Husa.....

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sitter och bläddrar lite i servicemanualen till husaberg. Och så tittar jag på skötsel råden för chassit och där tycker jag att det står att man ska byta framgaffel (front fork) och bromsolja (brake fluid) vart 20:e timma låter inte riktigt. :confused: Eller?

Byter ni oljefilter vid varje oljebyte?

Och till sist finns servicemanualen på svenska? Går det att få tag på årets manual, finns ju inte på sidan iaf.

Måste bara få veta håller på att ge mig in på. Blir ju tokig av att bara sitta och inte veta.
 
acura skrev:
Sitter och bläddrar lite i servicemanualen till husaberg. Och så tittar jag på skötsel råden för chassit och där tycker jag att det står att man ska byta framgaffel (front fork) och bromsolja (brake fluid) vart 20:e timma låter inte riktigt. :confused: Eller?

Byter ni oljefilter vid varje oljebyte?

Och till sist finns servicemanualen på svenska? Går det att få tag på årets manual, finns ju inte på sidan iaf.

Måste bara få veta håller på att ge mig in på. Blir ju tokig av att bara sitta och inte veta.

Det med framgaffeln har jag sett i service manualen jag med men vet inte hur noga det är.

Olja byter jag var 5 timma och filter var 10 timma.

Vill oxå ha 03:ans service manual eftersom motorn i stort sett har alla 03 prylar.
 
Re: Re: Husa.....

Evil M skrev:
Det med framgaffeln har jag sett i service manualen jag med men vet inte hur noga det är.

Olja byter jag var 5 timma och filter var 10 timma.

Vill oxå ha 03:ans service manual eftersom motorn i stort sett har alla 03 prylar.

Kör du hojen enbart på bana eller?
 
Re: Re: Re: Husa.....

acura skrev:
Kör du hojen enbart på bana eller?

Nej det ska jag inte göra, köpte hojen i höstas så jag har inte åkt något med motard hjulen än, har bara åkt med 18/21 tummarna på sjön och på grusvägar.

Har tänkt att åka en del bana i år men det kommer bli en del gat åkning med.
 
Re: Re: Re: Husa.....

mr_rockster skrev:
Då har jag ett hett tips till dig.

Gå in på www.husaberg.se och ladda hem den ;)

Så här ser det ut och har sett ut alldeles för länge.

Från Husaberg sidan:

Here you can download the Owner´s manual 2003.
Fill out the form below and press "Download". You will be directed to a new page to start the download.

The fields marked with an * are compulsory.

This page will soon be available.
2002 is available under "Download - Previous stuff".
:(
 
Last edited:
Just det nu när jag ändå kommer ihåg det. Vilka verktyg behövs förutom vanliga nycklar och bladmått för att ställa ventilerna? Eller räcker det?
 
acura skrev:
Just det nu när jag ändå kommer ihåg det. Vilka verktyg behövs förutom vanliga nycklar och bladmått för att ställa ventilerna? Eller räcker det?

glöm att få in ett bladmått i den trånga toppen :(
släpp låsmuttern, dra åt justerskruven löst, släpp upp den 1/8 varv, dra åt låsmuttern, klart! innan detta ska kolven förstås stå i övre dödpunkt i kompressionsläge.
//m
 
Du klarar dig med insexnyckel (4mm?) till att ta bort inspektionsluckorna + en kort vanlig skruvmejsel till justeringen och en 10mm nyckel till muttern att låsa med

edit:stavfel
 
Ok, det låter ju mycket lättare än jag först har trott. Men hur vet ja gatt jag får exakt 1/8 varv?
 
acura skrev:
Ok, det låter ju mycket lättare än jag först har trott. Men hur vet ja gatt jag får exakt 1/8 varv?

Så här fick jag förklarat för mig från Husaberg motor byggarna att man skulle göra, och så här har jag gjort.

Man ska vrida sjuster skruven 1 & ½ hack på 10 nyckeln.

Bifogar en dålig bild på vad jag menar med hack. Vet att det inte är en 10 nyckel men det var den bästa bilden jag hitta.
 

Bifogat

  • 11-105_h.jpg
    11-105_h.jpg
    45.9 KB · Visningar: 530
acura skrev:
Just det nu när jag ändå kommer ihåg det. Vilka verktyg behövs förutom vanliga nycklar och bladmått för att ställa ventilerna? Eller räcker det?
Ett mejselbits funkar skitbra att vrida justerskruven med:tummenupp
 
ventil justering

Är det samma för både insug och avgasventiler??
Har jag fattat detta rätt?
Skruva ner vintilen allt som går och sedan 1/8 del upp och lås fast?
(ny husa ägare, bara 27mil)
 
Re: ventil justering

borggren skrev:
Är det samma för både insug och avgasventiler??
Har jag fattat detta rätt?
Skruva ner vintilen allt som går och sedan 1/8 del upp och lås fast?
(ny husa ägare, bara 27mil)
Japp.Vrid justerskruven tills det tar emot och vrid sen ut 1/8 del.Kolla bara så att skruven inte dras med när du låser med muttern så att spelet bli för tight.
 
ventiljustering-övre döläge???

tja, håller på och få till ventiljusteringen på min husaberg 501 -98, ovanstående beskrivning e kanon men jag undrar hur man vet att den e i övre döläge. det e ju viktigt.
vore tacksam för svar

dragster
 
Re: ventiljustering-övre döläge???

Plocka bort båda inspektions luckorna och tändstiftet sen plockar du bort tändkåpan oxå så du kommer åt svänghjulet.
Ta en mejsel eller nånting ocj stoppa ner i tändstifthålet och känn vart du har kolven nånstans, kolven är i topp 2ggr engång rör sig insug/utblåsventilerna samtidigt den gången är det INTE! utan när kolven är i övredödpunkt dvs när kolven precis vänder så skall icke ventilerna röra på sig! snurra runt motorn ett par varn medans du känner dig för med mejseln så kommer du hajja!




dragster17 skrev:
tja, håller på och få till ventiljusteringen på min husaberg 501 -98, ovanstående beskrivning e kanon men jag undrar hur man vet att den e i övre döläge. det e ju viktigt.
vore tacksam för svar

dragster
 
Re: Re: ventil justering

nått att tänka på är att när du drar juster skruven i botten skall man inte ta i så det smakar skit i munnen! utan du bara lätt och fint känna att här var det stopp! faktisgt ganska vanligt att folk tar i för mycket och sen står ventilerna som hej kom och hjälp mig!
sen ett annat litet tips är att juster muttern har 8 hörn ställ den så du har spåret i i justerskruven pekandes mot ett hörn sen vrider du bara fran den ett hörn medsols. och kom ihåg att hålla muttern stilla så den inte följer med!

Busaberg skrev:
Japp.Vrid justerskruven tills det tar emot och vrid sen ut 1/8 del.Kolla bara så att skruven inte dras med när du låser med muttern så att spelet bli för tight.
 
acura skrev:
Sitter och bläddrar lite i servicemanualen till husaberg. Och så tittar jag på skötsel råden för chassit och där tycker jag att det står att man ska byta framgaffel (front fork) och bromsolja (brake fluid) vart 20:e timma låter inte riktigt. :confused: Eller?

Byter ni oljefilter vid varje oljebyte?

Och till sist finns servicemanualen på svenska? Går det att få tag på årets manual, finns ju inte på sidan iaf.

Måste bara få veta håller på att ge mig in på. Blir ju tokig av att bara sitta och inte veta.

Filet skall man byta varje gång! duchar du utan att byta kläder?
husaberg menar oljebyte i gaffeln var 20:e timme men det är lite overkill då inte ens teamen gör det! var 50:e låter mer rimligt om man är tokseriös! själv renoverar man både bak och fram dämpare en gång om året! bromsvätska byter jag ca 2-3 ggr varje sesong! då den suger åt sig fukt...
 
ventiljustering

ok, skall nog kunna få till ventiljusteringen idag, e det nån som vet ifall fe 501 -02:ans plast (vingar, skärmar m.m) passar på en 501 FE 98:ans?
 
Back
Top