Husaberg 650 på E85

Nu verkar du i och för sig inte ha optimal bestyckning än men den borde väl ge över 60 hk sen:va PS Orginal bestyckning är 160/45 och med Akra hel 190/42 (annan nål med - position 6:e hacket uppifrån), verkar som du skrivit tidigare att dem inte bestyckat om den då de satt dit helsystemet.

En liten fundering/undran bara om det här med E85 och plasttank. Man har ju gjort om reglerna kring hantering av E85 vid tankning och förvaring, eftersom bränsle-/luftblandningen blir optimal vid våra temperaturförhållanden och minsta gnistbildning skapar läskiga konsekvenser i form av brand/explosionsrisk. Man har som konsekvens av detta tagit bort "låset" på etanolpumpar så att man inte kan sätta sig i bilen medan man tanker, samt förbjudit (eller iaf rekommendationer att inte ha) plastdunkar som reservdunk till E85.

Kan inte detta också ha konsekvenser vad gäller den typ av tank som man har på en motard/cross/enduro? Att det inte är så lämpligt om man läser faktabladet från Räddningsverket råder det ingen tvekan om, men frågan är om det ens då är tillåtet att HA E85 i ett fordon med plasttank?!?

Nu kanske jag tolkar det som F-n läser bibeln, men jag måste slänga ur mig det eftersom någon där ute säkert har ett bra resonemang som jag kan ta del av. Jag kanske blir lite av en glädjedödare, men å andra sidan vore det ju synd om någon exploderade för att man inte tänkt tillräckligt långt...

Krama varandra i trafiken! :krama

Nu ni är den bänkkörd men den går inte riktigt 100. Tänkte någon kunde hjälpa mig att råda än så länge. Bestyckning nu, lågfart 80, blandskruv 3 varv ut, nål OBEKR läge 6 uppifrån, beställt en OBEKP, huvudmunstycke 225.

Effekt? 57hk 112nm. Ska skanna in kurva strax. :yoparty

Prata med MickeMech här på S-H, de har kört med E85 inblandning på isen en vinter, har för mig att de körde 210-215 i H-munst på Kehin.
gav effekt men lite svårstartad när det var kallt.

Något har helt klart den som skötte bänkningen stökat till,eftersom varvtalet verkar halverat.Antagligen därför som vridmomentssiffran är helt åt helvete också.

En liten fundering/undran bara om det här med E85 och plasttank...

I stort sett alla bilar har plasttank, men det är förstås skillnad på plast och plast. Värre är väl att tanken och bränslesystemet på en hoj är så mycket mer öppet och lätt att skada.

Är priset på E85 lägre i sådan grad att det försvarar den högre förbrukningen ?

I stort sett alla bilar har plasttank, men det är förstås skillnad på plast och plast. Värre är väl att tanken och bränslesystemet på en hoj är så mycket mer öppet och lätt att skada.
Men på en bil sitter inte allt så nära eventuell gnistbildning som kan uppstå pga av statisk elektricitet tex. Finns den risken med tankplast? Bensintank på bil är väl ändå inte samma material? Och mindre utsatt som sagt...

Det här är bara en fundering jag har utifrån de ändrade bestämmelserna.

Är priset på E85 lägre i sådan grad att det försvarar den högre förbrukningen ?

Japp, sist jag räknade på min volvo så gällde e85 7,84kr/l, för att det skulle löna sig var bensinen tvunget att ligga över 10,17kr/l så det gör det helt klart.

Pris ? :va

Är det inte maximal effekt man är ute efter med etanol :confused:
Du borde kunna ställa på tändning hårdare och även fetare komp för mer effekt.

Pris ? :va

Är det inte maximal effekt man är ute efter med etanol :confused:
Du borde kunna ställa på tändning hårdare och även fetare komp för mer effekt.

Bekymret är ju att få till accpumpen med tanke på den vassa biten på kurvan. Tar för givet att det är den som är snål. Ovesmotor gick i KK innan jag fick min OBEKP nål tyvärr.

Bekymret är ju att få till accpumpen med tanke på den vassa biten på kurvan. Tar för givet att det är den som är snål. Ovesmotor gick i KK innan jag fick min OBEKP nål tyvärr.

Jag kommer kör min xr 650 på etanol nu snart ska bara bänka först med vanlig 98 soppa. men att bestycka in utan lamdamätnig är ju i stor sett omöjligt med etanol för det går ju inte att se färgen på stiftet! Jag kommer att bestycka in med hjälp av faktist en vanlig smalbandslamdasond. men jag rekomenderar en bredbands går att få tag i för runt 2-3000kr:gnissla

Jag har provat förut och jag tycker det fungerar bra. Största fördelen tyckte jag var bottebregistret som vart mycket starkare även mellanreg den vart lika stark som en växel nerpetat så att säga och det är inte dåligt:tummenupp

Jag kommer kör min xr 650 på etanol nu snart ska bara bänka först med vanlig 98 soppa. men att bestycka in utan lamdamätnig är ju i stor sett omöjligt med etanol för det går ju inte att se färgen på stiftet! Jag kommer att bestycka in med hjälp av faktist en vanlig smalbandslamdasond. men jag rekomenderar en bredbands går att få tag i för runt 2-3000kr:gnissla

Jag har provat förut och jag tycker det fungerar bra. Största fördelen tyckte jag var bottebregistret som vart mycket starkare även mellanreg den vart lika stark som en växel nerpetat så att säga och det är inte dåligt:tummenupp

Lever den turbomaskinen än?? :yoparty Sist jag läste något om den så var den på sjöis och din vän och jag pratades vid litegrann. Fick en fundering på att göra samma sak med min husa med ett t25 aggregat som låg och skräpade här hemma men när det kom in på cv förgasare och plenum blev det jobbigt så jag struntade i det.

Berätta gärna hur resultatet blir! Hade ju inte vart fel att få lite mer knuff i grisen bara genom att byta soppa :hihi

Berätta gärna hur resultatet blir! Hade ju inte vart fel att få lite mer knuff i grisen bara genom att byta soppa :hihi

Det kommer utförlig beskrivning senare. När jag provade e85 sist var det utan turbo och helt orginal.. skulle gissa sisådär runt 3-4hk mer och minst 5nm extra i tidigt i registret. men den måste besyckas med lamda ute på väg eller i bänk!!

Det kommer utförlig beskrivning senare. När jag provade e85 sist var det utan turbo och helt orginal.. skulle gissa sisådär runt 3-4hk mer och minst 5nm extra i tidigt i registret. men den måste besyckas med lamda ute på väg eller i bänk!!

Jag började med att bestycka min med att smågasa lite lätt med motor igång, innan detta räknade jag ut storleken på munstycken vad den teoretiskt bör vara. 46% ökning på högfart och en hiskelig massa på lågfart, så mycket som gick ungefär, runt 150% tror jag. Sen testade jag om den gick att starta, kanonbra och tomgång hade den, fast ingen reaktion på blandskruven, svar på gasen då? Nej inte ett smack, körning då? Kalasbra förutom det första och det visade ju bänkkörningen varför. Frågan är hur man öppnar upp accpumpen.:va

Prata med MickeMech här på S-H, de har kört med E85 inblandning på isen en vinter, har för mig att de körde 210-215 i H-munst på Kehin.
gav effekt men lite svårstartad när det var kallt.
Hoppas dom inte tävlade i is-SM med E85....regelbrott tror jag isf! :tungan :D

Kalas! Visar det sig funka bra får man kanske överväga en konvertering :hihi

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...