Husaberg 650 hjälp

#Lind

Vem fan är Harley Davidson?
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
Husaberg fs650, rs125 Såld!
Hej! på tips så postar jag även min fråga här.

Se: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148476

Funderade på en grej till, mitt batteri är kass, det håller inte spänningen, dock så har jag inte lyckats få elstarten att reagera överhuvud taget, absolut INGET händer när jag trycker på knappen.

Har inte felsökt så mycket, då jag trodde det endast berode på att batteriet var så dåligt, men d verkar vara något mer också... (dock inga probs å kicka igång henne)

Finns det något typiskt jag ska kolla? sitter det tex nån säkring nånstanns på vägen?

Tacksam för svar!

Årsmodell?

Mätt upp med multimeter så att alla kablar är hela? Startknappen? Mätt upp startmotorn och relät, om det nu går att mäta det.

Vad jag har hört så är det ingen riktig elstart utan bara hjälpstart till kicken! har oxå en -02a och ja trodde me de va elstart i början, sen frågade jag på Fastbike i göteborg å han sa att de e till för om man t.ex tävlar å den lägger av eller man ramlar så ska den hjälpa till å dra runt motorn om man inte orkar kicka ordentligt !

har även hört att den ska funka att dra igång motorn med om batteriet e sprajlans nytt eller om man kör dubbla batteri !

BTW, om de inte sitter en riktig elstart på ? (från en nyare modell el. liknande)

-04 byggdes husa om och fick till det med "riktig" elstart, har dock hört att man kan bygga om de äldre hojjarna, så att de ska funka!

Vad jag har hört så är det ingen riktig elstart utan bara hjälpstart till kicken! har oxå en -02a och ja trodde me de va elstart i början, sen frågade jag på Fastbike i göteborg å han sa att de e till för om man t.ex tävlar å den lägger av eller man ramlar så ska den hjälpa till å dra runt motorn om man inte orkar kicka ordentligt !

har även hört att den ska funka att dra igång motorn med om batteriet e sprajlans nytt eller om man kör dubbla batteri !

BTW, om de inte sitter en riktig elstart på ? (från en nyare modell el. liknande)

hmm, vad jag vet så är detta orginal, det är möjligt att det är någon sådan grej, jag kan välja mellan "lo" och "hi" med en liten spak å sedan trycka på en knapp, dock har jag aldrig fått någon reaktion utav den, alltså jag har itne hör att den ens försöker dra runt cylindern.

Men om det är en sånhär hjälpstart, är det då meningen att man skall hålla in knappen när man kickar?

hmm, vad jag vet så är detta orginal, det är möjligt att det är någon sådan grej, jag kan välja mellan "lo" och "hi" med en liten spak å sedan trycka på en knapp, dock har jag aldrig fått någon reaktion utav den, alltså jag har itne hör att den ens försöker dra runt cylindern.

Men om det är en sånhär hjälpstart, är det då meningen att man skall hålla in knappen när man kickar?

hi/lo = 80tal :D

Menar du att det är nån jävla 80-tals grej som sitter på mitt styre! :huvet
den ser inte så gammal ut...:va

edit: nån som vet hur man gör denna ombyggnad? Jacko?

Nej det menar jag inte, de satt hi/lo relä fram till -03, sen vid 04 så byggde husa om all tändning, det är därför elstarten funkar på 04 bland annat.
Hi/lo relä skall fungera som det lyder, hi= hetsig, lo= mindre hetsig =)
Ska jag vara ärlig, så kände jag inte heller någon skillnad när jag prov körde en -03 förra året :rolleyes:

Jag tror man ska bygga/byta ut kammen på hojjen, men jag är ingen husamekexpert :D

hehe okej... fick inget svar på ovanstående fråga :)

dock har jag inte heller fått någon övertygande hjälp i tråden jag la i mitt första inlägg (inte startfråga). :tungan

yes det är samma som på min, Hi/Lo, (LO = Normal conditions / HI = Starts and heavy conditions)

Men jag märkte i början att den käkar som fan på batteriet så passa dig för å använda den för mycket !
När jag gjorde det på min i början var den lite lättare att få igång när ja kicka då jag inte hade tekniken riktigt, men sen märkte jag att batteriet tog slut på nolltid!
Sen dess har jag inte använt den utan bara kickat ! e den kall så kör ja på att dra ut choken 2-3 sek sen in igen, sen kicka 3-4 gånger så startar den å när den e varm så räcker de me å bara kicka ! :tummenupp

Läste också i den andra tråden om styrlåset, samma med min, går å vrida om nyckeln en bit sen tar de stopp !
Det vet jag dock inget om ifall man kan göra något åt !

Last edited:
Hej! på tips så postar jag även min fråga här.

Se: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148476

Funderade på en grej till, mitt batteri är kass, det håller inte spänningen, dock så har jag inte lyckats få elstarten att reagera överhuvud taget, absolut INGET händer när jag trycker på knappen.

Har inte felsökt så mycket, då jag trodde det endast berode på att batteriet var så dåligt, men d verkar vara något mer också... (dock inga probs å kicka igång henne)

Finns det något typiskt jag ska kolla? sitter det tex nån säkring nånstanns på vägen?

Tacksam för svar!

Har haft samma trubbel när jag hade husa,, det som hjälpte var att plocka isär startmotorn o rengör vid kolen samt kolla att de rör sig som de skall,de har en förmåga att bränna fast men det är lätt fixat.

Har haft samma trubbel när jag hade husa,, det som hjälpte var att plocka isär startmotorn o rengör vid kolen samt kolla att de rör sig som de skall,de har en förmåga att bränna fast men det är lätt fixat.

okok, men d e fixat nu då nytt batteri löste alla problem :D

dock har jag itne riktigt hajjat den här hjälpstartsgrejen... används den för att pumpa upp komp å in me soppa lr kan man få hojen att starta genom att hålla in knappen bara?

det har inte jag lyckats med iaf :-p

okok, men d e fixat nu då nytt batteri löste alla problem :D

dock har jag itne riktigt hajjat den här hjälpstartsgrejen... används den för att pumpa upp komp å in me soppa lr kan man få hojen att starta genom att hålla in knappen bara?

det har inte jag lyckats med iaf :-p

Ööö.. det är elstarten som är "hjälpstarten". Vad syftar du på nu egentligen, manuella dekompressionshandtaget? :confused: Du vet.. det är där du pumpar upp turbon ;) :tummenupp

Ööö.. det är elstarten som är "hjälpstarten". Vad syftar du på nu egentligen, manuella dekompressionshandtaget? :confused: Du vet.. det är där du pumpar upp turbon ;) :tummenupp

haha! d är väl därför jag fått så dålig fart på turbon då?! måste man pumpa upp den innan varje start? :D :D

skämtåsido, om jag förstått det rätt så har nyare husa riktig el-start. men jag har hjälpstarten på min hoj. Men hur den används? lr vad har den för syfte? :gnissla

haha! d är väl därför jag fått så dålig fart på turbon då?! måste man pumpa upp den innan varje start? :D :D

skämtåsido, om jag förstått det rätt så har nyare husa riktig el-start. men jag har hjälpstarten på min hoj. Men hur den används? lr vad har den för syfte? :gnissla

Hjälpstarten är helt enkelt en svag & underdimensionerad elstartmotor som när motorn är varm kan användas för att starta istället för att kicka.

t.ex om man kör stopp i en kurva så kopplar man ur, trycker på knappen och "brooum" så hoppar motorn igång igen och man har bara tappat någon sekund.
(Istället för att stanna, fälla ut kicken, ödsla dyrbara krafter på att kicka, fälla in kicken och sedan åka vidare efter att ha tappat en hel drös med tid).

Jag har med fräscht batteri även lyckats kallstarta min -01:a med enbart elstarten.

Ett tips för folk som är klena i kickbenet är att kicka och när man är halvvägs genom trampet trycker man in knappen. Då hjälper elmotorn till att dra runt så det går lite lättare och sen driver den runt motorn lite extra när man trampat ner fullt. Brukar starta direckt. :tummenupp

Tänkte jag kunde fråga här lika gärna istället för en ny tråd.
Är det någon som vet vart reläet för hel/halvljus sitter på en 650 -06? Tacksam för svar!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park