Husaberg 650 kvalité???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det sista du vill äga är faktiskt en 02a. oavsett vad andra säger så är dom rena rasen. det e att köpa sig in i ett liv av renoveringar.. konstant.

detta vill jag ju undvika. har fått erbjudande om en 04 från en stockholmare här, hur är dom då? ok eller måste man köpa ännu nyare?
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
04 är juh en uppgraderad motor så den är lite bättre kvalitetsmässigt.
Dock så har 04an en sjukdom som gör att primärdrevets bult vill gänga uppsig själv som (om det inte kollas och dras åt mellanåt) kan leda till haveri.
04 är en bättre cykel än 02, men det är inte förens 06 som cykeln blir riktigt bra och kräver mindre service.
Men oavsett vilken man väljer så är och förblir husaberg en race hojj som kräver tillsyn mellanåt.

Vill du ha en hojj som är mera -starta o gasa och parkera så välj ktm, mindre service, mindre problem.

Men vill du ha en hojj som är SÅ MYCKET brutalare och roligare köp Husa.
(men ha ett reservdelsbuffert konto också)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och vad skulle det vara för speciellt som hänt just -06 då?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
04 är juh en uppgraderad motor så den är lite bättre kvalitetsmässigt.
Dock så har 04an en sjukdom som gör att primärdrevets bult vill gänga uppsig själv som (om det inte kollas och dras åt mellanåt) kan leda till haveri.
04 är en bättre cykel än 02, men det är inte förens 06 som cykeln blir riktigt bra och kräver mindre service.
Men oavsett vilken man väljer så är och förblir husaberg en race hojj som kräver tillsyn mellanåt.

Vill du ha en hojj som är mera -starta o gasa och parkera så välj ktm, mindre service, mindre problem.

Men vill du ha en hojj som är SÅ MYCKET brutalare och roligare köp Husa.
(men ha ett reservdelsbuffert konto också)

tack för svaret.
jag har inte problem med att byta olja ofta, ställa ventiler, byta kolvringar och sånt, men klyva motorer har jag aldrig gjort och det vill jag vänta med så länge det går.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur mycket jobb är det att klyva en motor på en husaberg 650?
måste man ha några specialverktyg för att få isär den?
svänghjulsavdragare måste man väl alltid ha men det brukar ju ligga på 70kr.
måste man ha något annat för att dra isär motorhalvorna?
på min yamaha 450 verkar det som att man måste ha massor av svindyra specialverktyg för att kunna klyva motorn.
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
hur mycket jobb är det att klyva en motor på en husaberg 650?
måste man ha några specialverktyg för att få isär den?
svänghjulsavdragare måste man väl alltid ha men det brukar ju ligga på 70kr.
måste man ha något annat för att dra isär motorhalvorna?
på min yamaha 450 verkar det som att man måste ha massor av svindyra specialverktyg för att kunna klyva motorn.

En jigg, kamkedjebrytare, segment av ett drev med samma delning som dreven i motorn och svänghjulsavdragare. Ska du sen byta lager så behöver du en press, pressverktyg och mothåll. Det finns säkert dom som tycker att det går ändå utan dessa grejjer. Men det tycker inte jag. Det finns ju exempel här (trasiga svänghjul osv) som säger att rätt verktyg underlättar.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
En jigg, kamkedjebrytare, segment av ett drev med samma delning som dreven i motorn och svänghjulsavdragare. Ska du sen byta lager så behöver du en press, pressverktyg och mothåll. Det finns säkert dom som tycker att det går ändå utan dessa grejjer. Men det tycker inte jag. Det finns ju exempel här (trasiga svänghjul osv) som säger att rätt verktyg underlättar.

min erfarenhet säger ju också att rätt verktyg underlättar väldigt mycket plus att det är så lätt att ha sönder saker om man inte har rätt grejer.

vad är en jigg?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Dock så har 04an en sjukdom som gör att primärdrevets bult vill gänga uppsig själv

Sant, det var inte riktigt rätt procedur vid hopmonteringen. 04a var det året halvtyskarna för första gången började sätta ihop Husaberg motorer i Mattighofen. Rätt moment och rätt låsning av denna mutter är viktigt. Så det är inte motorns fel, snarare den mänskliga faktorn. Likaså var ramlageraxialspelet si och så det året. Tidiga 04or hade smörjhålet borrat för långt in på vevstaksbulten vilket leder till brott av vevstaksbulten.

Annars har jag för mig det är så gott som identiska motorer med 06. 450 fick titanventiler 05 vad jag kommer på just nu.

min erfarenhet säger ju också att rätt verktyg underlättar väldigt mycket plus att det är så lätt att ha sönder saker om man inte har rätt grejer.

vad är en jigg?


En ställning som du monterar motorn i när du mekar. Kanske kan hitta en bild på det. En jigg underlättar vid åtdragning av primärmuttern och drivaxelmuttern bla. Vid 120 Nm vridmoment så vill gärna motorn inte ligga still om man har den lös på bänken. Ett tips är att dra/lossa dom muttrarna när motorn är i ramen.
 
Last edited:

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
tackar för det svaret raceme. (orakde inte skriva själv)
samt så är 06ans motor lite stryktåligare. småsaker som i sin helhet gör att det är en mer pålitlig motor än 04.
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
som sagt satsa på en nyare husaberg om du vill slippa småstrulet.

hoppas d hittar det du söker bmwjohan =)
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska kolla på en 04'a ikväll. en på detta forum som äger den. verkar vara välservad. återkommer med rapport.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag köpte en husaberg 650 :D
jacko här på sh sålde sin 04 till mig. provkörde den och den kändes hur bra som helst. tydligen hade du , RaceMe, gått igenom motorn på den vid 100h.
nu ska jag ut och slanga :tuttar
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
nu har jag köpte en husaberg 650 :D
jacko här på sh sålde sin 04 till mig. provkörde den och den kändes hur bra som helst. tydligen hade du , RaceMe, gått igenom motorn på den vid 100h.
nu ska jag ut och slanga :tuttar


Ja, den är fin. :tummenupp

Till er andra som går i köpartankar: Peter har oxå en som är fin. Force edition. Den ska han sälja snart. :mad: Att sälja en oreggad tävlingsmotard är uppenbarligen svårt. Det är ju ingen som vill köpa av mig. :D
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Ja, den är fin. :tummenupp

Till er andra som går i köpartankar: Peter har oxå en som är fin. Force edition. Den ska han sälja snart. :mad: Att sälja en oreggad tävlingsmotard är uppenbarligen svårt. Det är ju ingen som vill köpa av mig. :D

japp mycket svårt, blir inte av med min heller man vill ju inte ge bort den
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
nu har jag köpte en husaberg 650 :D
jacko här på sh sålde sin 04 till mig. provkörde den och den kändes hur bra som helst. tydligen hade du , RaceMe, gått igenom motorn på den vid 100h.
nu ska jag ut och slanga :tuttar

Hoppas du blir nöjd med hojjen nu Johan, ta hand om min ögonsten :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hoppas du blir nöjd med hojjen nu Johan, ta hand om min ögonsten :tummenupp

ja det ska jag göra. var ute och körde lite nu på kvällen. sjukt kul hoj att köra. lär nog dröja ett tag innan jag måste sätta på det nya framdäcket du skickade med dock. är inte många meter som det är i backen :D
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
ja det ska jag göra. var ute och körde lite nu på kvällen. sjukt kul hoj att köra. lär nog dröja ett tag innan jag måste sätta på det nya framdäcket du skickade med dock. är inte många meter som det är i backen :D

Ja, det förstår jag. Men det är lugnt, för det är ju bra mönster bak :tummenupp
 

legionRider

Nu med fetaste larmet installerat...
Gick med
25 May 2005
Ort
Under tak
Hoj
ca 8
Gratulerar då ! Sköt med omsorg så ska det nog inte bli några problem ...

(Gitz kanske du har en pullis nu vid rödljusen när du sitter på lite HP... :tungan )

ja det ska jag göra. var ute och körde lite nu på kvällen. sjukt kul hoj att köra. lär nog dröja ett tag innan jag måste sätta på det nya framdäcket du skickade med dock. är inte många meter som det är i backen :D
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top