Husaberg-tråden

Tack för infon!Som sagt varit till salu länge så säkert gammal bild,fick ingen info om motorrenovering så kan meddela polaren att se på någe annat:tummenupp
 
Den har gått 1700 mil så jag skulle inte ens ta imot den gratis för allt i motorn är dyngslut om den inte totalrenoverats. Och har den körts mestadels på asfalt är även växellåds drev full av pitting gropar om den inte gått med ryckutjämnare i bakhjulet.
Om du ska köpa den måste alla lager i motorn vara bytta och även vevstaken. Men växellådan skulle jag oroa mig för.
Min Husaberg 650 tålde inte asfalt växellådsdreven fick pittingskader på bara 100a mil men de går oftast köra uppimot 600-1000 mil innan den rasar ihop totalt på dessa drev.
Med ryckutjämnare håller de flera tusen mil!
Fyfan vad du har fel. Tror inte jag läst nåt så fel innan!


Har haft massor husor. Har två st just nu varav en e en fe 450 2011 med 300 timmar på. Går som en klocka på alla vis. Kollade ventilerna o aldrig äns behövt justera.
Vinkelhusan sägs även vara odödlig! O jag kan garantera att det stämmer.

Det är ingen fara med en enduro som gått 170 timmar.
Provkör, lyssna kolla lite skick o köp!
Kolv behöver inte bytas förrän efter 300 timmar vanligtvis. Alla som läser manualen är plötsligt världsmästare.
Snacka med nån som faktiskt håller på med hojarna istället.
 
Hej!
Har en husaberg Fe450 09a som i dagsläget står på endurofälgar..
Har hittat ett par beggade motardfälgar som suttit på en Husaberg fe550 07a, är dessa bolt on på min eller behövs någon form utav annan distans eller liknande ? mer än för bromsoket då det är en 320mm skiva på motardfälgarna..
Tacksam för svar så slipper jag starta en ny tråd för detta :tummenupp
har försökt söka på detta men hittar inget bra svar som passar..
 
Någon som har tryckt in ett batteri från Fultema i sin Husaberg årsmod 10 (FE450 för att vara exakt)? Har inte hojen hos mig så kan inte kolla vad det är för spec och storlek just nu.
 
Jag har nyss köpt mig en Husaberg FS550E -07.
Undrar nu vad jag ska ha för olja till motorn
OK/Q8 SBK Racing 10w-50? Skulle detta fungera?


Klurar även på om det är samma motor som sitter i FE550?
Tänkte i fall det är samma serviceprylar (luftfilter, oljefilter m.m).

Vill även slänga på ett par 21"/18" hjul på hojen.
Vilka ska jag utgå ifrån?
KTM från års 2003 och uppåt?

Är det samma plast, ram, framgaffel och sving jag har på min FS550 som FS650 har?
Eller skiljer det något?

Är det förresten någon som har ett sidostöd samt hasplåt liggandes till min hoj?
 
Last edited:
Jag har nyss köpt mig en Husaberg FS550E -07.
Undrar nu vad jag ska ha för olja till motorn
OK/Q8 SBK Racing 10w-50? Skulle detta fungera?
Ja



Klurar även på om det är samma motor som sitter i FE550?
Tänkte i fall det är samma serviceprylar (luftfilter, oljefilter m.m).?
Ja


Vill även slänga på ett par 21"/18" hjul på hojen.
Vilka ska jag utgå ifrån?
KTM från års 2003 och uppåt?
Ja men du kommer att få flytta hjulet några mm i sidled och shimsa ut bromsskivan motsvarande för att ekrarna ska gå fria från bromsoket.


Är det samma plast, ram, framgaffel och sving jag har på min FS550 som FS650 har?
Eller skiljer det något?
Samma


Är det förresten någon som har ett sidostöd samt hasplåt liggandes till min hoj?
 
Kanon!
Tack för svaren!

Antar att jag får köra med bromsskivan som sitter på motardhjulen?
 
Hej! KÖPES!
Någon som har en original plast skidplate (hasplåt / motorskydd) till en 70gradare? HITTAT!

Gärna styrfästeskyddet också (liten svart skumkloss som ska skydda hakan från styrfästet ? )
SÖKER FORTFARANDE!


Tack, Marcus (husaberg fe450 -09)
 
Last edited:
Här va de inte livat. Vevat igång min 650 som stått 5-6 år. Den vill inte riktigt släppa gasen direkt så motorbromsen blir ganska klen. Har inte rivit av å rengjort förgasaren än men har haft borta luftmunstyckena å även spolat igenom dom kanaler ja kom åt med bromsrengöring. Ändring av blandskruv gör ingen större skillnad iaf.

Får väl riva bort gasaren å rengöra ordentligt, dagens soppa e ju nästan lika kass som sittande regering :crash
 
Husaberg 570 2011 som skramlar. Jag trodde det skulle fixa sig med ny kamkedjesträckare, men nix. Vad kan vara nästa grej att kolla?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top