Husaberg 450/650 frågor

Jag tycker inte ni ska överdriva behovet av "riktig" sumofjädring. Så länge man inte tävlar och det börjar gå undan lite spelar det mindre roll. Börjar man komma topp-tio i Openklassen kan man fundera på det, är man inte snabbare än så beror det INTE på fjädringen iaf. Självfallet är andamålsenlig fjädring bättre än icke ändamålsenlig men betydelsen är klart mindre än många påstar. Anser jag ! :)

Visst kan du säkert åka lika fort utan rätt fjädring, men väger man mycket måste man antingen ställa allt i max eller ha kraftigare fjädrar bara för att hojjen inte ska sjunka ihop för mycket redan innan du kör. Går säkert köra fort med fel fjädring, men skillnaden i kännsla är stor tycker jag. Handlar mer om hur hojjen känns och beter sig än att bli snabbare om man är på gat nivå :)

Last edited:
Tänkte försöka ge mig på lite Open tävlingar nästa år ;) Lär nog inte kvala in på topp 10 direkt...

Härligt ! :tummenupp

Mitt tips är att lägga pengarna i första hand på träning (dvs träningsavgifter/soppa/transporter/däck).
Efter ett tag kommer du känna att grejerna inte riktigt räcker - då kan det vara dags att göra en seriös inställning av fjädringen.
Efter ett tag till känner du att inte det heller räcker - då är det dags att bygga om :tummenupp

Eller så har du skitmycket pengar och köper en lyxhusbil med garage och färdig vinnarbajk på en gång :tummenupp

Härligt ! :tummenupp

Mitt tips är att lägga pengarna i första hand på träning (dvs träningsavgifter/soppa/transporter/däck).
Efter ett tag kommer du känna att grejerna inte riktigt räcker - då kan det vara dags att göra en seriös inställning av fjädringen.
Efter ett tag till känner du att inte det heller räcker - då är det dags att bygga om :tummenupp

Eller så har du skitmycket pengar och köper en lyxhusbil med garage och färdig vinnarbajk på en gång :tummenupp

Hehe ja det är väl det som är planen, till träningen typ och ett motardkitt till den lilla 450'n ;)

Motardfjädring i skog/crossbana?

Vill höra era åsikter....

Om man köper en 650 motard och monterar på endurohjul för isåka så bör det fungera fint men hur "illa" blir det om jag kör lättare enduro med samma fjädring. För stumt och för lite fjädringväg?

?

Hej hej.
En polare ska sälja sin FE650e -02 supermotard.
Undrar om den klarar sig fint på crossbana?
Och om det finns några kända "fel" på 02;or?

Han begär 35000:- då följer crosskit och isdäck med + lite annat gött.

Bra eller dålig affär?

Vill höra era åsikter....

Om man köper en 650 motard och monterar på endurohjul för isåka så bör det fungera fint men hur "illa" blir det om jag kör lättare enduro med samma fjädring. För stumt och för lite fjädringväg?
Lättare enduro funkar original motardfjädring alldeles utmärkt för. Du släpper i princip fullt på kompressionen fram (bak är det smart att släppa en del också) så duger det bra. Men det är, som du själv säger, lättare enduro. Man blir rätt trött i handlederna efter ett tag när det börjar bli ordentligt brötigt där ute, men i början går det jättebra.

Och ja, jag har provat. :tummenupp

En 650 kommer nog vara ganska 'för mycket' i skogen... Tycker min 450 matar på alldeles ordentligt för mycket..

En 650 kommer nog vara ganska 'för mycket' i skogen... Tycker min 450 matar på alldeles ordentligt för mycket..
Det beror väl på hur du drevar den? 650:n funkar alldeles utmärkt, med 46-drev bak (eller större) så tuffar den på fint utan att du behöver ligga och stressa på 1:an/2:an.

450 är säkert mer förlåtande, men det vet jag inget om.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025