Hjälp med styrlås på husaberg

#Lind

Vem fan är Harley Davidson?
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
Husaberg fs650, rs125 Såld!
Tjenare grabbar å tjejs!

Jag har ett litet problem, jag har nyligen införskaffat mig en Husaberg FS650 -02 och det är nämligen såhär att styrlåset inte fungerar, jag kan vrida nyckeln ca 1/6 varv moturs sen tar d stop, och vad jag känner så låses inte styret någonting (har tagit bort stopstärren och vridigt fram och tillbaka). jag kan även trycka låset in en liten bit, dock låser den inte då heller, och jag får bara ut nyckeln i "ursprungsläget".

Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta? är låset kasst och bara å beställa nytt eller går det att lösa?

Tacksam för svar!

Lånar tråden lite

Någon knäckte mitt styrlås i ett försök att sno henne, vad är det egentligen som knäckts ?
Laga ?
Byta ?
Dyrt ?
Komplicerat ?

Går o vrida in och låsa, o utifrån ser det ut som vanligt, men går o svänga med styret oavsett läge på styrlåset =o/-

Lånar tråden lite

Någon knäckte mitt styrlås i ett försök att sno henne, vad är det egentligen som knäckts ?
Laga ?
Byta ?
Dyrt ?
Komplicerat ?

Går o vrida in och låsa, o utifrån ser det ut som vanligt, men går o svänga med styret oavsett läge på styrlåset =o/-

Det kan ju jag tilloch med (kanske)! :)

Om det ser lika dant ut på alla (mer eller mindre) så är det "pinnen" som går in i styrstammen som är av/har lossnat. tror inte du kan köpa bara en ny sådan utan det blir hela låsmodulen.

dock kan jag inte lova dig att det är likadant på din hoj!

Jag kännde igen det då, när jag va på jobbet för någon vecka sedan så stog vi just å parade ihop tändningslås med såna styrlåsningar som va hela (dock va detta en moppe verkstad, och moppen i fråga va peogeot speedfight)

Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, men ett tips har jag.
Jag tror att du kan få mera hjälp om du frågar i supermotard/offroad forumet, där är det många som är dukitga på Husa.

Lycka till!

Du ska trycka in nykeln 3mm drygt och sen vrida moturs, du bör känna hur kolven åker ut och att styret fastnar, du kan behöva vrida lite på styret samtidigt som du vrider nykeln så att du får in läget där kolven löper i sitt spår. Det är som på alla andra hojar jag haft med samma sorts styrlås. Funkar det inte så är det väl bara till att göra det vanliga, smörja och om det inte funkar borra upp och i med nytt.

Du ska trycka in nykeln 3mm drygt och sen vrida moturs, du bör känna hur kolven åker ut och att styret fastnar, du kan behöva vrida lite på styret samtidigt som du vrider nykeln så att du får in läget där kolven löper i sitt spår. Det är som på alla andra hojar jag haft med samma sorts styrlås. Funkar det inte så är det väl bara till att göra det vanliga, smörja och om det inte funkar borra upp och i med nytt.

detta har jag testat, smörjt och hållt på.

precis tryck in nykeln ca 3mm sedan vrid moturs, dock så låser den inte, och det går inte att få ut nykeln.

ingen mer som har tankar att dela med sig av? :gnissla

edit: upp, och ingen som vet varför låset kan ha blivit som det är, förra ägaren påstog att det var dåligt använt....

Last edited:
Det kan ju jag tilloch med (kanske)! :)

Om det ser lika dant ut på alla (mer eller mindre) så är det "pinnen" som går in i styrstammen som är av/har lossnat. tror inte du kan köpa bara en ny sådan utan det blir hela låsmodulen.

Så, hur får jag ut det nuvarande styrlåset, är det borra som gäller, eller det finns något magiskt trick ?

Mitt e också paj men jag kommer inte laga skiten hjälper inte det minsta mitt gick sönder då dom j***** försökte sno min förra sommaren tur att polarn gick ut tidigare från jobbet o kom på dom. Är bara o vrida av styr låset.

Så mitt tips köp det bästa skivbroms låset du kan hitta samt den bästa kättingen jag kör me abus extream o låser fast den i ngt som inte går o kapa på 2 röda.

Tjenare grabbar å tjejs!

Jag har ett litet problem, jag har nyligen införskaffat mig en Husaberg FS650 -02 och det är nämligen såhär att styrlåset inte fungerar, jag kan vrida nyckeln ca 1/6 varv moturs sen tar d stop, och vad jag känner så låses inte styret någonting (har tagit bort stopstärren och vridigt fram och tillbaka). jag kan även trycka låset in en liten bit, dock låser den inte då heller, och jag får bara ut nyckeln i "ursprungsläget".

Så nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta? är låset kasst och bara å beställa nytt eller går det att lösa?

Tacksam för svar!

Har förre ägaren bytt styrkrona? Den nya styrkronan kanske inte har fäste/urfräsning för styrlås.

Jag skulle demontera styrkronan för att se hur det ser ut!

jag fick aldrig till styrlåset på min husa så ja sket it :)

Hjälpt en kompis att få igång en honda cbr 89 då den inte slog på strömmen när man vred om nyckel.

troligen uteslitet eller smuts
Ta bort kolven ,öppna upp ,smörj och gör rent är mitt tips
Nu vet jag inte hur det ser ut på en husaberg men hoppas att det var lite till hjälp iallafall

Hjälpt en kompis att få igång en honda cbr 89 då den inte slog på strömmen när man vred om nyckel.

troligen uteslitet eller smuts
Ta bort kolven ,öppna upp ,smörj och gör rent är mitt tips
Nu vet jag inte hur det ser ut på en husaberg men hoppas att det var lite till hjälp iallafall

grejen är väl tyvärr så om jag förstått saken rätt (och kan se på min hoj) är att enda sättet att få bort styrlåset är att borra bort det.

BTW, alla ni som kör med tex ett skivbroms och en kätting, har ni med er det när ni kör? och varfan länger ni det då? :confused:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park