är det garanterat mycket som är! För att inte tala om alla gatmuppar som bölar så fort hojen inte startar eller rasar, mest pga av för dålig service eller felaktigt handahavande. Husa är lätta räsermaskiner som kräver mycket underhåll! "Öhhhhh, vaddå, kan man inte köra 200 mil på samma olja?!? Jävla skitcykel..." :3freak Jävla mupp säger jag! Vill man att en extrem stånka ska hålla lär man serva med kärlek och en massa olja.

Köp hoj efter behov säger jag, inte efter poser-poäng! :huvet

PS. Det lustiga i det hela är att för ca 3 år sen dömde jag oxå ut Husa hela tiden. Men man lär så länge man lever.... :hihi Länge leve körglädjen! :banana DS.

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...