Husaberg 650 på E85

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Någon som testat? Är nyfiken på att göra ett test då jag ändå har typ 30h kvar till riv av motor. Den är bestyckad efter helsystem från akra i dagsläget.

Har jag ens så stora munstycken att tillgå tror ni eller vad rekommenderas för att den inte ska skära ihop? :)

Ge mig gärna tips, tanka det går ju alltid men snålt går den ju även då förstås. Kan ju vara lite onödigt.

varför?

mindre efekt i etanol än vanlig soppa.
sen vet jag att på bilar moste man serva oftare då etanolen är elakare mot både slangar packningar och olja.

dessutom är det mycket mer brandfarligt änn vanlig soppa.

varför?

sen vet jag att på bilar moste man serva oftare då etanolen är elakare mot både slangar packningar och olja.

För mycket fritid. Jag gillar att experimentera litegrann också.

En husaberg servar man ju rätt ofta ändå så därför bör det inte göra något :)
En ökning av soppan vet jag ju, tänkte mest val av soppamunstycken..

varför?

Det heter effekt och etanolen innehåller ingen effekt alls. Däremot är energiinnehållet lägre än bensin, det var säkerligen det du syftade på ;)
Mer brandfarligt vet jag inte om det är. Däremot brinner det med näst intill osynlig låga vilket kan var rätt otrevligt.

För mycket fritid. Jag gillar att experimentera litegrann också.

En husaberg servar man ju rätt ofta ändå så därför bör det inte göra något :)
En ökning av soppan vet jag ju, tänkte mest val av soppamunstycken..

ROCK ON!!

ca 30% större munstycken är väl något av en tumregel. Meddela gärna vad du kommer fram till.
Det jag är mest skeptisk till är ökat slitage genom att man (väl) bör öka kompet för att få nåt resultat men jag är väldigt intresserad av vad du kommer fram till.

Last edited:
Whheliemange på forumet har gjort det på sin YZ426. Han ställde in gasaren i bromsbänk och toppeffekten steg med ca 3 hk. Munstyckena går ju att byta men nålen måste slipas smalare.

Edit: Luktar spetsad redbull när man ligger bakom. :dricka

Last edited:
Asgrymt! Men man lär ju få tanka precis hela tiden..

Det heter effekt och etanolen innehåller ingen effekt alls. Däremot är energiinnehållet lägre än bensin, det var säkerligen det du syftade på ;)
Mer brandfarligt vet jag inte om det är. Däremot brinner det med näst intill osynlig låga vilket kan var rätt otrevligt.

ROCK ON!!

ca 30% större munstycken är väl något av en tumregel. Meddela gärna vad du kommer fram till.
Det jag är mest skeptisk till är ökat slitage genom att man (väl) bör öka kompet för att få nåt resultat men jag är väldigt intresserad av vad du kommer fram till.

Skulle vara intressant att bänka före & efter konvertering utan komphöjning samt med komphöjning bara för att kunna jämföra.
Största vinsten/-erna tror jag är att man kör på ett miljövänligare bränsle samt att motorn går svalare.

Liksom Supermoto är jag intresserad av resultatet. Mlijövänlig rejshoj! :yoparty :D
(har haft funderingen själv men inte gjort något åt saken)

Last edited:
ROCK ON!!

Vad kan jag ha för bestyckning på min 05a om martin lind gjort det? Endast akra helsystem sitter på. Det kör väl samma bestyckning på alla cyklar hans mekaniker är i närheten av va?

Behöver veta vilka munstycksstorlekar och nål som ger 30% mer, egentligen är det väl drygt 40% till och med.

När man säger t.ex. 190/48 är det då main munstycke samt tomgångsmunstycke?

30% mer = 190 * 1,3 = 247? i main? typ...

Avstår kompökning, däremot skulle väl tändning backas för att det brinner långsammare typ.

Energiinnehållet per volymenhet är mindre i E85 än i bensin. Färdig luftbränsleblandningen har däremot högre energiinnehåll per volymenhet med E85 än med bensin, tack vare att det krävs mer soppa till samma luftmängd.
Därigenom kan du få ut högre effekt med E85 på samma cylindervolym (detta gäller sugmotorer), sedan är oktantalet även högre så det ger som sagt möjlighet till högre kompression och än mer effekt.

Man brukar säga att med E85 behövs 40% mer soppa vid normalbelastning, och ner mot 30% mer vid högre belastning. Hur du löser det på förgasaren vet jag dock inte, men det funkar nog med 30-40% ökning genom hela registret också, dock blir det inte optimalt.

Ett intressant projekt hursom. :tummenupp

Man kan även mosa på med lite styggare förtändning och på så viss få ut än lite mer. etanol.nu är en bra sida för info om bestyckning osv.

Meddela gärna resultat. Ska göra det samma på min hoj, men jag har insprut och gör det på latmansvis (högre bränsletryck).

Tjo!

Läg in en tråd i Teknik- och Mekhörnan så kanske du får lite mer info, finns många duktiga som håller till där!

Lycka till och glöm inte att uppdatera tråden!

du kan nog få lite mer mos, kan ställa på tändningen lite också.

För att få riktig nytta av bränslet kan du gå upp mot 14:1 i komp.

Man kan väll inte träffa rätt varge gång.
Jorå. det är mer brandfarligt. om du tänkt på det så finns det ingen pistolspärr på en e85 pump. Då man är rädd för statiska ljusbågar om man släpper pistolen.

sen en ska som gör det värre är att e85 har ett mycket spann där det är brandfarligt.

Fick mina nya munstycken idag. Dum och lat som jag var så tittade jag inte på mina storlekar innan utan förlitade mig på att Keva hade rätt. Tyvärr var den inte bestyckad 190/42 som jag räknade på eller hur det nu var.

Hursomhelst ökade jag arean 40% på högfart till 225 och lågfarten med 150% till 65.

På tomgång funderar jag på om det inte skulle varit ett större munstycke, det kan gå att justera upp det lilla på luftskruven rent av då den står 1 1/2 varv ut nu, har jag rätt i att om jag skruvar ut den så får den mer soppa? Det räckte rätt bra med att höja tomgången några varv/minut.

Högfarten då? På 1/4-1/2 gas funkar det kanon, ettrig så in i :mad:
däremot får den nog åt skogen för mycket efter det då det flammar i avgassystemet på 1/2-1 gas. Detta är inte så konstigt eftersom högfarten inte var 190 utan 160. Frågan är om dom bestyckat om den alls efter att det monterades helsystem, eller så gick den väl fruktansvärt fett ifrån fabrik. I vilket fall får jag ju räkna om ifrån 160 för att få rätt utgångsläge.

Hur det blir med nålen och vilken nål det är på vet jag inte än.

Men mindre huvudmunstycke sen ska den nog gå att köra, blir lite lättare att testa på den då.

Är det inte så att om du har plastdetaljer i förgasaren så förstörs dom av etanolen?

Tänkte om du missat det kanske?

Plast finns ja, att det torkar ut gummi har jag med i beräkningarna men plasten har jag ingen större aning om varför?

Verkar inte bättre än att jag har tokfel, har för mig jag läst det i turbo forumet om när dom ska åka med e85 för att ha högre ladd men verkar ha blandat ihop.

Etanol är ju sprit , sprit som t-sprit har man ju i plastflaskor:huvet

Nu ni är den bänkkörd men den går inte riktigt 100. Tänkte någon kunde hjälpa mig att råda än så länge. Bestyckning nu, lågfart 80, blandskruv 3 varv ut, nål OBEKR läge 6 uppifrån, beställt en OBEKP, huvudmunstycke 225.

Effekt? 57hk 112nm. Ska skanna in kurva strax. :yoparty

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...