Husaberg FS650E VS KTM 660SMC VS KTM 690SMC,SMR

Jo visst är det inte alltid så farligt, men det är alltid något som försöker döljas. Men när man pratar gatbruk och jämför med LC4 är det ändå en ganska viktig detalj (tycker jag) :)

Vill bara inte att TS ska skaffa en husa utan att vara beredd på det helt enkelt
Självfallet. Inte jag heller. Därav sista satsen i mitt förra inlägg.
SKulle jag skaffa en hoj för att pendla till jobbet osv som jag visste skulle gå många "tråktimmar" skulle jag välja en 690. Men nu är jag lite inne på en 650 som gathoj eftersom jag vet att det inte kommer bli särskilt många timmar på den så som jag kör och då vill jag ha max skoj per timme körtid = 650. Det viktiga är att man vet om skillnaderna :tummenupp

Nu är det ju lite skillnad på att byta olja och kolla ventiler samt att alla, precis som jag skrev, inte har möjlighet och plats att mecka.

Ställa ventiler håller jag med om, det är en högre level än att byta olja. Kanske två "levlar" t.o.m.
Dock är det en jäkla hets och felaktigt fokus på dessa jädra ventiler. Tror jag ställt ventiler fem - sex gånger på mina fem 650or (och en 450). Då var två av dem nya och fick två justeringar vardera.

Last edited:
Ventiler och olja e väl egentligen småpotatisen i sammanhanget om man skall vara ärlig med en racehoj??

Det är ju renoveringarna som är grejen på en sån. Körs den efter vad den levererar så MÅSTE den renoveras efter bok och då gäller det att vara händig eller ha budgeterat för inlämning.

Eller?

Vill man ha det värsta men är medveten om vad man köper ska man ha en 650 eller ännu hellre en 570, men då blir det lite dyrare. Vill man spela det lite säkrare kortet och vara lite, missförstå mig rätt, "tråkigare" tar man 690n. Äldre LC4or är inte ens med i matchen i mina ögon.

Jag har en 625:a och tycker den går tillräckligt. Sitter här med ett nummer av bike från 2007 där de har ett test mellan 660 (Lc4) och Husaberg 650. Husabergen e då hela 0,3 sekunder snabbare 0-100.

Har även körts supermotard-vm med Lc4 motorn.

Jag har en 625:a och tycker den går tillräckligt. Sitter här med ett nummer av bike från 2007 där de har ett test mellan 660 (Lc4) och Husaberg 650. Husabergen e då hela 0,3 sekunder snabbare 0-100.

Har även körts supermotard-vm med Lc4 motorn.

0-100 är rätt ointressant i mina ögon. De har ungefär samma effekt, ungefär samma vikt. Det som avgör 0-100 är föraren och utväxlingen. Det kan ju rimligen inte skilja SÅ mkt på encylindriga cyklar på 600-700cc. Eller hur? Att en 625a går tillräckligt tvivlar jag inte en sekund på.

Vad har det med saken att göra att man tävlat med LC4or? Jag har sett en SV650 i Supermotorejs. Ascoolt. Jag har även själv tävlat mot Xr650or.

Det jag försökte få fram i min jämförelse tidigare är skillnaden i hur de upplevs att köra. Min 690 är trögare i alla sorters reaktioner och rörelser jämfört med mina gamla 650or och nuvarande 570. Gamla LC4 som din "lever" nog lite mer än de nya men de nya är så överlägsna i allt annat så det är ingen match ändå. Men det är enbart vad jag tycker. Alla bör bilda sig en egen uppfattning :tummenupp

0-100 är rätt ointressant i mina ögon. De har ungefär samma effekt, ungefär samma vikt. Det som avgör 0-100 är föraren och utväxlingen. Det kan ju rimligen inte skilja SÅ mkt på encylindriga cyklar på 600-700cc. Eller hur? Att en 625a går tillräckligt tvivlar jag inte en sekund på....blablabla

såhär är det... Alla bör bilda sig en egen uppfattning :tummenupp

Att du ens orkar, nu har du förklarat tio ggr och folk fattar ändå inte.

Racehoj=hårt trimmat och rolig. Men innebär mer tätare serviceintervall.
Gatsoffa=mindre trimmad och därför osnabb. inte lika täta serviceintervall.

Skiter man i att serva på angivet service intervall, går hojen sönder. Pungt. ;)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!