Husaberg 650 försäkring och besiktning

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Jag tänkte skaffa mig en Husaberg FS 650.
Jag har ring runt och kollat lite försäkringar men alla bolag reagerar på att de är så kraftigt strypta, och vill därför försäkra med ursprungseffekten.
Då hamnar halvförsäkrning på ca 4500kr, är det bra eller vad betala ni om ni försäkrar den på ursprungseffekten?

Vad är ursprungseffekten på dessa hojar?

Om jag nu försäkrar den på ursprungseffekten är det väl ingen idé att den är strypt på pappret, blir ju bara problem vid besiktningen. Vad skall jag göra för att registrera den med ursprungseffekten?
Måste den bänkas och få ett intyg och sedan registreringsbesiktiga den igen?
Vad kostar detta?

Ursprungseffekten brukar ligga runt 7-8kw på dom lv-reggade.

Ursprungseffekten brukar ligga runt 7-8kw på dom lv-reggade.

Ja de mesta brukar vara strypta till det, men vad ha de för egentlig effekt? Det är den effekten som försäkringsbolagen vill försäkra den för, de verkar som de tror på att de har den låga effekten som 7-8kw, med all rätt

dom hade inte mer från fabrik, eller tänker du köra utan strypningar :näsblod

dom hade inte mer från fabrik...

Precis! Vad är detta för skitsnack? Klart att försäkringen ska tecknas efter det som hojjen är registrerad med. Det är inte försäkringsbolagens sak att bry sig om hurvida den faktiska motoreffekten stämmer överens med pappren. Det är besiktningens sak.

Jag betalar något över 2000 för min husa, typ 2200 eller nåt sånt. Det är ju halva priset mot vad du skulle få betala. Stå på dig. Du ska inte behöva regga om hojjen för att få försäkra den.

Du ska inte behöva regga om hojjen för att få försäkra den.

Nä regga om ska man inte behöva.Att nästan alla stånkor är reggade med så löjligt låg effekt är för att klara bullerkraven vid intypningen.Ursprungseffekten är ju just 7-9kW,det är de enda siffrorna KTM/Husaberg har lämnat ut.Sen att många ägare modifierar för att överhuvudtaget få cykeln körbar är en annan sak.Frågan är väl om man ens kan regga om till högre effekt,i och med helfordonsgodkännande och skit.

Nä regga om ska man inte behöva.Att nästan alla stånkor är reggade med så löjligt låg effekt är för att klara bullerkraven vid intypningen.Ursprungseffekten är ju just 7-9kW,det är de enda siffrorna KTM/Husaberg har lämnat ut.Sen att många ägare modifierar för att överhuvudtaget få cykeln körbar är en annan sak.Frågan är väl om man ens kan regga om till högre effekt,i och med helfordonsgodkännande och skit.

Ok då förstår jag varför de är reggade med så låg effekt:)
Jag har ringt vidare lite och nu är jag nere i 3000kr för en halv, börjar väl bli ok:) Inte en aning om om det är på den låga effekten eller den verkliga, tänker inte fråga heller:)

Var kan man få tag i strypning till besiktningen?
Är det krav att man skall ha backspegel på?

Det är ju en sak att få försäkra på ursprungseffekt vilket är ca 6-8 kw & då bör bli billig men händer det något & hojen har mer effekt behöver FB knappast betala ut något. Så då blir det ju lite som ett lotteri om man får ut något eller inte OM man nu kör utan strypningar vilket jag antar att 100% av ägarna till dessa hojarna gör:)

Jag har min helförsäkrad på Folksam, bor en mil utanför Örebro, är 23 bast och betalar ca 300/månaden. Handläggaren blev lite tveksam när hon såg effekten kontra kubiken, hon visste inte vad hon skulle välja, tung eller lätt mc.

Tror att det beror lite på årsmodellen oxå på premien, har en 02fe ram men allt annat är 04fs. Landar på 1700Hel/hel. Centrala linköping 30år på IF avställningbar.

Besiktningen har väl inget att säga om effekten, sen när ingick prestandamätning i bilprovningens testpunkter?

jo om han misstänker att den har 10% eller mer effekt än det som står i regbeviset så ska han göra en regbesiktning. tror även att det är "helbilsgodkänd" så man får inte ändra nått.

är dock väldigt osäker på det jag skriver ovanstående här. men jag är ganska säker att om han följt alla lagar och föreskrifter så hade inte släppt igenom den. men då hade man väl tackat för sig och åkt hem och satt dit strypningarna. (oj nu försa jag mig, givetvis har jag dom på hela tiden)

Var kan man få tag i strypning till besiktningen?
Är det krav att man skall ha backspegel på?

Har strypningarna kvar till -03an med dellorto. Om jag minns korrekt så var det endast munstycke och ett 'gasstopp' som sattes i förgasaren.

Har ett orginalsystem liggandes också.

Besiktat utan spegel.

besiktiga tidig vår eller vinter, då brukar de inte provköra, inte i sthlm i alla fall.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park