Husaberg service 90 h.

egget1

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Nyköping
Hoj
04 Husaberg 650
Tjena.
Har lite frågor angående servicen för husaberg.Har en en 650 fs årsmodell 04 som köptes i juni iår. Har ingen aning om vad som servats eller gjorts dem 80 timmarna innnan jag köpte den.
Vad är viktigast att kolla vid 90 h förutom olja+filter (5h) och ventiler (15h) och vad brukar bytas ut då?Finns det någon viktig del som bör bytas då innan det blir total haveri.Lager, packningar etc?
Läcker också några droppar olja efter varje körning,ser ut som det börjar rinna vid toppen.Hur allvarligt är det?:va
Väldigt tacksam för svar.
Mvh Jocke
 
Last edited:
Kontrollera så att alla skruvar till ventilkåpan och inspektionslocken är dragna.
Packningen till inspektionslocken kan ge med sig efter ett tag och börja läcka om man drar skruvarna för hårt.
(dom små packningarna är en typisk bra och ha sak i verktygslådan ifall det skulle börja läcka, kostar inte så många kr/styck heller)
Eventuellt skulle det kunna vara någon av bultarna till själva toppen men det är ovanligt. (kontrolleras med momentnyckel)
Kolla slangklämmorna till vevhusventilationen också som Freddola sa.

Om du inte har en aning om vad som gjorts med motorn dom senaste 80 timmarna skulle jag rekomendera att du klyver motorn och byter ut det som ska bytas ut vid en "stor" service, typ lager, tätningar, kolvringar, kamkedja mm.

Bättre att byta en gång för mycket än... :skrämd :näsblod :gnissla :huvet
Tyvärr är det inte på något sätt billigt att lämna bort det jobbet till en handlare utom möjligtvis att det blir mycket dyrare om den rasar...


Ladda hem mekmanualen mm på www.husaberg.se om du inte redan gjort det/har den hemma,
där står allt du behöver veta om serviceintervaller och vad som ska göras.
 
Vid dom timmarna hade jag lämnat iväg motorn för renovering, dvs klyva motorn och byta en massa lager.

Min hade "bara" gått cirka 70h när min kamkedja sa upp sig vilket nu innebär att jag har en hoj i 1000 delar i förrådet..... :yoparty . Då har jag servat vart 5:e timme med olja och ventiler med filterbyte vart annan gång.

Bättre att renovera i tid än att vänta ut det som kommer att gå sönder. Vet du heller inte historiken på hojen så är det bättre att ta det säkra före det osäkra

Bättre att byta en gång för mycket än... :skrämd :näsblod :gnissla :huvet
Tyvärr är det inte på något sätt billigt att lämna bort det jobbet till en handlare utom möjligtvis att det blir mycket dyrare om den rasar...

Jepp....... och nästa gång tittar vi väl på alla fyra ventiler, eller hur Niklas :D
 
Last edited:
Min hade "bara" gått cirka 70h när min kamkedja sa upp sig //snip//

Jäklar vilken tur du hade där... :skrämd Bara lite till och :huvet

Da Fris skrev:
Jepp....... och nästa gång tittar vi väl på alla fyra ventiler, eller hur Niklas :D

Memo till mig själv kontrollera ALLTID ALLA ventilmuttrar även om du inte pillat på dom! :näsblod
 
Last edited:
sånna här motorer har en tendens till att svettas olja mellan topp o ventilkåpa. ta loss, gör rent, på med ny packning o dra ihop skiten. tätt. ALLTID det som läcker.... omd et inte är nåt annat som läcker vill säga:trixie
 
okej tack för svaren.
får väl riva av en klyvning helt enkelt.känns smartast även fast man lär svettas fint när fakturan efter den kommer.:gnissla
 
okej tack för svaren.
får väl riva av en klyvning helt enkelt.känns smartast även fast man lär svettas fint när fakturan efter den kommer.:gnissla

Gör själv. Inte svårt och du kommer vara nöjd med dig själv när du får ihop den igen plus att du vet hur din motor funkar, alltid ett plus så du kan härleda ljud osv mkt lättare när du vet hur det ser ut inuti.

Ta det lugnt bara.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top