Husaberg förgasarstorlek

Borra borra borra !!!!! :banana :tummenupp
Går nog att ta upp den 1mm. Yashas egen bänkning tyckte jag hintade lite om att det inte är en alldeles dum idé. Eller hur gumman!!?!!
 
Supermoto skrev:
Borra borra borra !!!!! :banana :tummenupp
Går nog att ta upp den 1mm. Yashas egen bänkning tyckte jag hintade lite om att det inte är en alldeles dum idé. Eller hur gumman!!?!!
Mumma!!! Uppborrad till 42 mm gav den ett momentregister som kan få vem som helst att... tjuta av glädje?!? :lol Vadå wheeliemonster?!? :yoparty

Puss då! :kär
 
42mm till och med :tummenupp
I övrigt en original Del'Orto??? Bara borrad??
Hur hade ni den bestyckad?

Fram med stora borrsvängen nu pöjkar å flicker :yoparty
 
Supermoto skrev:
42mm till och med :tummenupp
I övrigt en original Del'Orto??? Bara borrad??
Hur hade ni den bestyckad?

Fram med stora borrsvängen nu pöjkar å flicker :yoparty
190/40 (men om man ska gå efter hur hojen känns och inte vad blandkurvan visade, så skulle den nog kunna bestyckas med minst 200. Det är det som sitter i när jag har FP:t monterat och jag litar på Krattans omdöme där...)

Det gör ju inte ont att ha ett vrid på 52 Nm i botten... eller är det det det gör? ONT alltså!!! :hihi


Edit: Sorry, glömde ju svara på övriga frågor. Ja, fö orginal förgasare, bara borrad!
 
Last edited:
Yasha skrev:
190/40 (men om man ska gå efter hur hojen känns och inte va blandkurvan visade, så skulle den nog kunna bestyckas med minst 200. Det är det som sitter i när jag har FP:t monterat och jag litar på Krattans omdöme där...)

Det gör ju inte ont att ha ett vrid på 52 Nm i botten... eller är det det det gör? ONT alltså!!! :hihi

Cr500:an har väl ca 77Nm. :hihi spam spam

Allvarligt talat. Hur kommer det sig att vridet skulle bli bättre med en större förgasare?
Ulf Lundin? Någon annan kunnig?
 
LasseR6 skrev:
Allvarligt talat. Hur kommer det sig att vridet skulle bli bättre med en större förgasare?
Ulf Lundin? Någon annan kunnig?
Yada, yada, yada... och här jämför vi äpplen och päron?!? :tungan

Ja, förklara det gärna för mig också, för jag har ju sett det med egna ögon! :3freak Det enda vi bytte var ju förgasaren...
 
Yasha skrev:
Yada, yada, yada... och här jämför vi äpplen och päron?!? :tungan

Ja, förklara det gärna för mig också, för jag har ju sett det med egna ögon! :3freak Det enda vi bytte var ju förgasaren...

Me like fruktsallad. :3freak

Är det så att flödet är dåligt från start i spisen eller bara så att man flyttar effekten uppåt i varvtalsområdet. Man ökar effekten/vridet men får den att hamna högre upp i registret.
Hur blev körbarheten? Samt varvtiderna? Det borde ju vara den viktigaste frågan.
 
Låter fräckt o billigt......
Billigt trim gillar vi :tummenupp
 
LasseR6 skrev:
Me like fruktsallad. :3freak

Är det så att flödet är dåligt från start i spisen eller bara så att man flyttar effekten uppåt i varvtalsområdet. Man ökar effekten/vridet men får den att hamna högre upp i registret.
Hur blev körbarheten? Samt varvtiderna? Det borde ju vara den viktigaste frågan.
Vi har inte kört den med den borrade förgasaren, vi lånade den bara för bänkningen, för att se om det blev någon märkbar skillnad och vilken skillnad det i så fall var!

Det blev ju inte så stor skillnad i övrigt (på kurvorna alltså), förutom att vridkurvan blev flackare, ingen större skillnad på effekten, men jag har kurvorna i Södertälje, så jag ska kolla närmare när jag kommer hem ikväll!

Körbarhet? Fråga Krattan, han var ute och gasade lite hemma och han såg ju inte ledsen ut direkt, men jag kan inte tänka mig att lill-Husan blev MINDRE hetsig än innan...
 
Yasha...kan du inte lägga upp kurvorna?
 
Yasha skrev:
Vi har inte kört den med den borrade förgasaren, vi lånade den bara för bänkningen, för att se om det blev någon märkbar skillnad och vilken skillnad det i så fall var!

Det blev ju inte så stor skillnad i övrigt (på kurvorna alltså), förutom att vridkurvan blev flackare, ingen större skillnad på effekten, men jag har kurvorna i Södertälje, så jag ska kolla närmare när jag kommer hem ikväll!

Körbarhet? Fråga Krattan, han var ute och gasade lite hemma och han såg ju inte ledsen ut direkt, men jag kan inte tänka mig att lill-Husan blev MINDRE hetsig än innan...

Krattan&Yasha&Husasekten:
Flackare som i lägre vrid, men över ett större varvtalsområde?
Resultatet blir då att man får ett mer 125-likt beteende.
Snäll i botten, men stygg i toppen?
Eller?
 
LasseR6 skrev:
Krattan&Yasha&Husasekten:
Flackare som i lägre vrid, men över ett större varvtalsområde?
Resultatet blir då att man får ett mer 125-likt beteende.
Snäll i botten, men stygg i toppen?
Eller?
Men kan du inte läsa va?!? :hihi
Vridet ökade till 52 Nm i botten (vid 3800 rpm ca), ngt högre maxvrid (tror det blev 61 Nm) och så gick den inte under 52 igen förrän efter 8000 rpm (varvstopp vd ca 9500). Så flackare, med högre botten och samma topp... är du med?!?


(Orginal förgasare m. orginalpipa gav 44 Nm i botten, med FP 40... :3freak )
 
Yasha skrev:
Men kan du inte läsa va?!? :hihi
Vridet ökade till 52 Nm i botten (vid 3800 rpm ca), ngt högre maxvrid (tror det blev 61 Nm) och så gick den inte under 52 igen förrän efter 8000 rpm (varvstopp vd ca 9500). Så flackare, med högre botten och samma topp... är du med?!?


(Orginal förgasare m. orginalpipa gav 44 Nm i botten, med FP 40... :3freak )

Jag läste och tolkade texten på mitt sätt eftersom mitt undermedvetna ville att vridet skulle vara lägre. :hihi
Flackare sa inte så mycket om var kurvan startade. :7peta :hihi
Jaja, nu är jag med i matchen.

Är du snäll ska jag läga upp en bild på ett förslag på ett alla-hjärtans-dag-trick som inte rekommenderas alls. :crash :brinnerup
Det är Husarelaterat så jag lägger det i Hedatråden.
 
LasseR6 skrev:
Jag läste och tolkade texten på mitt sätt eftersom mitt undermedvetna ville att vridet skulle vara lägre. :hihi
Flackare sa inte så mycket om var kurvan startade. :7peta :hihi
Jaja, nu är jag med i matchen.

Är du snäll ska jag läga upp en bild på ett förslag på ett alla-hjärtans-dag-trick som inte rekommenderas alls. :crash :brinnerup
Det är Husarelaterat så jag lägger det i Hedatråden.
OK! Det är lugnt! Och jag är ALLTID snäll!!! :kär
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top