Husaberg med 700cc 2-takt´s Enstånka

Fruktansvärt avis just nu, vart lite av en dröm den här. Hoppas du får ihop den utan större problem och jag kommer garanterat följa tråden.
 
Nä, lite problem ska man allt ha! Möjligheter till att förbättra!

Tycker också det vore riktigt kul om man fick se slutet på detta också! Eller iaf en bra bit på vägen ;)

Prenumererat sen första posten :D
 
Detta skitet kommer att bli helt sjukt, sånt gillar vi
Att dom bara kan få för sig att bygga en sån motor ....

Är det en dekomp i nacken på cylindern ? , typ motorsågfunktion: tryck in och veva runt så hoppar pysen ut när motorn snurrar igång ?

Du kan ju återanvända Husas ljuddämpare , passar säkert fint till Zabel´n


Hur högt kompad är 700:an egentligen.
Jämför vridmomentet med en enliters sporthoj :gnissla
 
Detta skitet kommer att bli helt sjukt, sånt gillar vi
Att dom bara kan få för sig att bygga en sån motor ....

Är det en dekomp i nacken på cylindern ? , typ motorsågfunktion: tryck in och veva runt så hoppar pysen ut när motorn snurrar igång ?

Du kan ju återanvända Husas ljuddämpare , passar säkert fint till Zabel´n


Hur högt kompad är 700:an egentligen.
Jämför vridmomentet med en enliters sporthoj :gnissla

Decompen är vajer styrd
Har Orginal ljudämparen och kröken till Zabel motorn


Ang Kompet har jag ingen anning om men det e klart tänder den dubbelt så ofta som en 4-Taktare så blir ju Vridet bra.... på 0,7 liter
 
dum fråga men varför har man två stift på en encylindrig motor? hur funkar det?
 
dum fråga men varför har man två stift på en encylindrig motor? hur funkar det?

Det är så stort borr så att det kan vara fördelaktigt att starta förbränningen på två punkter, annars kanske inte allt hinner förbrännas innan kolven har gått för långt ner.
 
Problemt är att det var äver 10mm fel från början nu är vi nere på 2mm

men för att kunna ta mer så måste jag flytta det bakre drevet (Alltså fräsa på drevets infästing i bakhjulet,vilket jag tycker är overkill)

Vad tror ni klarar kedjan 2mm ?

Och var köper jag swinglager ? husaberg 03 550



Kedjan kommer inte ryckas av för att du har 2mm fel linjering men du kommer slita dreven på väldigt kort tid.

Även risk för att kedjan klättrar över drevet och du får dumma följdskador.

DET SKA linjera, BASTA.
 
Kedjan kommer inte ryckas av för att du har 2mm fel linjering men du kommer slita dreven på väldigt kort tid.

Även risk för att kedjan klättrar över drevet och du får dumma följdskador.

DET SKA linjera, BASTA.


Såg att du hade drev tillverkning ?

Kanske det går att få några custom drev med ändrat offset ?

Alltså framdrev
 
Last edited:
Kan någon hjälp mig räkna ut vilken drevning som kan bli lyckad ?

siktar på ca:120 vid 3000varv på 4a

Gear Shifting:
1.Gear: 1,529 (26/17)
2.Gear: 1,263 (24/19)
3.Gear: 1,047 (22/21)
4.Gear: 0,869 (20/23)
Secondary: 4,31 (65/13)

Någon som sitter på en fin calc till detta ?
 
Kan någon hjälp mig räkna ut vilken drevning som kan bli lyckad ?

siktar på ca:120 vid 3000varv på 4a

Gear Shifting:
1.Gear: 1,529 (26/17)
2.Gear: 1,263 (24/19)
3.Gear: 1,047 (22/21)
4.Gear: 0,869 (20/23)
Secondary: 4,31 (65/13)

Någon som sitter på en fin calc till detta ?


Du har glömt att skriva in den kanske viktigaste informationen, däcksdimension! Alternativt rullomkrets för det däcket.

Utväxlingsförhållande på 1-3 spelar mindre roll.

Originalutväxling är smutt då man får en ide om vad för framdrev tex som får plats på motorn utan att ta i.
 
Du har glömt att skriva in den kanske viktigaste informationen, däcksdimension! Alternativt rullomkrets för det däcket.

Utväxlingsförhållande på 1-3 spelar mindre roll.

Originalutväxling är smutt då man får en ide om vad för framdrev tex som får plats på motorn utan att ta i.

13 taggar fram orginal
däck kommer vara 130/80-18 ? vad sitter orginal bak på husaberg ?
 
13 taggar fram orginal
däck kommer vara 130/80-18 ? vad sitter orginal bak på husaberg ?

Ska du ha den i motardutförande brukar det 99% vara 17" både fram och bak.

120/60 -17
160/60 -17 (165/60-17 är även vanligt förekommande)

Numera börjar det ju även bli vanligt med 16,5" bak av nån anledning.

18" lät inge vidare? 80cc konverteringskit som finns att köpa för motard brukar ha 18" och de ser inte klokt ut, och finns ingen marknad för däck för det heller.
 
Last edited:
Ska du ha den i motardutförande brukar det 99% vara 17" både fram och bak.

120/60 -17
160/60 -17 (165/60-17 är även vanligt förekommande)

Numera börjar det ju även bli vanligt med 16,5" bak av nån anledning.

18" lät inge vidare? 80cc konverteringskit som finns att köpa för motard brukar ha 18" och de ser inte klokt ut, och finns ingen marknad för däck för det heller.

Ja det va ju inte riktigkt motard jag tänkte på =) Is och skog i första hand
 
Knappade in lite uppgifter i Gearingcommander och fick fram detta.
Tog 13/42 som utväxling med 18" hjul, du bör nog kolla hur stort framdrev det får plats och hur litet bakdrev det finns till fälgen.
Fort kommer det inte att gå med orginalgrejjorna :)

Provade också med 17/40 med 17" och det ser lite bättre ut.
 

Bifogat

  • zabel_13_42_18.jpg
    zabel_13_42_18.jpg
    94.8 KB · Visningar: 338
  • zabel_17_40_17.jpg
    zabel_17_40_17.jpg
    104.6 KB · Visningar: 274
Känns som något blev fel ? Detta är stock kurvan

208ywt0.jpg


Vad är det som inte stämmer ?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top