Husaberg FS650E VS KTM 660SMC VS KTM 690SMC,SMR

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Så vi är ett par vänner som är sugna på å gå över till motard.
Det är väl dom överstående som är intressanta för oss. Så ös gärna på med era erfarenheter av dessa hojar :tummenupp

Last edited:
Husan är en racehoj som kräver mer service än de andra, dock är KTM:s LC4:or nog den bästa kompromissen låg vikt/mkt effekt/lite service. Sitter själv i valet och kvalet nu mellan en 690 smc o en racehoj, troligen en ktm 530 exc eller husa 570.. Har haft en husa 650 innan o det är en kul hoj.

funderar också på att byta till en motard och kollar man till exempel på KTM så har du sjukt många modeller, vad skiljer de åt? tänker på 620, 625, 630, 640, 660, 690 osv.

690:n är den nyare av dem, 640 är mest touring anpassad o tyngst av dem + annan förgasare bl.a och mindre effekt, 625 mer rejsig/har elstart (även 640) o lättare, 660:n mest rejs men ingen elstart. 690:n ska vibrera betydligt mindre än föregångarna. 630 tror jag inte finns officiellt..:)

690:n är den nyare av dem, 640 är mest touring anpassad o tyngst av dem + annan förgasare bl.a och mindre effekt, 625 mer rejsig/har elstart (även 640) o lättare, 660:n mest rejs men ingen elstart. 690:n ska vibrera betydligt mindre än föregångarna. 630 tror jag inte finns officiellt..:)

rabblade förmycket därav 630 :hihi
det är alltså 690 som gäller om man har råd, annars 625/660?

690 SMC alla dagar i veckan.

Går som en Husa men du slipper serva den 24/7.

Om ja fattat saken rätt så stämmer toppeffekt ganska bra mot Husan men tar väl ett tag innan 690 kommer igång? Husan e ju rå från tomgång i princip. Sen har ju även Husa nåra kilo te sin fördel.

Service får man dock leva med :D... Ja byter olja efter 6-7h å filter varannan gång. Ventilspel har ja "fuskat" lite med då hon e väldigt lättstartad å ja inte hör nåt oväsen... Dock blir de en rejäl genomgång i vinter men sen går hon nog ett år te...

690 SM-R:en känns inte helt hemsk heller. Jag är sjukt nöjd med min och den kostade, i våras, bra mycket mindre än SMC'n.

690 SM-R:en känns inte helt hemsk heller. Jag är sjukt nöjd med min och den kostade, i våras, bra mycket mindre än SMC'n.

Husans ventiler tar 5 minuter att kolla och 20 minuter att ställa om det behövs.

Sen måste man ju inte kolla ventilerna hela tiden, är hojen svårstartad så är det dags att kolla.
Husan är service var 15:e timme, jag körde min efter 5tim, men det är ju valfritt. Servicen tar max 30 min med oljebyte, filterbyte och kolla/ställa ventiler när man gjort det en gång innan.

Sen ska man inte jämföra husan med 690 då husan är brutal genom hela registret och väger mycket mindre. Vill man ha en rå motard köp husan, vill du inte serva så ofta köp 625, 660 eller 690..

Husans ventiler tar 5 minuter att kolla och 20 minuter att ställa om det behövs.

Sen måste man ju inte kolla ventilerna hela tiden, är hojen svårstartad så är det dags att kolla.
Husan är service var 15:e timme, jag körde min efter 5tim, men det är ju valfritt. Servicen tar max 30 min med oljebyte, filterbyte och kolla/ställa ventiler när man gjort det en gång innan.

Sen ska man inte jämföra husan med 690 då husan är brutal genom hela registret och väger mycket mindre. Vill man ha en rå motard köp husan, vill du inte serva så ofta köp 625, 660 eller 690..

Nu är det ju faktiskt så att många varken har kunskapen eller möjlighet/plats eller ens VILL hålla på med skruvande. Då är ju 690'n med sina 500 mils intervall prima.

Något som "husabergfolket" sällan tar upp när dom talar så gott om hojarna är ju renoveringsbehoven som kan uppstå, även om servicen är snabbt och billigt avklarad kostar en renovering en rejäl slant och görs inte på 30 minuter

Rätta mig gärna om jag har fel :)

Något som "husabergfolket" sällan tar upp när dom talar så gott om hojarna är ju renoveringsbehoven som kan uppstå, även om servicen är snabbt och billigt avklarad kostar en renovering en rejäl slant och görs inte på 30 minuter

Helt korrekt! Har inte siffran i skallen nu men har ett svagt minne av att de ska göras efter 100h. Min har nu gått ca 140h å ja ska plocka ner te vintern. Detta e mitt första år me Husa men kan tänka mej att som ja kör så blir de lagom å göra en sån sak varje vinter...

Inte ens nära !!
Toppeffekten är i samma region men där slutar likheterna. Jag gjorde jämförelsen nån annan gång att husan motsvarar en Porsche Cayman och 690n är en BMW 530 eller nåt åt det hållet. Båda har ungefär lika mkt motor men är ändå olika djur.

Nu är det ju faktiskt så att många varken har kunskapen eller möjlighet/plats eller ens VILL hålla på med skruvande. Då är ju 690'n med sina 500 mils intervall prima.

Har man inte den kunskapen som krävs för att lossa två skruv till filtret och två pluggar och sen fylla på olja tycker nog inte jag man ska köra hoj alls...
Vill man inte som du säger är det en annan femma.

Allt beror på hur man använder sin hoj. Jag vet t.ex en kille i USA som körde sin 650 250h innan han tyckte den började låta lite i toppen. Då byttes vipparmslagren, tror jag det var, och nu kör han vidare igen.
På mina fem 650or har jag haft ett haveri som nog kunde tillskrivas ett litet men allvarligt materialfel.

Kollar man 690-tråden på SOE kan man läsa om tre haverier i närtid efter rätt kort gångtid. Min 690 å andra sidan har gått snart 800 mil varav kanske 90% är bankörning. Inga problem alls so far. Det jag försöker säga är att man kan aldrig vara helt säker. 690n är nog mer hållbar generellt men allt kan hända med hårdtrimmade stånkor.

Vill man ha det värsta men är medveten om vad man köper ska man ha en 650 eller ännu hellre en 570, men då blir det lite dyrare. Vill man spela det lite säkrare kortet och vara lite, missförstå mig rätt, "tråkigare" tar man 690n. Äldre LC4or är inte ens med i matchen i mina ögon.

Last edited:
Jo visst är det inte alltid så farligt, men det är alltid något som försöker döljas. Men när man pratar gatbruk och jämför med LC4 är det ändå en ganska viktig detalj (tycker jag) :)

Vill bara inte att TS ska skaffa en husa utan att vara beredd på det helt enkelt

Har man inte den kunskapen som krävs för att lossa två skruv till filtret och två pluggar och sen fylla på olja tycker nog inte jag man ska köra hoj alls...
Vill man inte som du säger är det en annan femma.

Nu är det ju lite skillnad på att byta olja och kolla ventiler samt att alla, precis som jag skrev, inte har möjlighet och plats att mecka.

Det kostar lika mycket som en vanligt stor service på vilken motocross, enduro, motard som helst. Med andra ord 10-15K om man lämnar in det. Denna gör du ju kanske var annat år om du kör mycket. dvs med ca 100 timmars mellanrum.

Vad kostar den servicen på en 660, 690 då om jag får fråga Igge ?

Last edited:
Det kostar lika mycket som en vanligt stor service på vilken motocross, enduro, motard som helst. Med andra ord 10-15K om man lämnar in det. Denna gör du ju kanske var annat år om du kör mycket. dvs med ca 100 timmars mellanrum.

Vad kostar den servicen på en 660, 690 då om jag får fråga Igge ?

Hur ofta görs en sådan stor service?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!