Husaberg 650 -04 tätning i vattenpump

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Har haft några droppar från skvallerhålet under vattenpumpen ett tag och ska byta tätningen i pumpen, eftersom det är ren kylvätska och oljan är bra så fatta jag det som att bara den yttre ska behöva bytas (dessutom så är det en metallklädd seriös historia nu men orginal var den tydligen bara gummi, så det verkar ju som Husa haft lite problem med den...)

Nu en fråga, jag har frågat alla möjliga och fått olika svar överallt, kan jag byta den från vattenpumpen, dvs utan att ta ner transmissionskåpan ?
(har sökt lite på forat men här verkar också finnas olika versioner)

Dessutom har flera sagt att det kan vara "lite svårt att få ihop det bra" eller liknande saker, på husa sa dom till och med att "man kan behöva putsa lite på axeln" så är det fler här som gjort detta ? Nyttiga tips ?

ha de gött / Anders

Det räcker att ta bort vattenpumpslocket och pumphjulet för att byta den tätningen.En låsringstång funkar bra att använda för att lirka ut packboxen.Ta något varv eltejp runt axeln innan du trycker dit den nya tätningen så slipper du skära sönder den.

AndersD skrev:
Har haft några droppar från skvallerhålet under vattenpumpen ett tag och ska byta tätningen i pumpen, eftersom det är ren kylvätska och oljan är bra så fatta jag det som att bara den yttre ska behöva bytas (dessutom så är det en metallklädd seriös historia nu men orginal var den tydligen bara gummi, så det verkar ju som Husa haft lite problem med den...)

Nu en fråga, jag har frågat alla möjliga och fått olika svar överallt, kan jag byta den från vattenpumpen, dvs utan att ta ner transmissionskåpan ?
(har sökt lite på forat men här verkar också finnas olika versioner)

Dessutom har flera sagt att det kan vara "lite svårt att få ihop det bra" eller liknande saker, på husa sa dom till och med att "man kan behöva putsa lite på axeln" så är det fler här som gjort detta ? Nyttiga tips ?

ha de gött / Anders

Inga problem. Jag köper dessa packboxar 6 i taget då de behöver bytas ibland. 6 räcker en säsong för mig men i regel har de gått när man väntat på gridden i första startled (förhoppningsvis) på att alla ska komma och ställa upp för start efter sighting eller warmup. Är det då 30 grader varmt och man blir stående 3-5 min med motorn på så blir trycket för högt ofta.

Byter dem gör du genom att skruva in två små plåtskruv ed i packboxen och sen helt enkelt dra ut den med två tänger. Sen är det bara att pressa i den nya. Inga problem inget speciellt att tänka på, klart.

Daniel

ypvs skrev:
Inga problem. Jag köper dessa packboxar 6 i taget då de behöver bytas ibland. 6 räcker en säsong för mig men i regel har de gått när man väntat på gridden i första startled (förhoppningsvis) på att alla ska komma och ställa upp för start efter sighting eller warmup. Är det då 30 grader varmt och man blir stående 3-5 min med motorn på så blir trycket för högt ofta.

Byter dem gör du genom att skruva in två små plåtskruv ed i packboxen och sen helt enkelt dra ut den med två tänger. Sen är det bara att pressa i den nya. Inga problem inget speciellt att tänka på, klart.

Daniel

Vafan... Jag skulle precis byta min, men jag får inte in den i hålet. Det är den nyare packboxen i metall..

Jag tryckte och bankade lite men den vägrade gå i, kändes som packningen är lite för stor för hålet... :confused:

Tips?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back