Husaberg 650 -04

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Fick tillfälle att testa en Husa -04 idag,
Tycker att den har väldigt kort register, fick växla som fan hela tiden.
Kan man göra någonting för att öka "draget" i motorn, typ annan kam + avgas-system?

Nu var den helt standard iofs men ändå.
 
Holy Rider skrev:
Fick tillfälle att testa en Husa -04 idag,
Tycker att den har väldigt kort register, fick växla som fan hela tiden.
Kan man göra någonting för att öka "draget" i motorn, typ annan kam + avgas-system?

Nu var den helt standard iofs men ändå.
Tror nog bara den e Lappanpassad* :rofl



*Läs handikapp anpassad :rofl
 
Holy Rider skrev:
Fick tillfälle att testa en Husa -04 idag,
Tycker att den har väldigt kort register, fick växla som fan hela tiden.
Kan man göra någonting för att öka "draget" i motorn, typ annan kam + avgas-system?

Nu var den helt standard iofs men ändå.

He he du förväxlar kort register med tätstegad låda that´s for sure...

Registret i sig är fruktat brett, mycket bredare än på konkurenternas. Testa tex att lägga dig på 6án och släpp ner hojen till ca 3000 varv och dra sen ur växeln... Då märker du registret. Men det är sant att för gatbruk så är den nästan irriterande tätstegad. Hade räckt med 5 stegad låda för gata, men nu är det ju en racer and that´s it...

Daniel...
www.supermotard-racing.com
 
ypvs skrev:
He he du förväxlar kort register med tätstegad låda that´s for sure...

Registret i sig är fruktat brett, mycket bredare än på konkurenternas. Testa tex att lägga dig på 6án och släpp ner hojen till ca 3000 varv och dra sen ur växeln... Då märker du registret. Men det är sant att för gatbruk så är den nästan irriterande tätstegad. Hade räckt med 5 stegad låda för gata, men nu är det ju en racer and that´s it...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

Tack för den tillrättavissningen :tummenupp ......det e min hoj.
Tycker precis som du, den e grymt lång i registret.
Jämför man med min förra Husa 650SM-02....den var kort, o svår för dem som var ovan den, men grymt rolig på gatan då vridet kom på en gång, inte så llåånnggtt o lluunnggt som på denna....
Lite av det slöa e drevningen sitter ju på drevningen som kommer orginal, dvs den e autobahn anpassad :huvet
men får ju strax lite medicin mot detta problemet.

Holyrider
Du är bara förvirrad, men jag blir inte arg på dig för det, kan ju inte skälla på nån som inte lärt efter sitt första misstag utan köper ännu en KTM :kocko

Husaberg Force
Lapp anpassad :D
handikapp anpassad :död hoppas verkligen att denna är snällare mot mig än den förra.
 
ypvs skrev:
He he du förväxlar kort register med tätstegad låda that´s for sure...

Registret i sig är fruktat brett, mycket bredare än på konkurenternas. Testa tex att lägga dig på 6án och släpp ner hojen till ca 3000 varv och dra sen ur växeln... Då märker du registret.
Daniel...
www.supermotard-racing.com

He He, Jag provade idag att lägga den i 6an och dra från 40km/h, satan vad den skramla i motorn, till och med tantens peugeot acca förbi :yoparty
Tror nog det är dax och sörva Husan nu :rofl
 
Jag upplever motorn som mera flexibel än vad jag tidigare kört.

Jag har nu kört (eller tourat på isen :huvet ) tolv timmar å kört hälften med FP å hälften utan, när man kommer in fel i en kurva så ibland behöver man inte växla ned om det råkar gå saktare än vad man tänkt, den drar ju klockrent från några hundra varv ovanför tomgång, det blir väldigt lättkört.

Med helsystem så är det tydligare att man kan "tappa" motorvarvet längre ned utan att den börjar hosta å hacka som en stånka brukar göra om man typ åker på femman i 30 blås å vrider på (typ iaf)

Det jag fortfarande inte lärt mig är att man kan lugna ned åkningen med att växla upp lite tidigare å den drar finfint ändå, tex om man åker i en långsladdsväng (!) å egentligen behöver växla typ mitt i för farten ökar, då kan man peta i växlen INNAN kurvan å den drar finfint runt hela böjen..........

Nu e jag inte någon xpert på isåkning (har jag märkt :( ) men men.......... :tungan


Hojen jag jämnför med e ju min tidigare 625-02......... en 660 nog mera lika karaktär med vridet, min 625a ville ha lite varv för att vakna.......
 
Holy Rider skrev:
He He, Jag provade idag att lägga den i 6an och dra från 40km/h, satan vad den skramla i motorn, till och med tantens peugeot acca förbi :yoparty
Tror nog det är dax och sörva Husan nu :rofl

Passa dig... Du kan rasa hela motorn på 5 sekunder om du gör så...
Steg ett, sätt dig in i hur en motor funkar innan du ger dig ut och tar sönder dem, vad du gjorde är totalt förbjudet speciellt med den stånka. Du slet 2000 mil på lådan på några sekunder.

Ger du gas på FÖR lågt varv så är det samma sak som att öppna växellådan och slå på den med en hammare, precis lika illa. Varför tror du det skrammlade?

Och till den stackaren som lånade ut denna hoj... Ta väl betalt för den åkturen.

Daniel...
 
ypvs skrev:
Passa dig... Du kan rasa hela motorn på 5 sekunder om du gör så...
Steg ett, sätt dig in i hur en motor funkar innan du ger dig ut och tar sönder dem, vad du gjorde är totalt förbjudet speciellt med den stånka. Du slet 2000 mil på lådan på några sekunder.

Ger du gas på FÖR lågt varv så är det samma sak som att öppna växellådan och slå på den med en hammare, precis lika illa. Varför tror du det skrammlade?

Och till den stackaren som lånade ut denna hoj... Ta väl betalt för den åkturen.

Daniel...

Holyrider...det blir dyrt för dig...... :kocko
ypvs vad tycker du fakturan skall vara på
 
ypvs skrev:
Passa dig... Du kan rasa hela motorn på 5 sekunder om du gör så...
Steg ett, sätt dig in i hur en motor funkar innan du ger dig ut och tar sönder dem, vad du gjorde är totalt förbjudet speciellt med den stånka. Du slet 2000 mil på lådan på några sekunder.

Ger du gas på FÖR lågt varv så är det samma sak som att öppna växellådan och slå på den med en hammare, precis lika illa. Varför tror du det skrammlade?

Och till den stackaren som lånade ut denna hoj... Ta väl betalt för den åkturen.

Daniel...
Ta det lugnt....... jag bara skoja! skulle bara kolla din reaktion!
Jag har inte kört den sen i söndags.

Hade en 660 innan med akra och FR-kam, tycker nog ändå att husan har kortare register..... men som sagt det kanske ändras när man byter blås?
Har kört både mot 02 och 03or och dem var bara en mumsbit för 660n.

ypvs skrev:
En Husaberg är en djävligt speciell motorcykel sen om man gillar den eller inte är en annan sak, speciell är den oavsett. Och en racer är den också oavsett.

Sen ska det iofs sägas att en Husaberg är inte ett bra val för den som inte inser att risken med detta köp är ett eller ett par motorhaverier per år och inträffar det så är det inget att gnälla över. Du köpte en hoj som ÄR en racer och dessutom en ganska extrem sådan. Shit happens, bara att laga.

Daniel...
 
Last edited:
Holy Rider skrev:
Ta det lugnt....... jag bara skoja! skulle bara kolla din reaktion!
Jag har inte kört den sen i söndags.

Hade en 660 innan med akra och FR-kam, tycker nog ändå att husan har kortare register..... men som sagt det kanske ändras när man byter blås?
Har kört både mot 02 och 03or och dem var bara en mumsbit för 660n.

Puh!
Det var skönt att höra, inte skämta om sånt.

Munsbit?
Tja, möjligen i ett dragrace men knäppeligen på en motardbana.
En 660 med ett akra och en kam har djävla oompf men den släpar fortfarande på sin ölmage och att banta bort den är fan inte lätt. Innan den är borta vinner den inga race. Vi har några som rejsar med dem här men de står inte en chans i helvetet mot en 426´a ens på bana. Dock, på gata är de absolut en av de snabbaste och vettigaste motarderna.
För att ha en chans att slåss om placeringar i ett någorlunda kvalificerat startfält idag så behövs:

1. Naturligtvis en bra förare.
2. Låg vikt, hoj OCH förare... (Bantar för fullt. -13kg sen i december :tungan )
3. Ett bra chassi, fjädring bromsar. En bra set-up inte minst. Schyssta däck osv.
4. Först nu motor. Brett register, mycket vrid.

Jag tror att jag skulle kunna säga att tom i ett nationellt mästerskapslopp i Belgien eller Frankrike så spelar det ingen roll vem du är eller hur bra du är. Med ett ekipage över 210kg (15kg utrustning, 10 kg bränsle, förare, hoj) så placerar du dig inte topp 8 hur bra du än är.
Jag har faktiskt kollat listorna ganska ingående och dessa siffror är tämligen genomgående. Det är möjligen Kini som rubbar regeln en liten aning vilket bär vittnesbörd om hans oerhörda talang.
Jag har sänkt mig med ca 1 sekund per 5 kg bortbantat vilket skulle vara ganska svårt att trimma fram.
Med andra ord så är det ganska förståligt att topplaceringarna i mästerskapen och framförallt då VM/EM osv prenumereras på av 50-60 kg förare på 110kg hojar. Chambon gick tex ner från 52 till 50 kg till 2003. Seel 54 kg, VdB 52 kg 2002 osv, osv.
Jag siktar på 77 (inte så långt kvar) till mästerskapet börjar sen blir det svårt med mina 185cm vilket innebär ett problem. Husan hjälper till lite med ca 5-10 kg under de flesta andra hojarna sen får man ta där det går.
Nivån här som sagt är oerhörd och de som slåss om 10 platser i prestiege skulle med lätthet ta SM, det är faktiskt så.
Se bara Ejdehage som är en fruktat snabb förare, hade ändå problem att ens kvala in, Boding gjorde det mycket sällan alls under sina säsonger.
Vad som dock är bra är att ge sig ut och åka några lopp i tex Tyskland eller Belgien i en Open-class och få se hur fort det faktiskt går att åka (i de klasserna är man garanterad race-tid. I regel träningar, kval och minst 4 delrace). Det gör att man höjer sig själv en hel del. Jag hade problem med att tro att det helt enkelt gick att åka så hemskans mycket snabbare än vad jag gjorde förr, visst en 3-4 sekunder snabbare naturligtvis men inte mycket mer. Sen åkte jag ett prestiege lopp i Belgien 2002 och kvalade in som 22´a 7 sekunder efter på ett 70 sekunders varv. Då vet man att det går och att det bara är att träna och banta osv. Nu har det gapet sjunkit markant men nog fan behövs det mer. Fick tex stryk av Bertrand med 3.4 sekunder på ett 90 sekunders varv för ett par veckor sedan och han hade pallplatser i EM förra året, så det känns ganska bra för i år...

Uj då, vad det brann iväg.
Nåja, ni borde ta och samla ihop några stycken och komma ner och träna lite, sen kanske köra nåt race nån helg. Onsdagar och torsdagar är det träning, helger race. Torsdagar på Francorchamps brukar massa folk träna även Seel, Fiorentino, Bertrand osv. Kul och nyttigt att åka med dem. Här finns plats att bo för ett gäng. Några öl kan vi alltid pilla i oss nån kväll också isf...

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
Last edited:
Blue skrev:
Jag väger dubbelt så mycket, naken! 104 pannor :D

106kg kvar att fördela...
En strippad Husa med 1dl soppa som du kör naken borde kunna ge dig en bra chans i en minut eller så innan soppan tar slut. :tummenupp


Daniel...
 
ypvs skrev:
106kg kvar att fördela...
En strippad Husa med 1dl soppa som du kör naken borde kunna ge dig en bra chans i en minut eller så innan soppan tar slut. :tummenupp


Daniel...

:3freak :D :tummenupp :va :banana
 
ypvs skrev:
Puh!
Det var skönt att höra, inte skämta om sånt.

Munsbit?
Tja, möjligen i ett dragrace men knäppeligen på en motardbana.
En 660 med ett akra och en kam har djävla oompf men den släpar fortfarande på sin ölmage och att banta bort den är fan inte lätt. Innan den är borta vinner den inga race. Vi har några som rejsar med dem här men de står inte en chans i helvetet mot en 426´a ens på bana. Dock, på gata är de absolut en av de snabbaste och vettigaste motarderna.
För att ha en chans att slåss om placeringar i ett någorlunda kvalificerat startfält idag så behövs:

www.supermotard-racing.com

Klart det var i ett dragrace, kräver minst av föraren :tungan
För övrigt är Husan betydligt smidigare än 660n, ungefär som en (EU) SM-moppe med + 600cc. :tummenupp
 
Är det verkligen så stor skillnad mellan de hojarna rent upplevelsemässigt?


Holy Rider skrev:
Klart det var i ett dragrace, kräver minst av föraren :tungan
För övrigt är Husan betydligt smidigare än 660n, ungefär som en (EU) SM-moppe med + 600cc. :tummenupp
 
Blip skrev:
Är det verkligen så stor skillnad mellan de hojarna rent upplevelsemässigt?


Ja, det är det faktiskt...
660 känns djävligt solid med djävligt råa muskler medans Husabergen är mycket fladdrigare, eller vad man ska säga, med ettrigare karaktär på sin motor. Inte som en tvåtaktare men med en fruktansvärd snabb respons. Det är tex en av de saker som gör den till en inte helt lyckad landsvägshoj. Den upplevs som nervös i jämförelse helt enkelt. Jämn hastighet blir nästan ryckigt men å andra sidan så är den ett jaktplan när det blir riktigt kurvigt eller på bana.
Inget illa om 660´n, det är förmodligen ett av mina förstahandsval om jag ska ha en motard med nummerplåt, jag gillar hojen.
Dock gillar JAG Husan bättre.

Daniel...
 
Börjar bli dags att prova en av varje då. Till hösten är det ju dags :Bugar
Förresten, körs det fortfarande träningar/tävlingar på sveistad.. någon som vet?


ypvs skrev:
Ja, det är det faktiskt...
660 känns djävligt solid med djävligt råa muskler medans Husabergen är mycket fladdrigare, eller vad man ska säga, med ettrigare karaktär på sin motor. Inte som en tvåtaktare men med en fruktansvärd snabb respons. Det är tex en av de saker som gör den till en inte helt lyckad landsvägshoj. Den upplevs som nervös i jämförelse helt enkelt. Jämn hastighet blir nästan ryckigt men å andra sidan så är den ett jaktplan när det blir riktigt kurvigt eller på bana.
Inget illa om 660´n, det är förmodligen ett av mina förstahandsval om jag ska ha en motard med nummerplåt, jag gillar hojen.
Dock gillar JAG Husan bättre.

Daniel...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top