Husaberg 650 -04 tätning i vattenpump

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Har haft några droppar från skvallerhålet under vattenpumpen ett tag och ska byta tätningen i pumpen, eftersom det är ren kylvätska och oljan är bra så fatta jag det som att bara den yttre ska behöva bytas (dessutom så är det en metallklädd seriös historia nu men orginal var den tydligen bara gummi, så det verkar ju som Husa haft lite problem med den...)

Nu en fråga, jag har frågat alla möjliga och fått olika svar överallt, kan jag byta den från vattenpumpen, dvs utan att ta ner transmissionskåpan ?
(har sökt lite på forat men här verkar också finnas olika versioner)

Dessutom har flera sagt att det kan vara "lite svårt att få ihop det bra" eller liknande saker, på husa sa dom till och med att "man kan behöva putsa lite på axeln" så är det fler här som gjort detta ? Nyttiga tips ?

ha de gött / Anders
 
Det räcker att ta bort vattenpumpslocket och pumphjulet för att byta den tätningen.En låsringstång funkar bra att använda för att lirka ut packboxen.Ta något varv eltejp runt axeln innan du trycker dit den nya tätningen så slipper du skära sönder den.
 
AndersD skrev:
Har haft några droppar från skvallerhålet under vattenpumpen ett tag och ska byta tätningen i pumpen, eftersom det är ren kylvätska och oljan är bra så fatta jag det som att bara den yttre ska behöva bytas (dessutom så är det en metallklädd seriös historia nu men orginal var den tydligen bara gummi, så det verkar ju som Husa haft lite problem med den...)

Nu en fråga, jag har frågat alla möjliga och fått olika svar överallt, kan jag byta den från vattenpumpen, dvs utan att ta ner transmissionskåpan ?
(har sökt lite på forat men här verkar också finnas olika versioner)

Dessutom har flera sagt att det kan vara "lite svårt att få ihop det bra" eller liknande saker, på husa sa dom till och med att "man kan behöva putsa lite på axeln" så är det fler här som gjort detta ? Nyttiga tips ?

ha de gött / Anders


Inga problem. Jag köper dessa packboxar 6 i taget då de behöver bytas ibland. 6 räcker en säsong för mig men i regel har de gått när man väntat på gridden i första startled (förhoppningsvis) på att alla ska komma och ställa upp för start efter sighting eller warmup. Är det då 30 grader varmt och man blir stående 3-5 min med motorn på så blir trycket för högt ofta.

Byter dem gör du genom att skruva in två små plåtskruv ed i packboxen och sen helt enkelt dra ut den med två tänger. Sen är det bara att pressa i den nya. Inga problem inget speciellt att tänka på, klart.

Daniel
 
ypvs skrev:
Inga problem. Jag köper dessa packboxar 6 i taget då de behöver bytas ibland. 6 räcker en säsong för mig men i regel har de gått när man väntat på gridden i första startled (förhoppningsvis) på att alla ska komma och ställa upp för start efter sighting eller warmup. Är det då 30 grader varmt och man blir stående 3-5 min med motorn på så blir trycket för högt ofta.

Byter dem gör du genom att skruva in två små plåtskruv ed i packboxen och sen helt enkelt dra ut den med två tänger. Sen är det bara att pressa i den nya. Inga problem inget speciellt att tänka på, klart.

Daniel

Vafan... Jag skulle precis byta min, men jag får inte in den i hålet. Det är den nyare packboxen i metall..

Jag tryckte och bankade lite men den vägrade gå i, kändes som packningen är lite för stor för hålet... :confused:

Tips?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top