Husaberg haveri, 450 motorn

Verkligen säker på att kompet är borta inte bara så att dekompen släpper när du kickar?
På min och grannens husa så gick tändplatan sönder då stannade skiten och fick inte igång den igen så kunde den stå ett tag sedan gick den igen.. kolla så du har gnista vanligt fel på husa... 100 timmar hade jag kört sedan hade jag bytt kolv mest för att vara på säkra sidan. mät även cylindern då för har för mig man ska byta cylinderfoder efter 200 timmar? kan ha fel. Ska du ha kunniga killar på husa så ring till Keva motor i finja..

En kompis kör suzuki rm250f där är kolv byte vart 20 timme och topp renovering vart 30 timme ""styrningar"".
Olje byte var 3 tim och oljan är kolsvart så motul oljan gör sitt jobb bra och tar med sig skiten ur motorn. Men håller gör det F-N inte ändå.

Den sista NYA motorn ur kartong gick 26 timmar sedan kom skottet igen för honom nu är den 3dje på väg hem.

En annan bekant kör kawasaki kx250F 2011 motorn gick i 2!!! bitar när han landade efter ett långt platå hopp kör tiden på motorn var 11tim.

Så jag tror att yamaha och honda rules kanske inte fränast men billigast att hålla rullande.

Min gamla TT600 hade 3000 mils körning på bana o skog utan att ha varit öppnad en enda gång. men trimnings graden på henne var ju obetydligt högre än en briggs und strutton:D

Jag tror att väldigt många köper en hoj och har inte riktigt klart för sig att skälva köpet bara är en ""liten"" del av kostnaderna, att sköta om och hålla liv i grejorna är det som kostar pengar.

Att köpa en motionskörd hoj är som att köpa grisen i säcken:brinnerup, Jag köper absolut ingen sådan utan en tävlings körd som man vet är skött som dom skall och slit delar och sådant som skall bytas är bytt.

En kompis kör suzuki rm250f där är kolv byte vart 20 timme och topp renovering vart 30 timme ""styrningar"".
Olje byte var 3 tim och oljan är kolsvart så motul oljan gör sitt jobb bra och tar med sig skiten ur motorn. Men håller gör det F-N inte ändå.

En 250 4T måste varvas satan för att få ur någon som helst effekt och därför håller de inte i längden. Finns inget som dödar en 4t-stånka som höga varv. Kör man dessutom 2504t på sandbanor så håller inte motorerna speciellt länge.

Ju större motor, ju mindre varv och ju mindre vågar folk gasa, speciellt amatörer, därför håller det bättre. Att köra enduro är väldigt snällt för motorn och då håller de länge. Cross är värre eftersom det varvas en hel del på vissa banor. Det som är absolut värst är motard och speciellt amatörer som kör motard på gata. En beggad CRF450 eller KTM 525 som är gatmotard är ju i regel väldigt fina, nyputsade och rena och fina, men motorn är oerhört sliten.
Massor av varv, långa transportsträckor med liten trottelöppning (överhettad kolv) och långa bakhjulskörningar där motorn drabbas av "oljesvält", rena döden för motorn...

Vilka är dom? Är inga större svårigheter att köra slut på en lågpris kolv på 20-30 i den maskinen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park