Husaberg 650 - spräckt motorkåpa

_ShazaM_

newbi
Gick med
21 Apr 2007
Ort
#040
Hoj
husaberg 650 -04
Tjena..

Skulle vart o kört med husan idag, men vädret var förjävligt så fick bli o skruva istället. Blev såklart lite "ljudkåt" så bror och jag starta upp den - hyffsat lättstartad så vi var nöjda. Dock dog den kort efter och baktände rejält. Tänkte inte mer på detta utan började skruva på annat..

Slutade iallafall med att vi var tvungna att starta igen och jag blev lite nervös att oljenivån var låg. Såg att oljan var bra, men, vid kickaxeln var det världens spricka.. skoj..

Så, går detta att laga på något sätt eller bara att köpa nytt?
hej.JPG

Kickan sitter alltså lite halvtaskigt, och när hojen baktände slog den till kåpan ganska hårt..

Tips?
 
Plocka av och prata med en duktig alusvetsare, går inte det så handla nytt. :)

Håll emot på kickaxeln när ni drar av kåpan, det är tydligen inte kul alls att få tillbaka den om man får med den med kåpan (säger ryktet).

/J
 
Plocka av och prata med en duktig alusvetsare, går inte det så handla nytt. :)

Håll emot på kickaxeln när ni drar av kåpan, det är tydligen inte kul alls att få tillbaka den om man får med den med kåpan (säger ryktet).

/J

Ingen som är en duktig alusvetsare som kan ge profsråd? Vore underbart om det gick att svetsa, då ny kostar överdrivet för en student :)
 
kemisk metal och silver tejp :P kanshe skulle kunna gå att plasta samman kåpan om man har tur ju, tvätta ytorna, rugga upp ytan och trycka samman brott ytorna och sedan på med epoxy och kolfiber, kan ju dock bli för varmt så denna lagning inte håller :(
 
Eh...nänä...det är ju lite belastning runt kickaxeln, det är ju därför det spruckit till att börja med, veva loss kåpan och sätt dig med eniro och leta rätt på närmaste svetsfirma som grejar alu, och se vad de säger.

Du måste ta tag i det på något sätt, och kåpan måste bort hursomhelst...

/J
 
kemisk metal och silver tejp :P kanshe skulle kunna gå att plasta samman kåpan om man har tur ju, tvätta ytorna, rugga upp ytan och trycka samman brott ytorna och sedan på med epoxy och kolfiber, kan ju dock bli för varmt så denna lagning inte håller :(


Kemisk metall blir mjuk med värme så det skulle jag inte använda.

Det går garanterat att svetsa oavsett om det är alu eller titan men kåpan måste ju väck givtvis.
 
Kåpan bör sitta skruvad på plats då den svetsas, annars är den nog inte plan när den svalnat. Materialet går fint att svetsa i om det är samma material som motorblocket. Det måste dock vara helt rent från olja, avfettning, diesel osv. Det enklaste sättet är att koka kåpan i vatten med lite maskindiskmedel i. Blir garanterat rent ner i djupaste por.

Hulta på Motorvallin i örebro kan hjälpa dig. Ara metall oxå. Men det finns ju närmare hjälp att få. Du får leta själv.
 
Kåpan bör sitta skruvad på plats då den svetsas, annars är den nog inte plan när den svalnat. Materialet går fint att svetsa i om det är samma material som motorblocket. Det måste dock vara helt rent från olja, avfettning, diesel osv. Det enklaste sättet är att koka kåpan i vatten med lite maskindiskmedel i. Blir garanterat rent ner i djupaste por.

Hulta på Motorvallin i örebro kan hjälpa dig. Ara metall oxå. Men det finns ju närmare hjälp att få. Du får leta själv.

Saken är ju den att det blivit en spricka på någon millimeter. Om det nu svetsas och fås stabilt, är inte chansen ganska stor att allting hamnar lite fel vilket innebär att lager osv slits snett direkt?
 
Om den som gör jobbet begriper lite och får titta på det först och får fundera lite, så ska det inte vara någon risk att något blir snett. Om jag skulle gjort det så hade jag velat haft enbart motorn. Ingen hel hoj. Motorn skulle vara ihopmonterad, utan olja och tvättad. Låt någon duktig svetsare titta på den istället för att lägga din energi här. Gör så här. Ta med hela hojen till någon som kan hjälpa dig så får den personen ge vidare direktiv hur du ska göra. Jag vet inte vem på din ort som fixar det där. Eller köp ny kåpa. Jag hade köpt ny kåpa. Kostar 2400. Kan du pruta bort lilla kåpan så kommer du ner 470 kr ytterligare.
 
Last edited:
Vilken firma som helst som jobbar med att svetsa aluminium fixar det där. Plocka loss kåpan och se till att tvätta ren den ordentligt, oljerester ställer till det direkt, först nafta eller något liknande, sedan en runda med aceton. Sedan fixar svetskillen resten, slipa ur fogen osv. Borde kosta max 500 i fickan på den som gör det.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top