Husaberg-tråden

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag köpte en Husaberg FS650E -02 för två månader sedan. Den går som ett skott (efter jag bytt stator, flyttat kicken ett splines samt lärt mig kicka...) Men jag har några frågor eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av Husaberg sedan tidigare:

1. Det sitter ett FP-system på hojen. Låter som fan så det skulle behöva en ompackning. Går det? Är FP bra grejor? Grovt är det iallafall.

2. Förgasaren är en Dellorto 40 eftersom hojen är från 2002. Den ser uppsvarvad ut om man kollar på ytan, och skjutmåttet säger 41,5 mm. Är det en vanlig modifiering? Varför gör detta? Mer luft förstår jag men är förgasaren normalt en flaskhals på dessa?

3. På styret (på höger sida) sitter en brytare mellan high/low. Fått för mig att den ändrar tändkurvan? Gör den det? Varför? Vilka fördelar har man med high jämfört med low, och tvärtom?
 
Last edited:

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Jag köpte en Husaberg FS650E -02 för två månader sedan. Den går som ett skott (efter jag bytt stator, flyttat kicken ett splines samt lärt mig kicka...) Men jag har några frågor eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av Husaberg sedan tidigare:

1. Det sitter ett FP-system på hojen. Låter som fan så det skulle behöva en ompackning. Går det? Är FP bra grejor? Grovt är det iallafall.

2. Förgasaren är en Dellorto 40 eftersom hojen är från 2002. Den ser uppsvarvad ut om man kollar på ytan, och skjutmåttet säger 41,5 mm. Är det en vanlig modifiering? Varför gör detta? Mer luft förstår jag men är förgasaren normalt en flaskhals på dessa?

3. På styret (på höger sida) sitter en brytare mellan high/low. Fått för mig att den ändrar tändkurvan? Gör den det? Varför? Vilka fördelar har man med high jämfört med low, och tvärtom?

1. FP ska ge bra effekt men är högljudda av sig.

2. Vanligt å vanligt,det sitter ju FCR 41mm på 04 och nyare,och dom ska väl flöda bättre än en rundtrottlad förgasare,nån har väl trimmat lite.

3.Den ändrar tändkurvan ja,på Low är det en snällare kurva,främst på bottenregistret.Det märks nog inte så mycket på gata men jag hade en gång en FE501 -02 för enduro,där märkes det bra när man körde i stenrösen. På en 400 märktes inte mycket men en 650 var det kanske ännu mer markant på.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
1. FP ska ge bra effekt men är högljudda av sig.

2. Vanligt å vanligt,det sitter ju FCR 41mm på 04 och nyare,och dom ska väl flöda bättre än en rundtrottlad förgasare,nån har väl trimmat lite.

3.Den ändrar tändkurvan ja,på Low är det en snällare kurva,främst på bottenregistret.Det märks nog inte så mycket på gata men jag hade en gång en FE501 -02 för enduro,där märkes det bra när man körde i stenrösen. På en 400 märktes inte mycket men en 650 var det kanske ännu mer markant på.

Tackar för svaret. Ska se om jag kan packa om den på något sätt. Just nu låter den nog mer än den borde :hihi

Förgasaren har originalbestyckning vad jag kan läsa mig till och jämföra med det som sitter i. Hade av fuggen i helgen och rensade allt, men ändå så går den lite raddigt på låga varv och jämn gas.
Att förgasaren är uppborrad och har original lågfartsmunstycken i är kanske problemet?

Luftskruven ska vara 1,5 varv ut enligt boken, och har jag skruven där så misständer den gärna så det är svårt att hålla jämn gas på låg last och låga varv. Den hackar. Öppnar jag trotteln lite så går den hyfsat.
Skruvar jag ut luftskruven (som styr soppamängden?...) så misständer den ännu mer, och skruvar jag den i botten så går den bättre. Dock inte bra, den missar fortfarande, men inte lika mycket. Såååå, det känns som det går för fett på lågfarten. Eller tänkte jag fel?
Jag har rensat allt i förgasaren och då även lågfatsmunstycket (pilot jet) och det hjälpte inte och hade det varit skit i det munstycket så borde symptomen bli som de är. Men, är mindre lågfartsmunstycke vägen att gå? Och hur litet? Original är 40.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Tjosan! :D Behöver nya vipparmsrullar till min Husa 501 -03! Har läst mig till på bl.a. sporthoj att det går att köpa lösa rullar till -03 o nyare och att art.nr är 590.36.061.090. Stämmer detta och går det fortfarande att köpa lösa rullar? Och vart i sådana fall kan man köpa dom?:confused:
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tjosan! :D Behöver nya vipparmsrullar till min Husa 501 -03! Har läst mig till på bl.a. sporthoj att det går att köpa lösa rullar till -03 o nyare och att art.nr är 590.36.061.090. Stämmer detta och går det fortfarande att köpa lösa rullar? Och vart i sådana fall kan man köpa dom?:confused:

Keva motor hässleholm
Karlströms karlstad?

Bland annat.
Där kan man handla, jag vet personligen inget om grejorna passar som du vill.
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Går i bytestankar, sneglat på fs 570. Hur ser det ut med intervaller gällande kolv, ventiler. Vad är era erfarenheter gällande motorn. Finns några till salu med varierande miltal. Vad ska man kolla efter på en beggad, svaga punkter m,m. Nån som har lust å dela med sig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar för svaret. Ska se om jag kan packa om den på något sätt. Just nu låter den nog mer än den borde :hihi

Förgasaren har originalbestyckning vad jag kan läsa mig till och jämföra med det som sitter i. Hade av fuggen i helgen och rensade allt, men ändå så går den lite raddigt på låga varv och jämn gas.
Att förgasaren är uppborrad och har original lågfartsmunstycken i är kanske problemet?

Luftskruven ska vara 1,5 varv ut enligt boken, och har jag skruven där så misständer den gärna så det är svårt att hålla jämn gas på låg last och låga varv. Den hackar. Öppnar jag trotteln lite så går den hyfsat.
Skruvar jag ut luftskruven (som styr soppamängden?...) så misständer den ännu mer, och skruvar jag den i botten så går den bättre. Dock inte bra, den missar fortfarande, men inte lika mycket. Såååå, det känns som det går för fett på lågfarten. Eller tänkte jag fel?
Jag har rensat allt i förgasaren och då även lågfatsmunstycket (pilot jet) och det hjälpte inte och hade det varit skit i det munstycket så borde symptomen bli som de är. Men, är mindre lågfartsmunstycke vägen att gå? Och hur litet? Original är 40.

Jag hade en 01a med öppet avgas och kn filter (hemmabyggt) Jag fick gå upp ca 10% i lågfartsmunstycke och högfart samt höja trottelnålen.

Lågfartsskruven skruvar du tills den går renast på tomg och går ner sabilt till tomg, det kan bli allt från halvt varv öppen till 3 varv. Men byt till större munstycke ca 10% större även på låg som sagt. Jag mins inte ok dellrton har luftblandskruv eller bränsleskruv men det ser du om justerskruven är framför eller bakom trottel i färdriktningen. Efter trottel = bränsleskruv och före trottel = luftskruv. Är det bränsleskruv så får den mer sås om du skruvar ut den och är det luftskruv så går den snålare ju mer du skruvar ut.

Att förgsaren är borrad påverkar inte bestyckningen storlek underligt nog,,,inte på alla förgasare jag tokportar ur ivf.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tjabba. Ska eventuellt kolla på en 650 fs på måndag, haft ktm 525 och 560 innan så skruvandet faller sig naturligt..

årsmodell 05 på hojen, 180 timmar med motorrenovering vid 150.

nåt särskilt jag bör titta på? Nåt särskilt missljud som inte borde vara där?
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Tjabba. Ska eventuellt kolla på en 650 fs på måndag, haft ktm 525 och 560 innan så skruvandet faller sig naturligt..

årsmodell 05 på hojen, 180 timmar med motorrenovering vid 150.

nåt särskilt jag bör titta på? Nåt särskilt missljud som inte borde vara där?

Tips jag fick som var bra att kolla på, lägg hojen på sidan och ta ur magnetpluggen (om det är metalfliss på den)
Då kan man se om den är okej eller ej :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tjabba. Ska eventuellt kolla på en 650 fs på måndag, haft ktm 525 och 560 innan så skruvandet faller sig naturligt..

årsmodell 05 på hojen, 180 timmar med motorrenovering vid 150.

nåt särskilt jag bör titta på? Nåt särskilt missljud som inte borde vara där?

Den ska kvittra lite :p
Vattenpump och kamlager skall man ha koll på med.

Tips jag fick som var bra att kolla på, lägg hojen på sidan och ta ur magnetpluggen (om det är metalfliss på den)
Då kan man se om den är okej eller ej :)

Dom äter ju lager, så lite spån kommer det vara vid varje oljebyte......
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tack för tipsen :)

Nu är jag påväg hem med henne på släp :yoparty

Blir troligtvis skitnöjd, gick hur fint som helst. Söker dock en kick, så om någon har en till övers får ni hojta till!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tack för tipsen :)

Nu är jag påväg hem med henne på släp :yoparty

Blir troligtvis skitnöjd, gick hur fint som helst. Söker dock en kick, så om någon har en till övers får ni hojta till!

Fan vad gött! Många grattis! :yoparty

Jag köpte själv en Husaberg FS650 i våras, och det måste fan vara en het kandidat till världens roligaste hoj... bara 112 kg så man kan slänga in den i kurvorna och lägga ner i massor och lite till. Bergstadig med riktigt fin känsla från framänden trots ordentligt nerlägg och broms. Och ut ur kurvorna tuggar sig bakhjulet utåt för varje kolvslag och ger en lätt överstyrning. Helt perfekt! :yoparty Man behöver inte brottas alls. Den lär jag ju inte sälja snart... precis som med turbohojen. Och tvåtaktsbygget... Jaja, så länge jag håller frugan glad så :D


Kick är förbrukningsvara på Husorna. Själv sparkade jag av min kick 2 veckor efter jag köpte min... Ringde Karlströms och hade en ny kick hemma dagen efter. Runt tusenlappen gav jag. Nu är det nog inte samma kick på din -05:a och min -02:a, men ring dem och hör. Tror även den nyare kicken låg på runt tusingen.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Varit ute på jungfrufärd!

Dra in i helvete vad hojen går, aldrig förstått varför alla "hypat" 650:n men nu ser jag ljuset :D

Tycker dock den låter lite mesigt, hör nästan bara insugsljud.. så, om någon ligger och trycker på ett slip on så är jag mottaglig för det :D Skicket spelar mindre roll.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Varit ute på jungfrufärd!

Dra in i helvete vad hojen går, aldrig förstått varför alla "hypat" 650:n men nu ser jag ljuset :D

Tycker dock den låter lite mesigt, hör nästan bara insugsljud.. så, om någon ligger och trycker på ett slip on så är jag mottaglig för det :D Skicket spelar mindre roll.
Är det -05 eller nyare har jag ett WRP alu slipon som ligger och skräpar.
500:- +frakt
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Varit ute på jungfrufärd!

Dra in i helvete vad hojen går, aldrig förstått varför alla "hypat" 650:n men nu ser jag ljuset :D

Tycker dock den låter lite mesigt, hör nästan bara insugsljud.. så, om någon ligger och trycker på ett slip on så är jag mottaglig för det :D Skicket spelar mindre roll.

Hehe, kul att höra att du är nöjd med ditt köp! :) De går skitbra såna där. Och så lätta! Faktum är att 7 av 10 rundor kör jag med Husabergen, trots att jag har en rätt pigg turbohoj också. Man känner sig ju som en huligan.

Öppnare pipa mår de bra av verkar det som. Har ett rostfritt FP-system på min. Låter såinihelvete så jag är lika nervös varje gång jag tar hojen till jobbet. Lite polisnojja :rolleyes:
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Verkar som oljepluggen ofta knasar till sig med gängorna och har samma problem med min 450.
Har nu provat att skippa kopparbrickan helt och satt dit en tredobricka istället.
Behövs inte mycket kraft för att förbandet ska täta o tycker även att brickan "nyper" rätt OK rent momentmässigt. Har kört några timmar nu med bra resultat (inget läckage) och får återkomma om det skiter sig framöver.

//F
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Min är till salu ifall någon är sugen :) 650fs 05.

Pma för info.
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Hej, Någon som vet vilka 21/19 eller 21/18 Husaberg/KTM fälgar passar rakt av på min FS570 -11a? Jag funderar på att använda min motard till enklare skogsvägar och iskörning. Medveten om att fjädringen inte är lika vass för det som en ren endurohoj men räcker säkert gott för min nivå... :gnissla
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Framhjul alla KTM/Husaberg cross och enduro från -03 och framåt och bakhjulen ytterligare några årsmodeller tidigare.Förmodligen kommer 4-kolvsoket att ta i ekrarna så att du får flytta hjulet några mm i sidled och shimsa ur bromsskivan motsvarande.
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
Framhjul alla KTM/Husaberg cross och enduro från -03 och framåt och bakhjulen ytterligare några årsmodeller tidigare.Förmodligen kommer 4-kolvsoket att ta i ekrarna så att du får flytta hjulet några mm i sidled och shimsa ur bromsskivan motsvarande.

Kalas! Tack för infon! Nu ska jag kolla in Blocket! :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top