Husaberg-tråden

Svaret är ja. I skogen blir du trött på den extra effekten, på is, grus och fält bara garvar du! Grannen åker 450 och jag 570. Valet avgörs av hur du ska använda hojen som vanligt. Jag hann med tre varv på Stångebro och grannen två, så det är inte bara kubiken som avgör;-)
 
is/fält/grusvägar typ. Har möjlighet att köpa en polares FE för schyssta pengar, har ju egentligen redan en FS, men vafan, två husor är ju bättre än en liksom...
 
Då hade jag köpt ett par cross/endurofälgar och en resa för pengarna som blir över. FSn duger grymt bra till dina önskemål.
 
Fast det är ju klart att två hojar är mer än en, och det får man knappast med bara ett set hjul. Alltid ballt med två hojjar :-)
 
är det en herrejösses skillnad på effekt i en 09 450 kontra en 570? någon som har erfarenhet att dela med sig?

Jag har både 570 och 390, skillnaden är som natt och dag, arg mot mild, har inte kört 450 men jag gissar att den ligger mitt mellan mina två hojar så skillnad är det nog.
 
Jag leker med tanken att köpa motardhjul till min FE men vill inte fippla med bromsombyggnad utan hade tänkt att använda 260mm skiva och Fe'ns originalok fram, duger åt mig för lek på gata.
Vet någon om det blir problem med frigång mot ekrar eller liknande med 260-skiva istället för 310/320?
 
Får man plats med 21/19" hjul på en FS650e -08?
Tänker på om svingen är för kort eller nåt skit tar i fram..
 
Då jag har en 06a kanske detta inte är aktuellt, MEN på min går det med is dubbat bak OM du hittar drev-kombo så justeringen av kedjan är max bakåt.

Fram har du väl radialbromsar? Då funkar ju inte enduro oket, ska du åka motardskiva får du flytta fälgen 7-8mm och flytta tillbaka skivan lika mycket för att få frigång för ekrarna. Gaffelvinkeln är lite brantare på motard så isdubbat tar i avgaskrökarna vid hopp.
Framskärm modell cross är ett måste om det inte är helt tort.

Mvh Ulf
 
Jag leker med tanken att köpa motardhjul till min FE men vill inte fippla med bromsombyggnad utan hade tänkt att använda 260mm skiva och Fe'ns originalok fram, duger åt mig för lek på gata.
Vet någon om det blir problem med frigång mot ekrar eller liknande med 260-skiva istället för 310/320?

Sent svar men: Jag har testat monterat motardhjul med original enduro/cross skiva fram på en ktm sx 450 04:a, det var inga som helst problem. Vet ej hur mycket hjälpt du blev av detta dock.
 
Nån som behöver en anti slirkoppling till Husa 650? Gå in på min sida bland annonser :D
 
Nej det är det inte mer än lite färger på ram och kåpor annars är de lika :tummenupp
 
Dagens mekfråga då. Vad har jag troligen gjort fel när jag monterat ihop kickmekaniskmen eftersom den numera bara är nästan stum. Det går o röra en liten bit och fjädrar inte tillbaks ?

Edit: lite vilja och återmontering av kopplingskåpan och lite provkickar så löste det sig ;)

Att kopplingen är slapp som en bläckfisk är antagligen för att det är ont om olja i den ?

Kopplingen kvar o lösa då, plus lite el och vatten ;)
 
Last edited:
Verkar finnas lite kunnigt husafolk här. Någon som monterat oljetrycksmätare eller tryckvakt på sin 650? Hur gjorde ni och vad använde ni för grejor? Känner att det är något som jag verkligen skulle vilja ha koll på.....
 
Jag är lite inne på annan drevning på 570:n, tuffar runt med original just nu. Bak vet jag sitter 38, vad sitter fram original?

*edit: jag svarar på mitt eget inlägg. 14/45, funkar det med originalkedjan? I och för sig kan jag ju kosta på mig ny kedja och framdrev när jag ändå håller på...
 
Last edited:
Jag kör 13-50/14-50 resp 13-40 på enduro/is resp motard. Fungerar fint men kräver såklart kedjebyte.
 
Tjoobiroo boys n girls

Har skaffat mig en ny pärla nu som jag postat lite tidigare men är på jakt efter ett dekal-kit, någon som kan säga vilket det här är och vart man kan få tag i det?

View attachment 364607

sent svar på frågan men det ser ut som "force"-dekalerna som fanns i limiterad upplaga -04. Osäker om de går att beställa längre...
 
Back
Top