Holy Rider skrev:
Ta det lugnt....... jag bara skoja! skulle bara kolla din reaktion!
Jag har inte kört den sen i söndags.
Hade en 660 innan med akra och FR-kam, tycker nog ändå att husan har kortare register..... men som sagt det kanske ändras när man byter blås?
Har kört både mot 02 och 03or och dem var bara en mumsbit för 660n.
Puh!
Det var skönt att höra, inte skämta om sånt.
Munsbit?
Tja, möjligen i ett dragrace men knäppeligen på en motardbana.
En 660 med ett akra och en kam har djävla oompf men den släpar fortfarande på sin ölmage och att banta bort den är fan inte lätt. Innan den är borta vinner den inga race. Vi har några som rejsar med dem här men de står inte en chans i helvetet mot en 426´a ens på bana. Dock, på gata är de absolut en av de snabbaste och vettigaste motarderna.
För att ha en chans att slåss om placeringar i ett någorlunda kvalificerat startfält idag så behövs:
1. Naturligtvis en bra förare.
2. Låg vikt, hoj OCH förare... (Bantar för fullt. -13kg sen i december

)
3. Ett bra chassi, fjädring bromsar. En bra set-up inte minst. Schyssta däck osv.
4. Först nu motor. Brett register, mycket vrid.
Jag tror att jag skulle kunna säga att tom i ett nationellt mästerskapslopp i Belgien eller Frankrike så spelar det ingen roll vem du är eller hur bra du är. Med ett ekipage över 210kg (15kg utrustning, 10 kg bränsle, förare, hoj) så placerar du dig inte topp 8 hur bra du än är.
Jag har faktiskt kollat listorna ganska ingående och dessa siffror är tämligen genomgående. Det är möjligen Kini som rubbar regeln en liten aning vilket bär vittnesbörd om hans oerhörda talang.
Jag har sänkt mig med ca 1 sekund per 5 kg bortbantat vilket skulle vara ganska svårt att trimma fram.
Med andra ord så är det ganska förståligt att topplaceringarna i mästerskapen och framförallt då VM/EM osv prenumereras på av 50-60 kg förare på 110kg hojar. Chambon gick tex ner från 52 till 50 kg till 2003. Seel 54 kg, VdB 52 kg 2002 osv, osv.
Jag siktar på 77 (inte så långt kvar) till mästerskapet börjar sen blir det svårt med mina 185cm vilket innebär ett problem. Husan hjälper till lite med ca 5-10 kg under de flesta andra hojarna sen får man ta där det går.
Nivån här som sagt är oerhörd och de som slåss om 10 platser i prestiege skulle med lätthet ta SM, det är faktiskt så.
Se bara Ejdehage som är en fruktat snabb förare, hade ändå problem att ens kvala in, Boding gjorde det mycket sällan alls under sina säsonger.
Vad som dock är bra är att ge sig ut och åka några lopp i tex Tyskland eller Belgien i en Open-class och få se hur fort det faktiskt går att åka (i de klasserna är man garanterad race-tid. I regel träningar, kval och minst 4 delrace). Det gör att man höjer sig själv en hel del. Jag hade problem med att tro att det helt enkelt gick att åka så hemskans mycket snabbare än vad jag gjorde förr, visst en 3-4 sekunder snabbare naturligtvis men inte mycket mer. Sen åkte jag ett prestiege lopp i Belgien 2002 och kvalade in som 22´a 7 sekunder efter på ett 70 sekunders varv. Då vet man att det går och att det bara är att träna och banta osv. Nu har det gapet sjunkit markant men nog fan behövs det mer. Fick tex stryk av Bertrand med 3.4 sekunder på ett 90 sekunders varv för ett par veckor sedan och han hade pallplatser i EM förra året, så det känns ganska bra för i år...
Uj då, vad det brann iväg.
Nåja, ni borde ta och samla ihop några stycken och komma ner och träna lite, sen kanske köra nåt race nån helg. Onsdagar och torsdagar är det träning, helger race. Torsdagar på Francorchamps brukar massa folk träna även Seel, Fiorentino, Bertrand osv. Kul och nyttigt att åka med dem. Här finns plats att bo för ett gäng. Några öl kan vi alltid pilla i oss nån kväll också isf...
Daniel
www.supermotard-racing.com